Blogdoelen: waarom je ze nodig hebt

blogdoelen

.

Het hebben van een (zakelijke) blog is hartstikke leuk, tenminste dat vind ik.
Zeker als je de blogdoelen, die je vooraf bepaald hebt, haalt.
Dan is het helemaal een feestje.

Een zakelijke blog heb je niet als hobby.
Je stopt er tijd en energie in.
Een blog is een van de goedkoopste én vriendelijkste manieren om te zorgen voor zichtbaarheid. Daarom besteed je, en ik, er aandacht aan.

Door blogdoelen te stellen wordt het concreet.
Ga je zo efficiënt mogelijk met je tijd om.
Dat is wat zowel jij als ik wil.

 

Wat voor blogdoelen zijn er?

Ik zal wat voorbeelden geven van blogdoelen:

  • Je wilt je naamsbekendheid vergroten.
  • Je beter zichtbaar maken bij je doelgroep.
  • Je wilt het aantal mensen verhogen dat jou en je bedrijf herkent.
  • Je wilt je visie op jouw vakgebied, werkmethode of service tonen.
  • Je wilt een verandering teweeg brengen.
  • Je wilt jezelf neerzetten als expert.
  • Je wilt je producten of diensten onder de aandacht brengen.
  • Je wilt meer offerte aanvragen bewerkstelligen.
  • Je wilt nieuwe lezers en daarmee klanten werven.
  • Je wilt meer direct contact met je doelgroep.
  • ….

 

Vaak heb je 1 hoofd blogdoel en meerdere kleine die ondersteunend zijn.
Zo is mijn hoofd blogdoel: mijzelf laten zien als expert.
Dat doe ik door artikelen te maken die ondernemers helpen bij het maken en bedenken van een strategisch plan voor hun zakelijke blog.

Kun jij in 1 zin jouw bloghoofddoel beschrijven?

 

4 redenen waarom blogdoelen belangrijk zijn

Ik vertelde al dat door een specifiek doel te hebben je meer efficiënt met je tijd om gaat.
Hoe dan?

1. Blogdoelen geven structuur.

Je blijft focus houden op je hoofdzaken.
Toets elk idee dat je hebt aan je blogdoel door het stellen van een paar basisvragen.
Zoals:

  • Draagt het onderwerp daadwerkelijk iets bij?
  • Wat is de toegevoegde waarde?
  • Wat levert het mij op?
  • Wat wil ik ermee bereiken?

.
Heb je geen duidelijke antwoorden?
Dan is het een leuk idee, meer niet.
Parkeer het.
Weggooien hoeft niet want je weet nooit of je er in de toekomst nog wel iets aan hebt!

2. Blogdoelen helpen je vooruit te kijken.

Ik werk met een (digitale) contentkalender.
Daarin heb ik voor een lange periode al mijn ideeën voor blogartikelen staan.
Evaluatie en het bijstellen van mijn ideeën is echter altijd nodig.
Alleen dan weet ik of ik mijn hoofd blogdoel haal.

Evaluatie doe ik op 3 manieren:
* Door de statistieken van mijn website te bekijken.
* Door te kijken wat mijn blogpromotie doet op social media.
* Door met mensen te praten en te vragen wat ze ervan vinden.

Dan weet ik of ik op de goede weg zit of dat ik mijn plannen moet bijstellen.

3. Blogdoelen zijn een geweldige stok achter de deur.

Ik werk zelf het beste als ik onder druk sta.
Dan neem ik snel beslissingen en weet heel goed de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden. Geen twijfelmomenten maar direct een duidelijke beslissing.

Dat werkt ook zo bij het hebben van een blogdoel.
Daar heb ik vooraf over nagedacht en daar hou ik me aan vast.
Dat betekent hard werken om mijn doel te behalen.

Hoe concreter je bent in het stellen van je blogdoel hoe “makkelijker” het wordt om hieraan te werken. Het gevoel dat je krijgt als je doel haalt is zo fijn!

4. Blogdoelen zijn super motiverend

Door je blogdoel in kleine stukjes onder te verdelen wordt het eenvoudiger om succes te behalen. Waardoor je elke keer een positief gevoel krijgt.
Dat verdient dan weer een beloning voor jezelf (wees trots op je behaalde successen!).

 

blogdoelen bepalen

 

Hoe bepaal je je blogdoelen?

Je weet nu dat blogdoelen belangrijk zijn.
Hoe bepaal je ze?

  • Noteer al je ideeën.
    Wat wil je bereiken met je bedrijf? Wat is de toegevoegde waarde van je blog om dit doel te behalen?
    Het noteren van je ideeen die je bijvoorbeeld zo:
    1. Elk idee dat je hebt schrijf je op.
    Ontdek de rode lijn, dit zijn jouw blogdoelen.
    2. Bepaal een hoofddoel en bedenk wat je daar allemaal over gaat vertellen.
    Maak een visuele mindmap of een woordspin.
    .
  • Beperk je.
    Misschien heb je nu een waslijst aan ideeën en kom je uit om minstens 10 blogdoelen. Schrap en beperk je tot maximaal 3 hoofddoelen.
    .
  • Maak elk blogdoel concreet.
    Noem getallen. Schrijf op dat je elke maand 10 lezers erbij wilt of 100 nieuwe volgers op sociale media of 3 offerte aanvragen ….
    Maak je doel realistisch en stel een deadline.
    Haal je je doel niet dan weet je tenminste waardoor dit komt en kun je er aan werken.
    .
  • Maak een actieplan.
    Je hebt concrete aantallen genoemd bij je blogplan maar nu moet er een actieplan komen. Hoe krijg je dit voor elkaar? Door 10 nieuwe lezers erbij te krijgen moet je aan blogpromotie doen: nieuwsbrieven, sociale media, …
    Maak het overzichtelijk in kleine stapjes, dan is het goed uitvoerbaar.
    .
  • Bekijk je statistieken.
    Dit noemde ik al eerder als punt. De meeste mensen vinden statistieken niet leuk.
    Het laat echter zien of je op de goede weg bezig bent.
    Anders stop je tijd in iets waar niemand op zit te wachten.
    Zonde!
    .
  • Wees niet bang om je blogdoelen bij te stellen.
    Voortschrijdend inzicht leidt ertoe dat je doelen anders worden.
    Jij verandert en je bedrijf ook.
    Wees niet bang om van je plan af te wijken en nieuwe doelen te stellen.

 

Wanneer bepaal je je blogdoelen?

Dat maakt eigenlijk niet uit, als je het maar doet.
Elk moment om hiermee te starten is goed.
Om eenvoudige redenen:

  • Je gaat efficiënt met je tijd om.
  • Je werkt aan een concreet doel.
  • Het is makkelijker om goede resultaten te boeken.
  • Het werkt motiverend.

 

Ondersteuning bij het bepalen van je blogdoelen

Het bepalen van blogdoelen is een onderdeel van het hebben van een blogstrategie.
Hierover geef ik regelmatig workshops.

Doe je mee aan de workshop dan krijg je daar ook mijn Online Training “Succesvol Bloggen – De Roadmap” (uitgebreide versie) erbij. Zodat je thuis verder kunt werken.

Volg en like mijn facebookpagina zodat je op de hoogte bent.
Niet alleen over de diverse workshops maar ook over de gratis kenniswebinars en de diverse tips die ik hier deel over de strategie van zakelijk bloggen.

Wil je automatisch een nieuwe blog in je mailbox krijgen?

Schrijf je dan hieronder in!

Bewaren

Bewaren

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Tags from the story
,