Challenges: hoe, wat, waarom, voor wie

challenges

De zomervakantie is weer voorbij.
Dat is de start voor de meest uiteenlopende challenges.
De meeste verlopen via Facebook maar per mail of zelfs via Linkedin kan ook.

Ik ben nog lang niet challenge moe.
Enerzijds leer ik er veel van, anderzijds is het een goede leerschool hoe het wel en soms ook niet moet.
Voor als ik zelf een challenge ga organiseren en uitvoeren.

De bekendste challenge die we allemaal kennen is de Ice Bucket challenge geweest, deze vroeg aandacht voor de ziekte ALS. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de methode (ijswater) meer deed dan de informatie omtrent de ziekte. Eigenlijk dus een slecht voorbeeld …

Wat is het nut van een challenge?
Voor jou als zelfstandig ondernemer maar ook als klein of zelfs middelgroot bedrijf.
Daar geef ik antwoord op.

(Lees mijn ervaring met mijn eigen eerste challenge hier “Adem in Adem uit: mijn eerste challenge”)

 

Wat is een challenge?

In een bepaald tijdsbestek leer jij aan je doelgroep iets over een bepaald onderwerp uit je vakgebied waar duidelijk behoefte aan is.
Jij bent de expert en draagt je kennis uit, (meestal) gratis.

Een aantal voorbeelden om de veelzijdigheid te laten zien:

  • De teken4daagse van de betekenaar – Iedereen leert tekenen met deze basis principes.
  • Linkedin challenge – Optimaliseer je Linkedin profiel en wordt beter zichtbaar.
  • Presenteer jezelf – Doe meer met je professionele foto’s in je website en sociale media.
  • ActiveCampaign – Leer in 5 dagen alle basismogelijkheden.
  • Groene Smoothie Challenge – Laat kinderen meer groenten en fruit drinken.
  • Fit Challenge – Binnen 4 weken je gezond en fit voelen.
  • Meditatie challenge – Leer mediteren.

 

challenges

Wat is de inhoud?

Een challenge is opgebouwd uit kleine brokjes informatie, zogenaamde mini-lessen.
Dit doe je omdat het de deelnemer niet al te veel tijd kost, het is overzichtelijk en vooral ook omdat je als deelnemer direct resultaat krijgt. Dat zorgt een positief gevoel.
Vaak is er een besloten Facebook groep aan verbonden waar je resultaten, inzichten en vragen kunt delen met de andere deelnemers. Jij als initiatiefnemer van deze challenge bent hier ook bij betrokken.

De challenge geef je in een vooraf bepaald tijdsbestek, bijvoorbeeld een week.
Je werkt langzaam naar een doel toe en uiteindelijk heeft de deelnemer een concreet resultaat behaald. Bijvoorbeeld een goed ingevuld Linkedin profiel of een digitale nieuwsbrief in ActiveCampaign die klaar is om verstuurd te worden.

 

Waarom er één organiseren?

Er zijn een aantal redenen om een challenge te organiseren:

  • Opbouwen van je mailinglijst.
    Je bouwt een netwerk op van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten. Deze kun je direct benaderen via je mailinglijst.
  • Je bedrijfsnaam, je persoonlijke naam maar ook je dienst en product komen goed onder de aandacht.
  • Opbouwen van je expertstatus.
    Je laat zien dat jij de kennis in huis hebt om mensen iets te leren. Je brengt ze daadwerkelijk iets van waarde bij. Tevens laat je zien dat jij de juiste persoon bent voor meer hulp of training.

 

Wie organiseert een challenge?

Iedereen kan het!
Heb je kennis op een specifiek gebied en is daar behoefte aan, dan kun je een challenge organiseren.

Zelfstandig ondernemers geeft het een mooie kans voor meer naamsbekendheid, benadrukken expertstatus en opbouwen mailinglijst.

Voor middelgrote bedrijven is het een uitgelezen kans om je bestaande klanten van waardevolle informatie te voorzien.
Zo maar wat ideeen voor mijn bestaande klanten:

  • Tips voor veilig internetten voor kinderen en jongeren.
  • Kunst en Cultuur in huis brengen bij je kinderen.
  • EHBO tips voor kinderen.
  • Amsterdam toen en nu.
  • SEO tips voor WordPress websites.

 

Grote bedrijven besteden de werkzaamheden uit, aan bijvoorbeeld een partij als OnlineChallenges.org

challenges

 

Het organiseren van een challenge kost veel werk

Onderschat het echter niet: een challenge organiseren doe je niet er even bij.
Het kost veel voorbereidingstijd: bedenken en invulling geven aan de lessen, inrichten van je mail voor het versturen van je lessen, promotie, interactie via een besloten Facebook groep, e.d.

Desondanks levert een challenge je veel op in korte tijd.
En deze waardevolle informatie is weer van nut op lange termijn.

 

Wat levert het jou op?

Een challenge kan je ontzettend veel opleveren, lees de eerder genoemde redenen om een challenge te organiseren. Het is arbeidsintensief maar wel ontzettend leuk om te doen!
Je hebt veel interactie met deelnemers die jouw doelgroep zijn.

Tevens is het een goede manier om je service, dienst of product onder de aandacht te brengen en te verkopen.
Het is een logisch gevolg van de challenge die je hebt aangeboden, een soort voorproefje.
Je deelnemers hebben ervaren wat ze kunnen verwachten en, als je het goed doet, smaakt het naar meer.

 

Kun je er geld verdienen?

Als je het goed aanpakt: ja.
De conversiegraad ligt na het volgen van een challenge namelijk een stuk hoger, namelijk rond de 25% i.p.v. de gebruikelijke 10% via andere kanalen. Een belangrijke stimulans lijkt me.

Niet alles is in geld uit te drukken.
Gratis waardevolle kennis delen wordt enorm gewaardeerd.
Verspreiding gaat via diverse manieren, uiteindelijk (linksom of rechtsom) levert het je altijd wat op.
Daar sta je versteld van!
Simone Levie is wat dat betreft een enorme inspiratiebron voor mij.

 

challenges

Aanrader

Kijk eens rond op Facebook en ontdek welke leuke en interessante challenges er zijn.
Laat je inspireren voor, misschien je eerste, eigen challenge.

Als ik je er één mag aanraden: de Meditatie Challenge van Bureau Dolly.
Van 5 – 15 september, aanmelden kan nog.
Doe je ook mee?

 

Lees hier mijn eigen ervaring met het houden van een challenge:

Deel 1: Adem in Adem uit: mijn eerste challenge
Deel 2: Challenge zenuwen
Deel 3: Blogpromotie: de challenge is begonnen

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren