Contentstrategie: hoe kies je de juiste onderwerpen?

contentstrategie juiste onderwerpen

Als je aan het Hapsnap bloggen bent dan ga je aan de slag met een onderwerp dat je op dat moment te binnen schiet.
Je geeft er een dusdanige draai aan dat het wel past bij je doelgroep.
Bloggen vanuit een plan, dus met een contentstrategie, vereist een andere aanpak.
Dit gaat je echt veel tijd en energie besparen!

Het eerste deel uit de serie over contentstrategie ging over het nut van een plan, “Nooit meer Hapsnap bloggen maak een plan”.
Dit tweede deel leert je op welke manier je onderwerpen kiest.
Zodat je nooit meer zonder inspiratie zit.

 

 

Hoe kies je de juiste onderwerpen?

Alle onderwerpen die je kiest sluiten aan bij de missie en visie die je hebt met je bedrijf.
Maar ook bij je blogdoel (lees ook het artikel Blogdoelen: waarom je ze nodig hebt).
Deze drie-eenheid is je focus.

Past een onderwerp niet bij een van deze drie, dan geen tijd en energie er in stoppen.
“Wordt het dan niet ontzettend saai?”
Welnee, want hoé je je verhaal vertelt zorgt voor alle dynamiek.
Prima om daar persoonlijke (geen privé) elementen in te verwerken.

Om de juiste onderwerpen te bepalen ga je als volgt te werk:

  • Ga na wat vragen van klanten zijn
    Per mail, mondeling, offerte aanvraag, e.d.
    Breng deze samen tot 4 á 7 hoofdonderwerpen.
  • Wat zijn de topartikelen in je blog?
    Dit is een duidelijke indicatie dat er een specifieke behoefte is.
    Doe hier meer mee.
    Bekijk je Google Analytics om te ontdekken wat je topartikelen zijn.
  • Wat zijn je top promotieberichten geweest?
    Via social media, je nieuwsbrief, aanvragen, e.d.
    Waar kreeg je de meeste reacties op?
  • Waar wil je zelf de focus op leggen?
    Producten, diensten, services, kennis, expertstatus, e.d.
    Leg de focus op datgene wat voor jou het allerbelangrijkste is.
    Niet wat het makkelijkste is.
  • Wat zijn signalen uit de markt?
    Speel hier op in op het juiste moment.
    De signalen waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn.
  • Welke dagen / periodes zijn belangrijk voor je klant?
    Speel hier ruim van te voren op in.
    Bedenk ook waarom ze belangrijk zijn, want dat is de reden dat jouw doelgroep is aangesproken voelt.
  • Welke dagen zijn belangrijk voor jou.
    Lanceringen, beurzen, netwerkbijeenkomsten, e.d.

 

Bovenstaand doe je zelf, met alle beschikbare informatie.
Nog leuker wordt het om te vrágen waar behoefte aan is.
Waarom vraag je het niet aan je bestaande klanten?

  • Bel een klant gewoon eens op voor een gesprek.
    Je zult versteld staan hoe leuk iemand dit vindt.
  • Maak een online enquête en stuur de link naar een selecte groep uit je klantenbestand.
  • Maak diverse polls en plaats deze op de door jou beheerde social media kanalen.
    Hoe gerichter de vraag en de antwoordmogelijkheden, hoe beter resultaat je krijgt.
  • Stel een gerichte vraag via een van je sociale media kanalen.
    Denk aan Linkedin en (besloten) Facebook groepen.
    Ga echt een gesprek aan, het zijn sociale media kanalen 🙂

 

 

Hoe breng je structuur aan in al je onderwerpen?

Je hebt nu alle content ideeën verzamelt.
Tijd om er structuur in aan te brengen.
Denk aan je drie-eenheid: missie, visie en blogdoel.

Bepaal je hoofdonderwerpen en breng daar alle ideeën, die je verzamelt hebt, in onder.
Kijk of alle hoofdonderwerpen evenredig gevuld zijn.
Misschien is er een topzwaar, wat is de reden daarvan?
Is je hoofdonderwerp goed gekozen of is het onderwerp nog onder te verdelen?

Bekijk ook waarom het onderwerp met de minste ideeën zo mager is.
Is dat gebrek aan aandacht of is daar toch een andere oorzaak voor?
Hoe eerlijker je nu bent hoe makkelijker je het straks krijgt.

Bekijk ook op wat voor een manier je ideeën met elkaar kunt verbinden.
Dat zorgt voor meer structuur maar vooral ook voor een terugkerend bezoek van je lezer.
In de nabij toekomst kun je hier ook nog meer mee doen, buiten je blog.

 

 

Voeg tot slot de factor tijd toe

De factor tijd zorgt voor grip op je plan.
Geeft houvast.
Wat moet echt in een bepaalde periode en welke ideeën zijn altijd mogelijk?
Je hoeft echt nog niet alles te vullen, het gaat om de grote lijn.

Op elk moment vul je je plan aan zodat je altijd inspiratie hebt en houdt.
Daar zit de kracht in.
Heb je nieuwe ideeën, vang je een goede vraag van een klant op, lees je een interessant artikel … dit verwerk je allemaal in je plan.

 

Het derde artikel uit de reeks over content strategie gaat over “De strategie: hoe pak je het aan?”
Want een plan is mooi maar hoe ga je er concreet mee aan de slag?

De andere artikel met de basisprincipes van de contentstrategie zijn:

 

 

Gaat het je al een beetje dagen?
Hoe je een goed plan maakt voor je content?

Wees gerust, het kost tijd om het goed onder de knie te krijgen.
Heb je hulp nodig dan help ik je daar graag bij.
Met een plan dat geschikt is op jouw situatie.
Met concrete ideeën en oplossingen voor hoofdonderwerpen, artikelen en verbindingen.
Kijk ter informatie eens naar de training “Doe meer met minder: Contentmapping“.
Een compleet on- en offline programma, persoonlijk voor jou.

Stuur mij gerust een mail (yolanda@succesvol-bloggen.nl) over bel (06 41 38 74 86).
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *