Een concrete aanpak voor jouw contentstrategie

contentstrategie plan van aanpak

Je hebt een begin gemaakt met je contentstrategie.
Want je wilt af van dat Hapsnap bloggen, je wilt werken met een plan.
Omdat dit zorgt voor focus, structuur en vooral meer resultaat.
Nu is het tijd om aan de slag te gaan.
Maar hoe?
Hoe pak je het aan?
Dit derde artikel staat in het teken van contentstrategie: jouw plan van aanpak.

Het eerste deel uit de serie gaat over contentstrategie, het nut van een plan: “Nooit meer Hapsnap bloggen maak een plan”.
Het tweede deel leert je “Hoe kies je de juiste onderwerpen?”
Zodat je nooit meer zonder inspiratie zit.
En nu concreet aan de slag met een plan.

 

Werken vanuit thema’s om invulling te geven aan je onderwerpen

 

Je hebt een hele lijst aan onderwerpen verzameld.
Doordat je:

  • Gekeken hebt naar je topartikelen.
  • Gekeken hebt naar je topberichten op social media.
  • Je mogelijk een online enquête hebt gemaakt.
  • Je de vragen van je klanten hebt geïnventariseerd.
  • Je klanten gevraagd hebt waar precies de behoefte ligt.

 

Vervolgens heb je aan de hand van al deze gegevens een rode draad ontdekt.
Op basis hiervan heb je verschillende thema’s bepaald.
Waar je de onderwerpen aan op hangt.

Deze thema’s zijn een belangrijk uitgangspunt.
Want deze zorgen voor houvast.
Past een idee dat je hebt niet binnen een van de thema’s, vraag jezelf af of je er dan wel tijd en energie in gaat stoppen.
Want het is een zijpad.
En een zijpad is …. afleiding.
Daar zit je niet op te wachten.
Anders had je net zo goed door kunnen gaan met het hapsnap bloggen.

Het werken met thema’s heeft nog een belangrijk voordeel.
Het zorgt voor samenhang.
Artikelen binnen een bepaald thema kun je met elkaar verbinden.
Het voorziet in een specifieke informatiebehoefte van je lezer.
Hij leest makkelijk door als je andere artikelen binnen hetzelfde thema presenteert.
Dat is wat je wilt: waardevolle content aanbieden.
Om door te lezen maar ook om te zorgen voor een terugkerend bezoek.
Je lezer wilt meer over dit thema!

 

Hoe verder, hoe pak je het aan?

Je hebt nu:

  • Een plan.
  • De onderwerpen.
  • De invulling van je onderwerpen.
  • Factor tijd.

 

Factor tijd breng je ook in kaart.
Wat zijn belangrijke data voor jou?
Wat zijn belangrijke data voor je doelgroep?
Wat zijn belangrijke periodes van het jaar?
Wat zijn leuke inhakers?

Breng dit allemaal in kaart.
Zoveel als je nu, op dit moment, weet.
Je vult het later aan, het blijft een dynamisch document.

 

contentstrategie plan van aanpak

 

Plan van aanpak voor jouw contentstrategie, voor de komende 3 maanden

Je gaat een plan maken voor de komende drie maanden.
Zodat je weet waarover je gaat bloggen, wat de verbinding is tussen de artikelen en dat je je doel haalt.
Je doel?
Ja je blogdoel.
Lees vooral het artikel “Blogdoelen: waarom je ze nodig hebt”.

Als je een doel hebt werk je ergens naar toe.
Stel je je werkzaamheden bij als je merkt dat dit nodig is.
Vier je je succes als je hem haalt.
Gun jezelf dat feestje!

 

Aan de slag!

De eerste stap:

  • Print 3 maanden uit of gebruik een digitale agenda (bijvoorbeeld google).
    Wat heeft jouw voorkeur: papier of digitaal?
  • Plaats de data waarop je wilt publiceren.
    1x per week, 1x per twee weken …
  • Plaats de data waarop je gaat creëren (vaste dag, vast tijdstip).
    Bijvoorbeeld elke dinsdagochtend van 09:00 tot 11:00 uur.
  • De tijd die tussen creatie en publiceren zit gebruik je om te redigeren.
    Een dag je artikel laten rusten maakt hem echt beter.
    Omdat je dan ziet waar je teveel tekst hebt (kill your darlings), het niet duidelijk is of waar de fouten zitten.

De tweede stap:

  • Plaats belangrijke data van jezelf in de kalender.
    Waarop je productlancering hebt, een workshop, training, webinar … alles!
  • Plaats belangrijke data voor je doelgroep in de kalender.
    Feestdagen, evenementen, vakanties …. Alles waar je doelgroep tegenaan loopt en waar jij hem van dienst kan zijn.
  • Bepaal je blogdoel
    Wat wil je de komende periode bereiken?
    Meer naamsbekendheid, expertstatus benadrukken, meer offerte aanvragen, meer downloads, meer ….?
  • Bekijk welke thema’s en onderwerpen hierop aansluiten.
    Is de zomervakantie voor je klant belangrijk?
    Ga dan ruim van te voren hier al een artikel over maken.
    Dan heeft je lezer en daadwerkelijk wat aan, je helpt hem.
    Bijvoorbeeld “Wat doe je met je blog tijdens de zomervakantie?
    Tijdelijke stop of doorgaan
    ?”
  • Maak je enkele artikelen of een serie?
    Welke verbinding leg je tussen de enkele artikelen.
    Hoeveel tijd leg je tussen publicatie van je artikelen in je serie?
    Achter elkaar, een week ertussen of anders?

 

De derde stap

  • Bepaal de inhoud van de artikelen.
  • Vul globaal in wat je per onderwerp wilt vertellen.
    Alle ideeën die je nu hebt leg je vast.
  • Bekijk welke informatie je hierover zelf al uitgewerkt hebt.
    Heb je een presentatie gemaakt, een brochure, een post op een van de social media kanalen?
  • Sla alles op wat met je onderwerpen te maken heeft.
    Zie, hoor of lees je iets wat interessant is en past bij de onderwerpen die je bedacht hebt?
    Voeg het bij je onderwerp toe.
    Dit gebruik je ter inspiratie en kun je later ook gebruiken als bronvermelding.

 

Dit is nu een plan voor de komende 3 maanden.
Je kunt hem gerust uitbreiden naar 6 maanden en zelfs 12 maanden.
Het is een dynamisch document die je steeds aanvult.

 

En dan? De uitvoering.

Je hebt nu een goed ingevuld plan liggen.
Je weet waarover je wilt gaan schrijven (of iets anders natuurlijk want een artikel kan uit van alles bestaan), je weet de samenhang en je weet het doel.

Hoe gaat het vervolgens in de praktijk?
Hoe werk je er wekelijks aan?
Daar gaat het 4e artikel uit de reeks over contentstrategie over: “Uitvoering: niet twijfelen maar DOEN. Van fouten leer je.”

 

De andere artikelen met de basisprincipes van de contentstrategie zijn:

 

Laat je niet uit het veld slaan door alle werkzaamheden.
Het is één keer de tijd nemen om het goed uit te denken.
Het is en blijft een dynamisch plan waar je steeds aan blijft werken.

Het wordt steeds beter.
Omdat jij er beter in wordt.
Omdat je meer resultaat en effect ziet.

Zie je het niet zitten?
Wil op weg geholpen worden?
Kijk dan eens naar de training die ik hierover geef: “Ingevulde Blog- en Promotiekalender“.

 

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *