Houdbaarheid van een blogartikel

houdbaarheid van een blogartikel

 

Wat is de houdbaarheid van een blogartikel?
Een inschatting is wel te maken maar concrete cijfers waren er niet.
Er is een onderzoek uitgevoerd onder 7000 blogs, de resultaten zie je hieronder in de infographic die ik gemaakt heb.

Er is echter wel een kanttekening.
Niet elk blogartikel heeft zo’n lange levensduur, geschikte artikelen zijn bijvoorbeeld:

  • Onafhankelijk van tijd, plaats en seizoen.
  • Kennis die blijvend is.
  • Handvatten die je lezer direct toepast (stappenplan, checklist).
  • Artikelen die geen links bevatten naar websites (artikelen) die aan verandering onderhevig zijn.

Dat je blogartikel onder de aandacht komt als je promotie voert is logisch.
Het aantal bezoekers dat je krijgt via een zoekengine als Google ook.
Hoelang dat doorwerkt is nu pas echt inzichtelijk gemaakt.

= Lees verder onder de infographic =

 

 

 

Houdbaarheid van een blogartikel

 

Een klein eigen onderzoek naar de houdbaarheid van een blogartikel op mijn eigen blog

Ik heb zelf ook een proef op de som genomen en in mijn Google Analytics gekeken naar oude blogposts en hoe vaak die bezocht worden. Dat was een aangename verrassing. Want recent is een aantal van deze artikelen weer bezocht. Lezers bleven net iets meer dan 1 minuut op de pagina. Dat klinkt heel kort 1 minuut, het is de werkelijkheid (plaats je video in je artikel dan is de bezoektijd langer).

Naast mijn gegevens in Google Analytics heb ik ook gekeken naar mijn video’s in GetSmartlook.
Dat is een applicatie waarmee je precies ziet wat je lezers doen, hoe lang ze op de pagina blijven en waarnaar ze doorklikken. Allemaal anoniem.
Hier zag ik ook weer oude blogartikelen (logisch want dat vertelde Google Analytics me ook al) maar nu zag ik ook hoé het gelezen werd.

Wil je meer weten over GetSmartlook lees dan vooral mijn artikel “Kijken door de ogen van je lezer: GetSmartlook”.

De gegevens, van Google Analytics en GetSmartlook samen, zijn heel waardevol om een vervolg te geven aan de onderwerpen.
Want ik weet en zie dat mijn lezers interesse hebben in dit onderwerp.
Dan doe ik ze ook een plezier om hier dieper op in te gaan met een vervolg.
Nieuwe blogartikelen waarin ik ook link naar de oude artikelen, deze krijgen hierdoor weer een boost. Dat is fijn maar in eerste instantie doe ik mijn lezers hier een plezier mee door een verbinding te leggen tussen aanverwante content.

 

Nu jij

Wat is de houdbaarheid van een blogartikel op jouw blog?

Bekijk je Analytics en onderzoek hoe vaak oude artikelen recent nog bekeken zijn en via welk kanaal. Doe hier je voordeel mee en maak een aanvullend en verdiepend artikel.
Promotie doe je via de kanalen waarop lezers binnenkwamen op je oude artikel.

Laat je me weten wat de langste houdbaarheidsdatum van jouw blogartikel is?
Plaats een reactie onder dit artikel of geef een reactie via mijn Facebookpagina SuccesvolBloggen.

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *