Inhoud centraal: maak geen “betekenisloze” site

inhoud

Via diverse sociale media kanalen krijg ik boodschappen die mij moeten verleiden tot het maken van een nieuwe website. Die ik helemaal zelf kan maken. Technische kennis is geen vereiste. Over inhoud wordt niet gerept.

Dat er geen specifieke technische kennis vereist is, is op zich prachtig. Daar sta ik ook helemaal achter.
Maar de manier waarop dat gaat, daar erger ik mij aan!
Het gaat alleen om het realiseren van een mooie “schil”. Er wordt voorbij gegaan aan het maken van de juiste keuzes en de inhoud van de website.

Er komt toch echt wel wat meer bij kijken als je een kwalitatief goede en onderscheidende site wilt hebben. Het is een vak apart en daar wordt gemakshalve aan voorbij gegaan. Daar zit denk ik een groot deel van mijn frustratie en ergernis :=) Ik leg mijn focus juist op de inhoud, alles eromheen staat daar in dienst van.

Zinnen waar ik mij aan erger:

  • “Heb jij een one page design?”
    Waarom zou je dit doen? Wat is de toegevoegde waarde?
    Is dit wel de juiste manier van communiceren voor jou naar jouw klanten?
    Komt jouw inhoud wel tot zijn recht met deze oplossing?
    Bedenk eerst waarom je iets wilt zonder mee te gaan in de stroom.

.

  • “Heb jij brede vlakken op je site?”
    Wat zijn brede vlakken? Waarom moet je brede vlakken hebben? Waar dienen ze voor?

.

  • Staat jouw call-to-action bovenaan?”
    Een call-to-action is in veel gevallen belangrijk, maar waarom moet hij bovenaan staan? Hoe pas je het in de rest van de site / pagina toe? Op wat voor een manier zijn jouw klanten gewend om te gaan met een dergelijke call-to-action? En het belangrijkste: wat levert het de lezer op? Meer kwalitatief goede inhoud?
    Een prachtig artikel waarom je misschien helemaal geen call-to-action moet gebruiken staat hier.

 

Voordat je überhaupt begint met de realisatie van een site begin je met een inhoudelijke voorfase. Dit is de basis. Je hebt over de inhoud goed nagedacht en weet wat je wel en niet wilt. Pas dan kun je bijvoorbeeld een WordPress theme uitzoeken en (zelf) aan de slag gaan. Lees ook mijn artikel over “WordPress theme, gratis of aangekocht voor het maken van een nieuwe website.”

Het maakt niet uit of je een zzp-er of een kleine organisatie bent (grotere organisaties schakelen vaak direct een professional in voor het maken van een website). Naar mijn mening moet de kwaliteit goed zijn, ongeacht hoe groot of klein je bent. Een website kan nog zo mooi zijn, als de inhoud niets is dan kom je er als bezoeker niet terug.

inhoud centraal

Tot zover mijn ergernis. Hoe pak je het dan wel goed aan?

Er zijn in ieder geval 3 concrete stappen die je in een voorfase kunt nemen om tot een goede inhoudelijke bepaling te komen:

Stap 1: Wat wil je wel en vooral niet?

Voordat je begint met het maken van een (nieuwe) website dien je jezelf o.a. de volgende vragen te stellen:

  • Waarom wil je een website?
  • Wat wil je bereiken met de website?
  • Voor wie is jouw website? (stel een ijkpersoon samen)
  • Wat wil je voor je klanten doen / oplossen?
  • Hoe wil je klanten helpen en van informatie voorzien?
  • Waar hebben jouw klanten behoefte aan?
  • Wat vind je sterk / minder sterk aan websites van concullega ‘s?
  • Op welke sites komt jouw doelgroep en wat valt je daar aan op?
  • Realiseer je je dat als je een website hebt het werk niet stopt?
  • Wordt het een dynamische of statische website? (verander je de inhoud dagelijks / wekelijks / nooit)
  • Op welke manier wil jij interactie krijgen met je klanten op de website?

En zo kan ik nog wel even doorgaan met het stellen van vragen.

Stap 2: De inhoud.

  • Aan wat voor een soort informatie heeft jouw klant behoefte?
  • Welke informatie wil jij graag aan je klanten vertellen? Wat hebben zij hieraan?
  • Wat is er concreet voor informatie beschikbaar?
    Tekst, foto’s, illustraties, video, audio, pdf, whitepapers,…..
    Heb je de inhoud concreet voor handen?
  • Komt deze informatie overeen met wat jouw klanten willen weten?
  • Is de kwaliteit van alle inhoud voldoende?
    Niet alleen qua beeldmateriaal maar ook geschreven in een vorm die past bij jouw doelgroep. Heb je misschien hulp van externen nodig?
  • Op wat voor een manier ga je inhoudelijke feedback van jouw klanten verwerken?
  • Heb je een idee op welke manier je de inhoud aan wilt bieden?
  • Wil je een blog? Zo ja waarom? Denk na over de frequentie, opzet en continuïteit, …
  • Op welke manier ga jij social media integreren? Hoe staan diverse tools met elkaar in verbinding?
  • Heb je nog andere vormen van communiceren? Al dan niet digitaal…
  • Ga je de inhoud zelf verzamelen, / schrijven? Heb je een team of is er andere ondersteuning?

  • Ook dit is slechts een begin ….

 

Stap 3: Bepaal je navigatiestructuur.

Als je hebt nagedacht over het bovenstaande ga je aan de slag met het volgende: het bepalen van een navigatiestructuur. In een navigatiestructuur denk je na over:

  • Wat zijn je hoofdonderwerpen?
  • Wat zijn de subonderwerpen die hier onder vallen?
  • Hoeveel lagen diep wil je maximaal gaan?
  • Hoe staan onderwerpen met elkaar in verbinding?
  • Welke prioriteit geef je aan de verschillende onderwerpen

In een volgend blogartikel (binnen twee weken) kom ik hier uitgebreid op terug en reik ik je handvaten aan. Met deze inhoudelijke voorfase heb je een goed doordachte site die jouw doelgroep aanspreekt: 1 + 1 = 2!

Conclusie

Sla het inhoudelijke voorproces niet over en neem echt eerst de tijd voordat je begint met het kiezen en kopen van een WordPress theme. Je wilt toch niet in het keurslijf van een ontwerp vastzitten?

Kom je er niet uit: schakel een professional in om je te helpen (mij bijvoorbeeld :=)).
Met het stellen van de juiste vragen help ik je in de cruciale voorfase zo op weg en kun je alsnog zelf aan de slag.Bewaren

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *