Kies jij voor een niche blog?

niche blog

 

Gebrek aan inspiratie komt vaak voor (niet als je mijn hulp inschakelt dan zit je nooit meer zonder! Haha).
Maar wat dacht je van teveel inspiratie?
Dat je zoveel te vertellen hebt dat je eigenlijk alle kanten op schiet?
Bang om je te specialiseren.
Je kiest dus geen niche.

Twee van mijn klanten hadden daar ook een probleem mee.
Door flink door te vragen kwam ik bij de kern.
Waar ze het meest blij van werden maar vooral ook waar ze meer mee wilden doen!
Dát werd de basis voor hun blog.

 

Wat is een niche?

De uitleg die marketingtermen.nl eraan geeft is de volgende:

“Een niche is een specifiek deel van de markt waarop producten en diensten zich richten. Nichemarkten ontstaan doordat bedrijven potentie zien in specifieke behoeften.”

Dit is heel erg gedacht vanuit een bedrijf.
Wil dit dan zeggen dat je over helemaal niets anders meer mag bloggen?
Welnee!

 

 

Voorbeeld hoe twee verschillende werkzaamheden toch voor een niche zorgen

Een van mijn cursisten is een kindercoach en geeft daarin de meest uiteenlopende trainingen aan kinderen maar ook aan ouders. Daarnaast werkt ze ook als fotograaf.
Als je een niche heel zwart op wit stelt dan heeft ze twee sites en twee blogs: een over haar werkzaamheden als kindercoach en de ander over haar als fotograaf.

Onmogelijk!
Teveel werk.
Onzin ook.

Deze twee werkzaamheden zijn prima te combineren.
Ik ga na wat ze precies doet als kindercoach maar ook als fotograaf.
Om uit te zoeken waar de overlap zit en hoe ze daar een hele mooie invulling aan kan geven voor haar blog.

Al pratend ontstaat het idee om haar werk als kindercoach te laten zien aan de hand van foto’s die zij zelf maakt. In haar blog geeft ze tips hoe je kinderen het beste kunt fotograferen maar ook hoe je in een dergelijke, soms lastige, situatie met kinderen om gaat. Perfecte combinatie!

Voor haar is dit de ultieme oplossing omdat ze twee werkzaamheden combineert die zij het liefste doet.
Het is dus allemaal niet zo zwart-wit.

 

Hoe kies je een niche?

In het eerder genoemde geval zijn twee verschillende soorten werkzaamheden goed met elkaar te combineren. Maar wat als je wel een hoofdonderwerp hebt maar die niet goed beschrijft?

Denk eens aan de bezoeker op je blog.
Is het voor haar duidelijk waar jij voor staat?
Is er een samenhang tussen artikelen, onderwerpen, thema’s?

Natuurlijk heb je meer informatie op je website staan waar je dit vertelt.
De kans is echter heel groot dat niemand dit ziet.
Waarom niet?
Omdat 9 van de 10 keer een bezoeker binnenkomt door een zoekopdracht in Google.
Of door een directe link die jij of iemand anders ergens geplaatst heeft.

 

Verjaardagstaarten: voorbeeld van een niche blog

Een ander mooi voorbeeld is mijn cursist die is gespecialiseerd in het maken van taarten.
Ze heeft een website en wil daar nu ook een blog aan toevoegen.
Het lijkt haar een mooie manier om te laten zien wat ze doet.
Maar waar te beginnen?

Als start kijk ik in Google welk resultaat de zoekterm “Taarten” geeft: 4.090.000.
Vervolgens kijk ik naar de zoekopdracht  “Taarten Amsterdam” dan is het resultaat: 400.000.
Een stuk kleiner maar nog steeds groot.

De ene taart is de andere niet.
Ik ga na waar ze echt heel blij van wordt.
Waar wil ze bekend om staan?
Meer bekendheid meer krijgen en daardoor meer opdrachten?

Verjaardagstaarten!
Zodra ze daar over begint te praten gaat alles stralen.
Ze laat verschillende foto’s zien en ik word er helemaal blij van.

Ze kan het woord “Verjaardagstaarten” (107.000 resultaten) gebruiken maar ook “Verjaardagstaarten Amsterdam” (9.950 resultaten).
Dat is heel mooi.
Hier kan ze echt een onderscheid in maken.

Onder het thema “verjaardagstaarten” zijn vele onderwerpen te bedenken:

  • Geslacht
  • Familierelatie
  • Leeftijdscategorie
  • Aantal personen (grote / kleine taarten)
  • Zoete taarten
  • Hartige taarten
  • Speciale dieetwensen taarten
  • Thema taarten

Zo kiest ze wel voor een niche maar is er ook nog ontzettend veel speelruimte daar omheen.

 

Zoekmachines worden ook blij van een niche blog

Daar heb je waarschijnlijk nog niet eens aan gedacht.
Is ook niet het aller belangrijkste want je bezoeker staat voorop.

Zoekmachines geven een blog die een niche heeft een hogere rangorde.
Omdat als je een niche hebt, je gespecialiseerd bent.
Jij schrijft veel over 1 specifiek thema en dat wordt gewaardeerd.
De waarde wordt hoger ingeschat.

 

Samenvattend

Waarom is het goed om een niche voor je blog te hebben?

Omdat:

  • het houvast geeft aan je bezoeker;
  • het geeft jezelf ook houvast want je weet waarover je wilt bloggen;
  • het zorgt voor samenhang tussen de verschillende artikelen;
  • je blog wordt beter onthouden door bezoekers;
  • je blog wordt beter gevonden door zoekmachines.

 

Heb jij een bewuste keuze gemaakt voor een niche blog?
Ben je nog zoekende?
Als je hulp nodig hebt dan kan ik je net als de eerder genoemde deelnemers hierbij helpen.
Waarbij we ook een actieplan maken hoe je te werk gaat.

 

Tags from the story
, ,