Nieuwe website staat live: actieplan komend jaar

actieplan

Je website staat live! Reden voor een feestje. Na maandenlang hard werken staat er een prachtig eindresultaat. Maar dan? Hier is een overzicht met actiepunten voor het komende jaar.

 

Actieplan direct na het live gaan:

  • Verander makkelijke (tijdelijke) wachtwoorden, voor het inloggen in het cms, voor moeilijkere.
  • Voeg personen toe aan het cms (delegeer werk!) en geef ze een specifieke beheerdersrol.
  • Ga verder met het schrijven van SEO teksten.
  • Verzamel input / opmerkingen / verzoeken e.d. die binnenkomen als reactie op de nieuwe site. Hiermee loop je vast vooruit op de mogelijke uitbreidingen in de nabije toekomst.
  • Maak een naslagwerk / handleiding voor collega’s maar vooral ook voor jezelf.
    Wat zet je hier in? Bijvoorbeeld,

    • Welke tone of voice je voor de teksten gebruikt.
    • Welke soort titels en de maximale lengte die jij wilt.
    • Lengte van de teksten.
    • Hoe om te gaan met beeldmateriaal: welke beelden wel en niet.
      Tevens beschrijf je op welke manier ze in de site verwerkt worden (altijd vrijstaand bijvoorbeeld).
    • Hoe om te gaan met materiaal afkomstig van externe partijen.
    • Beschrijf tevens de handelingen in het cms waarvan je nu al denkt dat je die gaat vergeten, een stappenplan.
      Elke keer naar je webbouwer bellen met steeds dezelfde vraag is ook zo vervelend.
  • Zijn er bugs? Geef deze direct, met een goede onderbouwing, door aan de webbouwer. Spreek vooraf door hoe je deze feedback geeft.
  • Evalueer het ontwikkeltraject met het gehele team en bespreek het vervolgtraject:
    • Ondersteuning
    • Technisch onderhoud
    • Inhoudelijk onderhoud
    • Nieuwe functionaliteiten
    • Strippenkaart
    • Verwachtingspatroon
nieuwe website actieplan
Gaaf tape he? Ik gebruik hem zelf ook boven mijn bureau. Klik op de image voor de link.

Na 2 maanden:

  • Scherp je inhoud aan: loop alle pagina’s nog eens na en maak (kleine) aanpassingen.
  • Blijf oefenen met het cms zodat de opgedane kennis niet verdwijnt.
    Pas je naslagwerk / handleiding hierop aan.
  • Bekijk alle opmerkingen die zijn binnengekomen en maak een prioriteitenlijst.
  • Zijn alle bugs opgelost of zijn er nog een paar hardnekkige overgebleven?
    Bespreek samen met de webbouwer welke oplossingen er zijn.
  • Heb je een WordPress website?
    Dan is het mogelijk dat er al een technische update aan zit te komen.
    Hier heb je geen last van, dit zal automatisch door je webbouwer uitgevoerd worden. Maak hier vooraf afspraken over.

 

Na 6 maanden:

  • Evalueer de website:
    • Welke functionaliteiten gebruik je in de praktijk minder dan gedacht?
    • Welke blijk je toch te missen?
    • Welke uitbreiding wil je nu al uitgevoerd hebben?
    • Hoe makkelijk is het cms in de praktijk voor je?
    • Zijn er inhoudelijke wensen die met de huidige functionaliteiten uitgevoerd kunnen worden? Weet je alleen niet hoe?
    • Hoe zit het me de voorbedachte dynamiek? Zoals nieuwsberichten, agenda, evenementen, whitepapers, downloads, video, …..
  • Bekijk de statistieken (Google Analytics) en evalueer deze.
  • Pas je SEO aan indien resultaat achterblijft.
  • Blijf oefenen met het cms zodat je de mogelijkheden steeds meer in je vingers krijgt.
  • Blijf je inhoud aanscherpen:
    • Is het duidelijk en helder genoeg? Moeten de koppen scherper? Teksten korter?
    • Heeft de doelgroep behoefte aan deze informatie of heb je berichten gekregen die iets anders uitwijzen?
    • Is de call-to-action goed genoeg? Staat hij op de juiste plekken?
    • Ben je nog steeds tevreden over het beeldmateriaal?
    • Zijn de video’s afdoende of wordt het juist tijd om deze een keer te realiseren?
  • Op basis van de evaluatie kan het tijd zijn dat Fase 2 in werking wordt gesteld: uitbreiding / aanpassing van de website.
    Het maken van aanpassingen is een doorlopend proces: behoeftes worden anders, de invulling wordt anders, voortschrijdend inzicht, e.d.

 nieuwe-website-actieplan_03

Na 8 maanden:

  • Tijd om budget te reserveren voor alle aanpassingen en wensen die je het komende jaar wilt uitvoeren.
    Het team geeft een globale inschatting op basis van alle wensen die er reeds zijn.
    Ga altijd wat ruimer zitten om er zeker van te zijn dat je onverwachte wensen in het komende jaar kunt realiseren. Gebruik je dit budget uiteindelijk niet dan heb je de ruimte voor iets extra’s!

Na 11 maanden:

  • Bekijk de statistieken en vergelijk die met je nulmeting, de half jaar cijfers en die van nu. Haal hier je conclusies uit.
  • Blijf de inhoud aanscherpen.
  • Blijf je SEO aanscherpen.
  • Als het goed is ben je nu zo handig met het cms dat je zelf diverse handelingen uitvoert. Bekijk of de site daardoor nog wel steeds even gebruiksvriendelijk en overzichtelijk blijft!
  • Ga met het team om tafel zitten en bespreek de uitbreidingsplannen op basis van je prioriteitenlijst.
  • Als het kan: laat een (klein) gebruikersonderzoek doen bij jouw doelgroep. Of laat een eyetrackingtest uitvoeren.

Na 1 jaar:

  • Tijd voor een update of uitbreiding zoals je eerder in het jaar bedacht hebt.
  • Blijf de site evalueren en optimaliseren.
  • Maak een nieuw actieplan voor het aankomende jaar.

Conclusie

Je hebt alle reden om een feestje te vieren als de nieuwe website live staat. Vergeet alleen niet genoeg tijd en geld te reserveren voor het vervolg. Dat is namelijk net zo belangrijk. Alleen dan behaal je de doelen de je gesteld hebt en voorkom je teleurstellingen.

Wil je een nieuwe website maar weet je niet goed wat je in de briefing moet schrijven? Neem dan gerust contact op zodat ik je daarbij kan helpen. Stuur een mail (yolanda@succesvol-bloggen.nl) of bel / Whatsapp mij: 06 41 38 74 86.

 

Bewaren