Online schrijftips: Nr. 3 – Zorg voor structuur

online schrijftips nr 3

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”.
Alle onderwerpen uit de reeks staan onderaan dit artikel.
Dit is artikel 3 uit de reeks.

 

Zorg voor structuur

Niets is zo lekker als gewoon intuïtief te schrijven.
Met al je passie en enthousiasme schrijven over wat je bezig houdt, wat je maakt, doet, ziet, ervaart, …
Die verhalen lezen best lekker weg …. in persoonlijke blogs.
Maar jij bent ondernemer en hebt een andere reden met je blog
(lees ook “23 redenen voor het hebben van een blog”).

Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat een zakelijke blog niet persoonlijk kan zijn.
Persoonlijk is weer iets heel anders dan privé.
Je hoeft echt niet je hele hebben en houden op tafel te leggen
🙂

Maar een “zakelijke” blog vergt wel een andere aanpak.
Niet alleen inhoudelijk maar ook voor de opbouw van je verhaal.
Daar is een bepaalde structuur voor nodig.

Daarbij komt ook dat je vanaf een beeldscherm anders leest dan vanaf print.
Hier dien je rekening mee te houden als je wilt dat je boodschap overkomt.

 

Hoe breng je structuur aan?

Daar zijn drie mogelijkheden voor:

  • Door te werken vanuit de omgekeerde piramide.

Je begint met de belangrijkste informatie bovenaan.
Elke alinea die daaronder volgt heeft net iets minder belangrijke informatie.

De meningen zijn verdeeld of je moet eindigen met een conclusie of samenvatting.
Zelf ben ik hier groot voorstander van omdat het de belangrijkste punten samenvat.
Je maakt het je lezer makkelijk.

Informatie geven middels de omgekeerde piramide werkt heel goed bij informatieve teksten
[Lees ook het artikel “Omgekeerde piramide: schrijven van een webtekst“].

 

  • ·      Door zogenaamd “rond” te schrijven.

Je begint je artikel met een verhaal en aan het einde grijp je weer terug naar het begin.
Dan heb je als lezer het gevoel dat het verhaal “klaar” is.

Deze vorm werkt heel goed als je bijvoorbeeld een ervaringsverhaal deelt.
Van jezelf of van een klant.
Door je verhaal te beginnen met het probleem en te eindigen met het resultaat.
Het resultaat wordt nog sterker door even het probleem aan het begin er weer erbij te halen.

 

  • Door een logische volgorde aan te houden bij puntsgewijze artikelen.

Je leidt je lezer dan door je artikel heen.
Bijvoorbeeld:

o   Van klein naar groot.

o   Van goedkoop naar duur.

o   Van makkelijk naar moeilijk.

o   Van verleden naar heden.

 

Samenvattend

Voordat je je artikel maakt heb je je doelgroep bepaald en is je onderwerp afgebakend.
Daardoor weet je wat voor een soort artikel je wilt maken.

Kies dan de juiste vorm om structuur aan te brengen.
Een structuur die recht doet aan de boodschap die jij te vertellen hebt en hem versterkt.

  • Omgekeerde piramide voor informatieve teksten.
  • Rond schrijven om je probleem en resultaat bij elkaar te brengen.
  • Logische volgorde bij puntsgewijze artikelen.

Uiteraard zijn deze vormen ook te combineren maar als basis werkt dit goed.

 

Artikelreeks Online Schrijftips

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”:

01 – Weet voor wie je schrijft
02 – Baken je onderwerp af
03 – Zorg voor structuur
04 – Geef jij antwoord op alle vragen
05 – Gebruik concrete taal
06 – Wees consistent in de tone-of-voice
07 – Breng lucht in je artikel
08 – Wees lekker actief
09 – Draai niet om de zaken heen
Bonus – De Checklist

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *