5 soorten infographics

.

Infographics: ik ben er gek op!
(zie ook mijn week van de infographic die ik een keer ingesteld heb)

Ik ben visueel ingesteld en dan is deze vorm van informatie tot mij nemen uitermate geschikt.
Daar ben ik niet de enige in. Bekijk daarvoor de resultaten van onderzoek in onderstaande infographic.

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: neomam.com

Waarom een infographic?

Zoals je in de bovenstaande infographic ziet, wordt visuele informatie beter en sneller door ons brein opgenomen.
Het is aantrekkelijker en de koppeling tussen tekst en beeld zorgt ervoor dat de informatie blijft “hangen”.

Nog een belangrijk argument is dat een infographic veelvuldig gedeeld wordt via de diverse sociale media kanalen. Zoek maar eens in Google of Pinterest.
Een mooie manier van gratis promotie die naar jouw website leidt!

Ik wil je graag 5 verschillende soorten (interactieve) infographics tonen om je een idee te geven van de mogelijkheden:

  • Infographic die zich langzaam ontvouwt d.m.v. scrollen
  • Interactieve infographic
  • Geanimeerde infographic
  • Interactieve kaarten
  • Multi page

 

Begin 2016 komen de jaarcijfers er weer aan.
Misschien een mooi moment om een originele insteek te kiezen en een infographic te (laten) maken.

Aan het eind van dit artikel geef ik je een aantal links waar je een infographic maakt of kan laten maken.

5 soorten infographics

== Infographic die zich langzaam ontvouwt d.m.v. scrollen ==

Door het scrollen, dit kan zowel horizontaal als verticaal zijn, wordt langzaam het verhaal vertelt. Het scrollen heeft een toegevoegde waarde: het zorgt voor verrassing en maakt je nieuwsgierig naar de rest.

Bekijk dit voorbeeld maar eens:

 

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: dangersoffracking.com

 

Deze hieronder is erg mooi, de vorm is hierbij erg belangrijk.
De hoeveelheid aan informatie is beperkt maar de boodschap is duidelijk en daar gaat het tenslotte om.

 

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: shibui.me

 

== Interactieve infographic ==

In dit type heb je als gebruiker de mogelijkheid om zelf te bepalen wat je te zien krijgt.
Je kunt bijvoorbeeld filters gebruiken of een specifieke selectie maken.
Als gebruiker bepaal je dus zélf wat je ziet.
Dit is een erg mooi voorbeeld hiervan:

 

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: informationisbeautiful.net

 

De mate van interactiviteit is in het volgende voorbeeld beperkt tot het doorklikken naar een volgend item.

 

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: cbs.nl

 

== Geanimeerde infographic ==

Deze vorm zorgt voor nog meer dynamiek en is vaak een filmpje die automatisch zich afspeelt.
Het geeft visueel een (ingewikkeld) verhaal weer waardoor de boodschap beter over komt.
Maar ook om uitleg te geven hoe een bepaalde dienst of website werkt.
Neem bijvoorbeeld de uitleg van de website Internationalisering.nl:

 

Onderstaand voorbeeld laat zien dat je met redelijke droge cijfers van het CBS toch een leuke presentatie kan maken:

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: cbs.nl

Maar ook de analyse van crisis communicatie bij het bedrijf Huijskens Bickerton wordt zo helder weergegeven.

 

== Interactieve kaarten ==

Als je wilt laten zien wat er in een bepaald gebied speelt is deze vorm bij uitstek geschikt.
Google maakt hier regelmatig gebruik van om te laten zien welke zoekopdrachten in de wereld spelen bij een bepaalde gebeurtenis.

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: srogers.cartodb.com. Google trends

 

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: https://googledataorg.cartodb.com Google trends.

 

== Multi page ==

Zoals de naam als zegt bestaat deze uit verschillende pagina’s die samen zorgen voor een vloeiend verhaal.
Neem dit voorbeeld over de klimaatagenda.

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu

 

Een ander voorbeeld is de site van universitair ziekenhuis in Brussel.
Hier worden 9 verhalen verteld van verschillende patiënten.
Elke patiënt heeft een pagina met daarin de belangrijkste gegevens over het jaar 2014.
Deze zijn weergegeven als een infographic.

5 soorten infographics
Klik om te bekijken. Bron: UZ Brussel.

 

Zelf aan de slag

Zoals je kunt zien zijn er verschillende vormen bij een infographic.
Centraal staat de informatie die je wilt overbrengen op een specifieke doelgroep.
Inhoud, vorm en stijl moeten hierop aansluiten.

Zelf maken lijkt eenvoudig, er zijn diverse tools tot je beschikking om dit te realiseren.
Denk aan Pictochart of Infogr.am.
Bedenk eerst heel goed wat je wilt vertellen voordat je aan de slag gaat, anders ben je eindeloos bezig.

Voor weinig geld kun je het ook uitbesteden, bijvoorbeeld op Fiverr.

Er is ook een marktplaats voor Infographics: Graphic-box.
Hier staan specifieke infographics op die al eerder gebruikt zijn maar die je zelf ook kunt kopen.
Zij bieden ook de mogelijkheid om een infographic te laten maken.

Heb ik je op ideeën gebracht om zelf aan de slag te gaan?

 

 

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *