Een blogpauze tijdens de feestdagen? Hoeft niet

blogpauze

Waarschijnlijk merk je het nu al: een overvolle agenda waardoor je geen tijd meer hebt om iets nieuws te verzinnen.
Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw en projecten die je voor het einde van het jaar afrond.
Het kost allemaal veel tijd náást je reguliere werk.
Misschien heb je al blogartikelen in voorraad staan.
Helemaal super!
De kans is groot dat dit niet het geval is.
Wat doe je dan?
Een tijdelijke blogpauze of alsnog artikelen maken die wel waarde hebben maar die je minder tijd kosten om te maken?
Op beide zaken ga ik in dit artikel in.

 

Een tijdelijke blogpauze?

 

Je kunt een of twee weken (misschien zelfs langer als je wilt) een blogpauze inlassen.
Helemaal niets publiceren zonder dat je dit vooraf aan je lezers meldt.
Dit zie ik gebeuren bij ondernemers waarvan het lezerspubliek niet al te groot (nog) is.

Hoe ik dat zie?
Simpel, door de data van de laatste artikelen te bekijken.
Serieus, daar kijk ik altijd naar!
Omdat dit een indicatie is hoe serieus iemand zijn blog neemt.
Eigenlijk moet ik zeggen: hoe serieus ik als lezer word genomen.
Om deze twee redenen:

  1. De lezers die je hebt moet je koesteren, veracht ze niet.

    Plaats gewoon een heel kort berichtje dat je even een pauze in last.
    Geef een datum waarop er weer een nieuw artikel live staat.
    Dan weet iedereen waar hij aan toe is.
    .

  2. Een blogpauze is voor jou fijn maar voor de continuïteit van je online zichtbaarheid NIET.

    In een vakantieperiode hebben mensen meer rust.
    Dan wordt er juist meer op internet gezocht naar waardevolle informatie.
    Is er tijd voor verdieping.
    Dan lezen ze toch mijn oudere blogartikelen?
    Ja natuurlijk, die zijn er ook.
    Toch is het een kleine moeite om iets nieuws te maken zonder al teveel moeite.
    Dat ga ik je vertellen.

 

blogstop

 

Hoe je met minder moeite waardevolle artikelen maakt.
Waardoor je tijdens de feestdagen wél online zichtbaar bent.

 

Toch zichtbaar zijn met blogartikelen maar met minder moeite?
Deze blogartikelen lenen zich er bij uitstek voor:

  • Een overzicht van je topartikel(-en).

    Geef de top 3 van je best gelezen artikelen.
    De 3 die het best gelezen zijn, de meeste reacties hebben gegeven of die op een andere manier iets teweeg hebben gebracht.

    Heb je niet veel blogartikelen dan geef je de link naar het artikel waar je zelf het meest tevreden over bent.
    Geef er een korte update erbij.
    Bijvoorbeeld waarom dit zo’n goed artikel is, qua inhoud, wat het met jou gedaan heeft, wat het voor reacties gegevens heeft, hoe het in jouw vakgebied leeft, e.d.
    .

  • Een gastblog van een klant.

    Geef een speciale klant het podium.
    Laat deze vertellen wat jouw product, dienst of service gedaan heeft.
    Een testimonia waarbij je de klant wel alle ruimte geeft om ook zijn eigen verhaal te vertellen. Hierdoor is het een win-win situatie.
    .

  • Maak lijstjes!

    Zo aan het einde van het jaar vliegen de lijstjes je om de oren.
    Geen wonder want ze werken heel erg goed.
    Lees ook het artikel “9 redenen waarom lijstjes in een blog mensen trekken

    Er zijn echt legio voorbeelden te verzinnen voor het maken van een lijstje.
    Wees creatief.
    Bedenk een lijstje waar je jouw lezer echt mee helpt.
    Waar de interesse naar uit gaat.

    “Het samenstellen van een goede lijst is toch heel arbeidsintensief?
    Als je het helemaal zelf samenstelt qua invulling kan het wat meer werk zijn (ligt aan je voorbereiding).
    Maar als je een lijstje maakt met links naar externe bronnen dan weer niet.

    Bijvoorbeeld “De 9 lekkerste worteltaarten”.
    Geef links naar 9 recepten op externe websites.
    Jij geeft wel je eigen mening als introductietekst en waarom je deze 9 recepten hebt uitgekozen.
    Als call-to-action vraag je naar het favoriete worteltaartrecept van je lezer.
    Klaar ben je!



Zo zie je dat je met relatief weinig moeite blogartikelen maakt die waardevol zijn.
Waarmee je lezers blijft trekken.
Nieuwe én terugkerende bezoekers.
Waardoor je online zichtbaar- en vindbaar blijft.
Op een manier die bij jou past.
Want je vertelt je eigen verhaal.
Je laat zien wat jij belangrijk vindt.

 

Heb je meer inspiratie nodig voor het maken van blogartikelen?

Dan is dit ook wat voor jou:

 

Wat ga jij doen de komende periode?
Een tijdelijke blogpauze of artikelen maken met minder moeite?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *