De praktische kant van storytelling

praktisch storytelling

In deel 1 heb je gelezen over de basis:  Storytelling: omdat we allemaal dol zijn op echte verhalen.
Nu komen verschillende praktische voordelen van het gebruik van storytelling aan de orde in deel 3.
Deel 3 laat je een aantal prachtige zakelijke videovoorbeelden zien.
Laat ik voorop stellen dat verhalen gewoon leuk zijn.
Leuk om te vertellen (schrijven) en om te horen (lezen / zien).

 

Deel je eigen verhaal

Door je eigen verhaal en ervaringen te vertellen leren mensen jou kennen.
Het laat je persoonlijkheid zien.
Het geeft je bedrijf een persoonlijk gezicht.

Je kunt informatie op vele manieren geven.
Lijstjes zijn heel fijn, daar zijn we dol op.
Lees ook: 9 redenen waarom lijstjes in een blog werken.

Heb je een mooie ervaring of praktijkcasus?
Eentje waar jouw doelgroep zich in kan herkennen?
Omdat het antwoord geeft op een vraag waar ze ook mee worstelen of omdat het juist een herkenbaar probleem is?
Vertel dat!

Grote kans dat je lezer zich hierin namelijk herkent (zonder daarbij een persoon of bedrijf te noemen, tenzij hier uitdrukkelijk toestemming voor gegeven is).
Het zijn de zogenaamde “haakjes” die zorgen voor verbondenheid.

Geef niet alleen een mooi verhaal maar ga er ook vakinhoudelijk op in.
Dat laat zien dat jij kennis van zaken hebt.
Het geeft tevens meer diepgang aan een verhaal.

Als laatste geef je een (of misschien wel dé) oplossing.
Dat wil je lezer weten, dáár is hij nieuwsgierig naar.
Naar jouw oplossing, jouw visie en / of jouw strategie.
Want door het verhaal dat je gegeven hebt begrijpt de lezer dat jij hem dan ook snapt.
Omdat je hier al een keer eerder wat mee gedaan hebt.

 

Een prachtig voorbeeld van zakelijk storytelling door Lego.

 

 

Wat als ik geen eigen verhaal heb?
Niet aan storytelling kan doen?

 

Dat kan ik mij bijna niet voorstellen.
Omdat ik er van overtuigd ben dat iedereen een verhaal te vertellen heeft.
Meerdere verhalen zelfs!

Maar stel dat je nog geen “bewezen” feiten hebt, dan kun je alsnog je eigen verhaal vertellen aan de hand van voorbeelden van anderen.
Van andere succesvolle bedrijven of personen.

Bijvoorbeeld een methode die heel goed werkt en duidelijke resultaten geeft.
Jij gebruikt deze methodiek misschien nog niet zolang, maar anderen wel.
Hier kun je dan ook gebruik van maken.
Want de resultaten hebben zich al bewezen.

Laat je inspireren door anderen.
Vertel wat jouw insteek is en waarom jij ook gelooft in deze methode.
Belangrijker nog: wat deze methodiek bekent voor jouw klant.
Resultaten.

Als je jouw verhaal ook nog eens onderbouwt met cijfers dan zit je helemaal goed.
Want veel mensen houden van goed onderbouwde verhalen.

 

Laat je ook inspireren door deze voorbeelden van zakelijke storytelling >

 

Visual storytelling

Wist je dat je een verhaal ook heel goed met beelden kunt vertellen?
Beperk je niet alleen tot tekst!

Een beeld kan een eigen verhaal vertellen.
Een sfeer oproepen.
Zonder woorden (of met een beperkt aantal) een context geven.

Gebruik bijvoorbeeld een plog.
Of een bladerbaar boekje, een prentenboek of embed je instagram foto’s.

Beperk je niet.
Vertel je verhaal zoals jij wilt, op een manier zoals jij wilt.

 

De voordelen van storytelling

Er zijn verschillende voordelen te noemen:

  • Een verhaal blijft veel beter hangen bij je lezer.
  • Je gelooft een bedrijf / persoon eerder als hij een soortgelijk probleem heeft opgelost.
  • Het geeft vertrouwen.
    Door namen en feiten te noemen is het traceerbaar.

 

Nog een ander belangrijk voordeel: het is veel leuker om uit je eigen ervaring iets te vertellen dan droge feiten.
Je verhaal is veel levendiger, heeft veel meer emotie.

 

Wetenschappelijke feiten, praktische storytelling

 

Verhalen doen niet alleen emotioneel iets met ons.
Ze doen ook iets met ons brein.
Daar is onderzoek naar gedaan en de uitkomsten zijn verwerkt in een mooie infographic.

bron: visualistan

The Science of Storytelling #infographic

 

Nu jij, hoe zet jij storytelling praktisch in?

 

Welk probleem heb jij laatst opgelost voor een klant?
Een probleem die herkenbaar is voor een grotere groep?
Deel daar jouw ervaring over.
Vertel het in je eigen verhaal.
Je zult zien dat het iets teweeg brengt.
Niet alleen bij je lezers maar ook bij jou.

Storytelling is meer dan alleen een verhaal vertellen.

 

Heb jij een mooi verhaal verwerkt in een blogartikel?
Deel de link als reactie onder dit bericht.
Je weet het: iedereen is dol op een mooi verhaal.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Tags from the story

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *