Hoe zorg je voor een overtuigende blog?

overtuigende blog

Een overtuigende blog maken?
Dat begint met de vraag hoe overtuiging werkt, on- en offline.
Maar ook door na te gaan waardoor jij zélf wordt overtuigd.

Wist je dat er een hele studie naar gedaan is?
Robert Cialdini is wereldwijd dé autoriteit op het gebied van beïnvloeden en overtuigen.
Overtuigingskracht is grotendeels “techniek.
Je moet weten hoe het in elkaar steekt om het zelf toe te passen.
Zonder daarbij jezelf te verliezen!
Graag laat ik je zien hoe overtuigingskracht werkt en op welke manier jij dit in jouw blog toepast.
Bekijk vooral ook het filmpje dat onderaan de pagina staat.

 

Hoe werkt overtuigingskracht?
Leer de 6 principes volgens Cialdini om een overtuigende blog te maken.

De manier waarop je iemand, bewust of onbewust, beïnvloed hangt af van verschillende factoren.
Door deze te herkennen én toe te passen haal je er je “voordeel” uit.

 

  1. Wederkerigheid

Wederkerigheid gaat over “geven en nemen”.
Als jij iets cadeau krijgt van iemand dan voel je een soort “verplichting” om daarna iets voor de ander te doen.
Deel bijvoorbeeld kosteloos je kennis via je blog!
Dit levert positieve ervaringen op bij je doelgroep.

Andere praktijkvoorbeelden:

  • Stel dat iemand uit eigen beweging een mooie testimonial geschreven heeft op je bedrijfs Facebook pagina, dan ben je geneigd om “ja” te zeggen als die persoon dit later ook aan jou vraagt.
  • Iemand plaatst altijd een reactie bij je blogartikelen, daar geef je ieder geval een reactie op terug.
    De kans is echter groot dat je zelf ook een reactie plaatst bij het blogartikel van die persoon.
    Je wilt niet achter blijven.
  • Alles wat je gratis weggeeft op je website: geven en nemen.
    Denk aan alle freebies, webinars, je blogartikelen!

 

  1. Commitment en Consistentie

We zijn gewoontedieren.
Je kiest een bepaald wasmiddelmerk omdat je dit al jaren gebruikt.
Het werkt goed dus waarom veranderen?

Sociale druk speelt ook een rol.
Wat vinden anderen er wel niet van dat ik dit doe“.
De mening en opvattingen van anderen zijn belangrijk.
Stel dat je een hele stevige mening hebt over een bepaald merk maar op een gegeven moment toch tot een ander inzicht komt.
Wat doe je dan?
Koop je dat product dan wel of niet?
Hoe sterk is de sociale druk voor jou?

Het werkt ook door in de Social Media tools die wij gebruiken, dat is weer ander soort (slimme) druk.
Een mooi voorbeeld is Linkedin, die laat zien hoe volledig je je profiel hebt ingevuld.
Hoe beter  en vollediger, hoe hoger je “score”.
Met als resultaat dat je meer succes op Linkedin krijgt.

Hoe werkt het verder in de praktijk?

  • Geef informatie die aansluit bij de overtuiging die jouw doelgroep heeft.
    Wil je gezond leven? Geef dan informatie die hier helemaal bij aansluit.
  • Gratis templates voor Facebookberichten?
    Registreer je met een gratis account” en dan heb je toegang tot alles.
    Je vraagt een commitment van de gebruiker, die dit zonder meer doet want hij wil die gratis templates.
  • Whitepaper
    De whitepaper is een verdieping op je blogartikel, het enige dat je hoeft te doen is jezelf op te geven met een e-mailadres.

 

  1. Sociale bewijskracht

Dit is de meest bekende.
Vertel niet zelf dat je de expert bent maar laat anderen dit over jou vertellen.
Daar zijn testimonia bij uitstek geschikt voor.

Meningen en ervaringen van anderen zijn belangrijk.
Als je een duur product aanschaft, wil je eerst lezen wat anderen ervan vinden voordat je tot aanschaf over gaat.
Hoe meer mensen positief zijn over een product of dienst, hoe meer overtuigd je bent.

Sociale bewijskracht zorgt ervoor dat je een stuk onzekerheid weghaalt en om te kijken wat mensen in een soortgelijke situatie doen.

Zo pas je dit toe in de praktijk:

  • Laat zien dat mensen jouw product of dienst helemaal geweldig vinden.
    In tekst, afbeeldingen of video.
  • Laat het op sociale media zien.
    Reacties van mensen die het beamen versterken de overtuiging.
    Maar ook het aantal volgers zijn een manier waardoor mensen zich laten overtuigen.
    Hoe meer hoe beter  … “Daar wil ik ook bij horen.
  • Schrijf een blogartikel en verwerk daar reacties van mensen in die lijken op de persoon in je verhaal.

 

  1. Sympathie

Je hebt soms gewoon meer met de ene persoon dan met een ander.
Omdat je iemand sympathiek vindt gun je die persoon ook meer.

Zowel on- als offline.
Herhaaldelijk contact, een leuk kaartje sturen, een berichtje via de Whatsapp, het geven van reacties, likes, het delen van informatie … allemaal manieren waardoor mensen je sympathiek vinden.
MITS het echt is!
Want alleen maar iets doen omdat je sympathiek gevonden wilt worden werkt NIET.
Je vervolghandelingen zijn er dan niet naar.

In de praktijk:

  • Wees sociaal op social media en ga niet alleen zenden.
    Ga interactie aan, dan krijg je het terug.
  • Deel ook blogartikelen van anderen omdat je ze goed vindt.
    Laat ook weten dat je dit doet.
  • Laat wat van jezelf zien.
    Door het persoonlijker te maken schep je een band.
    Je neemt sneller iets af van een persoon die je kent, ook al is het kennen alleen online.

 

  1. Autoriteit

Mensen met autoriteit zijn we eerder geneigd te geloven.
Waarom dacht je dat ze in reclames een dokter of tandarts altijd een witte jas aangeven?
Dit is een voorbeeld van autoriteit uitstralen met een uniform.

Autoriteit uitstralen d.m.v. kennis en kunde is een andere vorm.
Bijvoorbeeld door het plaatsen van citaten op je website of blog waarin jouw kennis, ervaring of kunde genoemd wordt.
Doe je dit van bekende personen dan heeft dit een nog grotere overtuigingskracht.

In de praktijk:

  • Plaats citaten op je website en blog waarin jij als autoriteit naar voren komt.
  • Laat artikelen in de media zien waarin je staat.
    On- en Offline.
  • Zorg voor professionele foto’s die jou als expert laten zien.

 

  1. Schaarste

Iets wat moeilijk te verkrijgen is willen we graag hebben.
Dat zit in ons oerbrein.
Een product of dienst dat slechts op bepaalde momenten in het jaar verkrijgbaar is, is gewild.
Een tijdsklok werkt daarbij nog eens als extra druk.

In de praktijk:

  • Zorg voor prikkeling van het oerbrein.
    “Op = Op”, “Alleen vandaag korting” of “Alleen vandaag verkrijgbaar”.
  • Wees wel eerlijk want anders werkt het de volgende keer tegen je.
  • Durf los te laten en je product of dienst schaars te maken.

 Lees ook mijn blogartikel “7 manieren om je website meer overtuiging te geven >>”.

 

Meer over deze 6 overtuigingsprincipes

In het onderstaande filmpje komen de bovengenoemde 6 overtuigingsprincipes allemaal aan bod.
Met veel praktische voorbeelden.
Echt een aanrader om te kijken!

 

 

 

Hoe maak je zelf een overtuigende blog?

Hoe ga je deze overtuigingstechnieken toepassen in je blog?
Daar zijn verschillende toepassingsmogelijkheden voor.
Helaas onmogelijk om deze allemaal in dit artikel te benoemen.
Het allerbelangrijkste is om na te gaan op welke manier jij mensen nu overtuigd:
on- en offline.
Waardoor kiezen ze voor jou?
Vraag het gewoon!

Ga uit van je eigen unieke kracht, doe je niet anders voor.
Pas de overtuigingsprincipes toe in je verhaal.
Ze versterken het.
Zonder dat jij je anders voor hoeft te doen!

Ik ben nieuwsgierig: welke van deze 6 overtuigingsprincipes pas jij toe?

 

4 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *