Omgekeerde Piramide: schrijven van een webtekst

omgekeerde piramide

 

Lezen op een beeldscherm gaat anders dan op papier.
De omgekeerde piramide is een methode die je gebruikt om een blogartikel te schrijven voor het web: de kern (het allerbelangrijkste) staat bovenaan.
De prioriteit wordt naar onder toe steeds lager.

Ik eindig echter altijd met een conclusie, deze heeft dezelfde waarde als de kern.
Daardoor komt de piramide op een voetstuk te staan.

Ik leer je de methodiek van het omgekeerde piramidemodel in dit artikel.

 

Waarom lees je op een beeldscherm anders?

Dat heeft alles te maken met de korte aandachtsspanne die een lezer op het scherm heeft.
Door deze methode ziet de lezer direct ziet of een artikel iets voor hem is.
Zo nee dan is hij zo weer weg (kijk je Google Analytics maar na op de 1 seconden bezoeken).
Zo ja dan scrolt hij naar beneden om de tussenkoppen te lezen en de conclusie.
Pas daarna leest hij de tussenliggende tekst.

Deze methode is onderzocht door de zogenaamde Eye Tracking onderzoeken.
Lees hiervoor ook mijn blogartikel “Hoe je met Eye Tracking de gebruiksvriendelijkheid van je website verbetert”.

 

Zo ziet het omgekeerde piramidemodel voor een webtekst eruit

Je begint met de belangrijkste boodschap bovenaan, de omgekeerde piramide ziet er als volgt uit:

omgekeerde piramide

 

= 1. De Kern =

In de eerste zinnen begrijpt de lezer al de kern van je verhaal.
Je geeft bijvoorbeeld antwoord op de vraag die de lezer heeft of die je zelf al in de titel stelt.
Hierdoor weet de lezer direct of deze tekst geschikt is of dat hij verder moet zoeken.

Voorbeeld:

Titel van het artikel is:
Hoe vind ik een voordelig strandhuisje voor de zomervakantie?”.

De kern:
Op het strand van IJmuiden, maar ook in Zandvoort en Castricum, zijn strandhuisjes in de zomer te huur voor een weekbedrag vanaf 400 euro. In dit artikel geef ik een overzicht van alle mogelijkheden en locaties om een voordelig strandhuisje in de zomervakantie te huren in Nederland.

 

= 2. De Toelichting op de kern =

Geef een toelichting op de kern, dit moet wel een toegevoegde waarde hebben.
Als voorbeeld ga ik verder op het zoeken naar een voordelig strandhuisje.

De verschillen in prijs zijn aanzienlijk.
Het prijsverschil hangt van de volgende factoren af:

  • Soort strandhuisje.
  • De periode dat je wilt huren.
  • De locatie (welk strand je kiest).
  • Niveau van luxe die je wilt.

In het onderstaande overzicht staan de prijzen en mogelijkheden per locatie.

 

= 3. Belangrijke informatie =

De informatie die je hier geeft is belangrijk maar als de lezer geen zin meer heeft om verder te lezen, heeft hij de kern van het artikel al te pakken.

Heb je een huisdier? Kijk dan goed of het toegestaan is om deze mee te nemen.
Op IJmuiden zijn twee strandverenigingen: de ene staat huisdieren toe, de ander niet.

Het is belangrijke informatie als je een huisdier, zoals een hond, hebt.

 

= 4. Minder belangrijk =

De informatie die hier staat heeft de laagste prioriteit.
Als je het mist is het niet erg.
Toch geeft deze informatie wel toegevoegde waarde op de kern, het is aanvullend.

De meeste strandhuisjes zijn niet aangesloten op de riolering. Veel strandeigenaren beschikken over een klein chemisch toilet. Ditzelfde geldt ook voor de douche, soms is deze aanwezig in het huisje. Zo niet dan zijn er douchemunten te koop voor de douchecabines die in de buurt staan.

 

= 5. Eindig met de conclusie =

Iets wat normaal ontbreekt in de omgekeerde piramide maar wat ik echt adviseer om toe te voegen:
de conclusie.
Zet nog een keer alle belangrijke punten op een rij: alle antwoorden op de vraag.

Veel lezers verwachten namelijk een conclusie aan het einde, geef ze die ook.
Je doet je lezer hier een groot plezier mee.

 

De conclusie voor de omgekeerde piramide

Pas de omgekeerde piramide toe voor het schrijven van webteksten.
De 5 stappen zijn:

  • De kern.
  • De toelichting op de kern.
  • Belangrijke informatie.
  • Minder belangrijke informatie.
  • De conclusie.

 

Vergeet niet om een persoonlijk verhaal, een anekdote, een quote of een foto erbij te plaatsen om het verhaal een eigen karakter te geven en onderscheidend te maken (wil je weten hoe een strandhuisje eruit ziet? Lees dan mijn blogartikel Ons strandhuisje voor een impressie)

Wil je een goede opmaak om de leesbaarheid te verbeteren?
Kijk dan naar “Een beter blogartikel? Check deze 8 zaken.”

Lijkt het je door deze omgekeerde piramide ook niet makkelijker om een blogartikel te maken?
Laat mij in een bericht weten wat het jou brengt.
Door een reactie hieronder te plaatsen of een reactie Facebook te geven.

 

Dit vind je misschien ook interessant:

Minder Bloggen Meer Verkeer

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *