Online schrijftips: Nr. 7 – Breng lucht in je artikel

online schrijftips nr 7

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”.
Alle onderwerpen uit de reeks staan onderaan dit artikel.
Dit is artikel 7 uit de reeks.

 

Welke gevoel krijg je bij het zien van deze tekst?

Wat is je eerste indruk als je onderstaande tekst ziet.
Zonder dat je hem gaat lezen?

“Achter de methodiek zit een filosofie, dit is de essentie: De boom staat voor kracht en leven. Voor jou en jouw bedrijf. Met grote sterke wortels en een dikke stam. Daaraan zitten stevige takken waaraan de prachtigste bladeren groeien. In verschillende vormen en kleuren. Elk blad zit aan een specifieke tak vast. De takken en de bladeren bewegen mee met de wind. Soms vallen er bladeren af en soms zelfs hele takken. Dat is niet erg, daar wordt de boom sterker door. Geeft ruimte en lucht. Tussen de bladeren groeien de mooiste bloemen. In verschillende vormen en kleuren. Deze hebben een ongelofelijke aantrekkingskracht. Ze trekken bijen aan die zorgen voor bevruchting. Maar zorgen er ook voor dat ander volk de weg weet te vinden naar deze boom. De vruchten die aan de boom groeien, pluk jij. Deze zijn speciaal voor jou. Koester ze. De boom groeit en bloeit zolang je hem goed verzorgt. Hem de juiste voedingsstoffen geeft. Doe je dat niet dan verliest hij langzaam zijn aantrekkingskracht. Elke blogboom is anders. Uniek en briljant in zijn soort. Kijk naar buiten en je ziet ze staan. In vol ornaat. De BlogBoom methodiek is uniek. Want hierdoor gaat het bloggen je zo veel makkelijker af. Het geeft inzicht en vooral houvast.”

.

.

Beetje het gevoel alsof iemand tegen je praat zonder tussendoor adem te halen?
Spaans benauwd gevoel.
Geen haar op je hoofd die eraan denkt om dit te gaan lezen.

Weg ben je met 1 muisklik.
Jammer want het onderwerp spreekt je wel aan (dat maak je op uit de titel).

Om te zorgen dat jou dit niet overkomt zorg je voor een lekkere leesbare tekst.
Die aantrekkelijk oogt en uitnodigt om te lezen.

 

Zo breng je lucht in je artikel

 

  • Maak de tekst niet te breed

Niet voor niets hebben veel webpagina’s zowel aan de linker- als aan de rechterkant witruimte.
Dit bakent het gebied af waar de content zich bevindt.
Het leest namelijk veel prettiger dan een tekst die over de gehele breedte van de pagina staat.

 

  • Wees niet bang voor witruimte

Voor je gevoel is dit misschien loze ruimte maar hij heeft echt een betekenis.
Het geeft lucht aan je tekst en het ziet er veel rustiger uit.
Houdt daarom alinea’s kort, een regel of 5 is prima.

Witruimte zorgt er ook voor dat het leestempo hoger ligt.
Omdat je de tekst makkelijk scant.

Onderzoek heeft uitgewezen hoe mensen lezen.
Daar is gekeken naar teksten met weinig en voldoende witruimte.

Lees hier het onderzoek dat uitgevoerd is door het mediabureau Nielsen / Norman.

 

  • Maak af en toe een woord vet

Voor de afwisseling is het goed om af en toe een woord of een stukje tekst vet te maken.
Dat maakt de pagina prettiger om naar te kijken maar het legt ook de focus erop.
Bij het scannen van de pagina valt je oog automatisch op deze woorden / tekst.
Een extra hulpmiddel als je wilt dat de lezer de belangrijkste boodschappen leest.

 

  • Geef linkjes in een andere kleur

In de meeste WordPress websites heb je de mogelijkheid om de kleur van linkjes te bepalen.
Deze worden door de gehele website op dezelfde manier gepresenteerd.
Erg handig want dit geeft jou de mogelijkheid om er mee te spelen.

Zorg ervoor dat de kleur goed contrasteert met de omgeving: met de achtergrond en de overige tekst.
Kies een kleur uit je huisstijl of juist een totaal andere kleur om te zorgen voor het contrast.

Een andere kleur voor linkjes helpt je lezer ook begrijpen dat het linkjes betreft.

 

  • Gebruik afbeeldingen of video

Zoek afbeeldingen die je verhaal illustreren. Kies wel relevante afbeeldingen die echt iets met je verhaal te maken hebben. Hoeft niet letterlijk te zijn, een sfeer kan ook.

Bijpassende video’s zijn ook leuk.
Embed deze van YouTube of Vimeo, van jezelf of van derden.

 

Samenvattend

Naast de titel en een goede opening is de opmaak van een net zo groot belang.
Dit zorgt ervoor of je lezer verder leest of weg klikt.

Door lucht in je artikel te brengen maak je het je lezer makkelijker:
tekst is sneller te scannen én het leestempo ligt hoger.

 

Artikelreeks Online Schrijftips

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”:

01 – Weet voor wie je schrijft
02 – Baken je onderwerp af
03 – Zorg voor structuur
04 – Geef jij antwoord op alle vragen
05 – Gebruik concrete taal
06 – Wees consistent in de tone-of-voice
07 – Breng lucht in je artikel
08 – Wees lekker actief
09 – Draai niet om de zaken heen
Bonus – De Checklist

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *