Optimalisatie voor je online communicatie: 9 manieren

optimalisatie

De zomerperiode is bij uitstek geschikt om je online communicatie eens nader onder de loep te nemen. Een terugblik op het afgelopen half jaar en een vooruitblik op de maanden die gaan komen.

Zelf ben ik er ook druk mee bezig:

  • Zo heb ik eindelijk eens mijn Linkedin profiel aangevuld met projecten met een image en een link. Dat ziet er een stuk aantrekkelijker uit.
  • Op mijn site heb ik beter omschreven wat en hoe ik het doe, merkte dat het wel scherper kon. En mijn testimonia heb ik een beter plaatsje gegeven.
  • De homepage heb ik aangepast omdat ik het toch wat te druk vond worden.
  • Verder ben ik bezig met het schrijven van blogartikelen, dit wil ik tijdens de zomer gewoon laten doorgaan.
  • Eindelijk neem ik de tijd om diverse webinars en periscope uitzendingen te bekijken.

 

En ik ben iets heel nieuws aan het ontwikkelen, iets wat buiten mijn comfortzone ligt:
het ontwikkelen van een Focusdag voor ondernemers. Een dag waarin ik met een ondernemer zijn bestaande online communicatie onder de loep neem en stappen zet om deze te verbeteren. Een 1-op-1 gesprek om echt persoonlijke aandacht te geven. Waar we niet alleen gaan kijken naar problemen maar vooral naar oplossingen die binnen de mogelijkheden van de organisatie liggen.

Denk je dat deze Focusdag voor jou of iemand in jouw netwerk geschikt is?
Ik bied 3 ondernemers aan om als testcasus met mij te werken, tegen een gereduceerd tarief.
Bel 06 41 38 74 86 of mail yolanda@webguidance.nl als je hier in interesse in hebt!

Naast dit alles hou ik ook gewoon vakantie. Hoognodig om mijn hersenen te laten rusten want die draaien overuren met alle nieuwe ideeën.

Gaande weg bedacht ik me dat het best handig zou zijn om mijn lijstje te delen.
Daarom een overzicht van activiteiten waar ook jij mee aan de gang kunt.

9 manieren voor het optimaliseren van je online communicatie in de zomer

1. Statistieken bekijken: komt dit overeen met hetgeen je wilt?

= Google Analytics =

Neem de tijd om echt alle gegevens eens rustig door te nemen.
Bekijk welke pagina’s goed bezocht worden en probeer de achterliggende reden daarvan te    achterhalen. Verbeter pagina’s die jij belangrijk vindt maar die nu niet goed bezocht worden.

google_analytics
Dashboard Google Analytics

= Twitter analytics =

Je bent actief aan het twitteren, maar wat zijn de resultaten?
Welke tweets scoorde goed en waarom?
Wat zijn de doelen die je stelt aan je twitteractiviteit?
Is het tijd om ze aan te scherpen of bij te stellen?

= Facebook =

Ook hiervan kun je de statistieken bekijken en analyseren.
Welke posts deden het goed en waarom?
Bepaal je plan en doelen voor de komende maanden.
Een eventuele advertentie kun je nu maken en klaar zetten, dan is dat maar vast gedaan.

= Linkedin =

Bekijk je bedrijfspagina en vul alle ontbrekende gegevens in.
Hoe zit het met de Linkedin pagina’s van je medewerkers?
Breng je regelmatig status updates uit of is er niet echt een lijn in te ontdekken?

Heb je nog meer social media kanalen? Dan weet je wat je te doen staat :=)
Zijn ze trouwens allemaal wel nodig of is het tijd om er 1 (of meerdere) te schrappen? Ga je misschien je focus wel verleggen omdat je doelgroep op een andere kanaal zit? Ga op onderzoek uit!

2. Bekijk de sites en social media kanalen van je concullega’s

Het is niet alleen goed om je eigen werk onder de loep te nemen maar ook dat van je concullega’s. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Wat zijn eye-openers? Of kom je tot de conclusie dat je het eigenlijk wel goed doet?

Ga ook eens over de grens kijken om nieuwe trends en ontwikkelingen te ontdekken. Ziet daar iets bij waar jij wat aan kunt hebben?

3. Bestaande teksten aanscherpen

Een logisch gevolg na het analyseren is het aanscherpen van je teksten.
Ook al scoren je pagina’s goed in bijvoorbeeld Google Analytics, het verhaal kan misschien niet helemaal passen bij de huidige stand van zaken binnen jouw organisatie.

Of je hebt juist iets nieuws te vertellen.
Vul je portfolio aan, zet eindelijk eens die nieuwe medewerker erop (of haal de mensen die weg zijn er juist vanaf) ….

4. Voeg beeldmateriaal toe aan je site

Van hele lappen tekst worden we niet gelukkig.
Het leukste is om beeldmateriaal toe te voegen die iets vertelt over jouw organisatie en die laat zien wie je bent en waar je voor staat.

Heb je het afgelopen half jaar misschien een leuk evenement gehad waarvan je de foto’s kunt gebruiken? Of loop eens met de camera binnen je gebouw rond en maak foto’s van typische alledaagse dingen.

Dat leuke legoplanbord dat jullie gebruiken, de speciale koffiekopjes, het mooie uitzicht, het lichtinval op je buro, …. verzin het maar.

Vergeet ook video niet.
Bijvoorbeeld Periscope uitzendingen, deze kun je opnemen en plaatsen.

5. Voeg presentaties toe die het afgelopen half jaar gemaakt zijn

Een pdf, slideshare, video, ….
Grote kans dat je dit direct gedaan hebt. Zo niet dan is het nu de tijd.
Content die van waarde is voor jouw doelgroep is het altijd waard om te delen.

Bekijk bijvoorbeeld eens de whitepapers van Presenter.

 

presenter_whitepapers

6. Bedenk plannen wat je het komende jaar wilt doen en stel doelen

Een beetje een open deur. Toch noem ik hem omdat het er vaak door alle rust (!) juist bij in schiet.
Dat komt straks wel, daar heb ik nog alle tijd voor”.
Maar voor je het weet is de vakantieperiode weer voorbij en zit je weer in de hectiek van de dag.

Zijn er activiteiten die vorig jaar hebben plaats gevonden en nu weer?
Lees je evaluatie nog eens na (of alle mailwisseling) en bepaal aan de hand hiervan een actieplan voor dit jaar. Bel ook met de andere betrokken personen naar hun ervaringen. Voordeel is dat je gelijk al een beetje start en het weer fris in je geheugen zit. Dat start straks een heel stuk lekkerder.

En wat dacht je van de decembermaand?
Best handig om nu vast te bedenken wat je wilt doen aan bijvoorbeeld relatiegeschenken, kerstkaarten e.d.

7. Leg in je contentplanning de belangrijkste evenementen, blogartikelen, publicaties e.d. vast.

Door jouw analyse van je online communicatie, bepaal je wat de stappen zijn voor het komende half jaar. Zet alles in een document en zie de samenhang.
Ontdek waar de knelpunten, hiaten en mogelijkheden liggen.

Hang er ook “poppetjes” aan (dit doe je uiteraard in overleg).
Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Deel deze contentkalender en zorg er vooral voor dat het een dynamisch document is.

8. Update de SEO van je site (in het ergste geval: vul hem in!)

Als je een WordPress site hebt en je hebt de Yoast plug-in nog niet geïnstalleerd dan is dit de tijd om hem te installeren en de optimalisatie van je pagina’s uit te voeren.

Dat SEO belangrijk is hoef ik niet uit te leggen, ik heb er eerder een artikel over geschreven.
Uitgebreide informatie over de Yoast plug-in lees je hier.

yoast
Yoast plug-in: alles wat je wilt weten over SEO.

9. Hoe staat het met jouw communicatiebudget?

Kun je alle plannen verwezenlijken van het budget dat je nog beschikbaar hebt of moet je zoeken naar alternatieven?

Het is handig om vast een lijstje samen te stellen met uitgaven waar je het afgelopen half jaar tegen aan liep. Nu zit het nog redelijk vers in je geheugen.

Aan het einde van het jaar moet je het budget voor het nieuwe jaar vaststellen en dan komt zo’n lijstje handig van pas.

Aan de slag!

Ik weet zeker dat er nog veel meer is waar je mee aan de slag kunt deze zomer.
Tijdens het schrijven vielen mij ook steeds nieuwe invallen binnen.
Maar hé!
Het is natuurlijk wel zomer en daar kun je maar beter ook van genieten.

Na de zomer een kop koffie drinken om samen plannen te maken?
Zin in!

Ps.
Vergeet me niet te bellen (06 41 38 74 86) of te mailen (yolanda@webguidance.nl) als je interesse hebt om als casus te werken voor mijn Focusdag voor een gereduceerd tarief!

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *