Stockfotografie: tips en adviezen voor een juist gebruik

stockfotografie

Voordat je lukraak wat foto’s download (al dan niet gratis) moet je wel eerst een visie hebben. Pas dan kun je precies die foto’s zoeken die iets bijdragen aan jouw verhaal en die passen bij de uitstraling van jouw organisatie.

Waarom je zou moeten kiezen voor eigen beeldmateriaal laat ik in dit artikel buiten beschouwing. Daar kom ik graag apart nog een keer op terug :=)

Waar ik je bij help is het bepalen van een visie.
Zodat jij precies weet welke stockfoto’s van toegevoegde waarde voor jou zijn.

Identiteit bepalen

Als organisatie, een zpp-er reken ik ook als organisatie, heb je een huisstijl. Dat kan bestaan uit een logo, grafische uitingen, een website, digitale nieuwsbrief en uitingen via sociale media. De gehele look-and-feel stem je op elkaar af. Dit zorgt naast herkenbaarheid ook voor professionaliteit. Beeldmateriaal valt hier dus ook onder.

Je kunt jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat wil ik als bedrijf uitstralen?
  • Staan mijn diensten en / of producten centraal?
  • Wil ik mensen laten zien op foto’s? Zo ja, wat voor een soort mensen?
  • Kies ik voor een grafische oplossing?
    Denk bijvoorbeeld aan Flatdesign.
  • Wat voor een soort beeldmateriaal is mijn doelgroep gewend?
  • Op welke manier kan ik mij onderscheiden?
  • Wat vind ik zakelijk gezien goed beeldmateriaal?
  • Wat heb ik er voor over (kosten)?
  • ….

stockfotografie
bron: depositphotos

Doe onderzoek om je visie nader te bepalen

Waar het omgaat is dat je eerst onderzoek doet om je visie te kunnen bepalen. Kijk veel naar sites die je aanspreken (zakelijk). Beperk je niet door te denken dat je daar geen budget voor hebt. Je bent nu bezig met het vormen van een visie en daarin leg je jezelf geen beperkingen op.

Vergeet vooral ook niet te kijken bij concullega ‘s. Wat spreekt je daar wel en niet van aan? Bekijk vooral ook de diverse uitingen om de lijn erin te ontdekken. Als ze een website hebben, hoe passen zij het beeldmateriaal toe? En hoe wordt dit toegepast in een digitale nieuwsbrief, een blogartikel of een Facebook post?

Langzaam ontwikkel je een idee wat je wel wilt maar vooral ook niet wilt.

Definieer nu waarom je iets mooi vindt:

  • Is het het kleurgebruik?
  • Zijn het close-ups of juist zeer ruime beelden?
  • Is het de uitsnede? De kadering?
  • De mensen die erop staan?
  • De manier waarop het beeld het verhaal (tekst) versterkt?
  • Is het de manier waarop het toegepast wordt in diverse uitingen?
  • Is het onderscheidend in jouw vakgebied? Voor jouw doelgroep?
  • Doet het emotioneel wat met je?

Jouw identiteit / visie

Door jezelf al deze vragen te stellen, en heel veel te bekijken, kun je precies beschrijven wat je wilt met stockfotografie. Maak hier een overzichtelijke lijst van en print deze desnoods uit.

Deze lijst helpt je namelijk om je op het juiste spoor te houden als je op zoek gaat naar stockfoto’s. Je komt namelijk zoveel tegen dat je weer alle kanten op kunt gaan als je niet vooraf goed nagedacht hebt over hetgeen je wilt.

Deze visie verspreid je ook binnen jouw organisatie. Hiermee is het voor iedereen duidelijk wat voor een soort beeldmateriaal er wel en niet gebruikt wordt. Beschrijf ook kort de reden waarom deze keuzes zijn gemaakt (besteed er een aparte bijeenkomst aan om met elkaar verder te kunnen sparren).

Veranderingen op je visie zullen natuurlijk altijd plaats vinden. Maar dat is inherent aan veranderingen binnen je organisatie. Komt de focus op een andere doelgroep te liggen in de loop der tijd, dan zal je ook het beeldmateriaal hier op aanpassen.

stockfotografie
bron: 123f

De vertaling naar diverse uitingen?

Je hebt nu een lijst waar beeldmateriaal aan moet voldoen.
Bedenk nu goed op wat voor een manier je ze wilt gaan inzetten in jouw uitingen:

  • Website.
  • Sociale media zoals een Facebook header, Facebook post, Twitter header, Linked-in updates, pulse berichten binnen Linked-in, e.d.
  • Digitale nieuwsbrief.
  • Grafische uitingen zoals flyer, brochure, e.d.

Voor elk medium stel je andere eisen en hier moet je een keuze in maken voor je stockfotografie.

Bijvoorbeeld; een bezoeker op je website leest je blogartikel uit interesse in het onderwerp. Tekst en beeld vullen elkaar aan. Bij een Facebook bericht kijken mensen in eerste instantie meer naar een image en lezen daarna pas de tekst. De focus op het beeldmateriaal is dus anders.

Wanneer zet je stockfotografie in?

Je hebt nu een duidelijke visie en weet waar je het materiaal voor wilt gebruiken.

De reden waarom je voor stockfotografie kiest is omdat:

  • … je geen budget hebt om een fotograaf in te huren.
  • … je een klein budget hebt om materiaal te kopen.
  • … je helemaal geen budget hebt en alles gratis moet zien te verkrijgen.
  • … je reeds veel beschikbaar materiaal hebt.
    Doordat je weet wat je wilt kun je nu een duidelijke keuze maken wat geschikt is.
  • … je gebruik wilt maken van het enorme wereldwijde aanbod.
  • … je veel tijd hebt om te zoeken naar het juiste materiaal.

 

Vergis je niet. Zoeken naar de juiste stockfoto’s kost enorm veel tijd!

Iemand die echt nooit voor stockfotografie zal kiezen is Jacqueline Fackeldey, lees hier waarom.

stockfotografie
bron: http://www.sadanduseless.com/2015/03/truth-behind-stock-photos/

Waar let je op bij het kiezen van de juiste stockfoto?

Verderop in dit artikel geef ik een lijst met sites waar je divers stockmateriaal kunt vinden. Deze lijst is zeker niet volledig maar een goede start.

Het zoeken in een database met stockfoto’s is makkelijk door het toepassen van specifieke trefwoorden. Gebruik hiervoor de trefwoorden die in je visiedocument staan.

Veel stockfotografie sites bieden de mogelijkheid, na aanmelden, om je selectie te bewaren (net als een winkelmand). Maak hier gebruik van. Later kun je je selectie verfijnen voordat je tot aanschaf over gaat.

USA vs. NL.

Je haalt ze er zo uit: Amerikaans beeldmateriaal. De lach is groter, de tanden witter, het contrast in kleurgebruik en licht is groter, kleding en haarstijl is net wat anders, e.d.

Jouw doelgroep voelt zich misschien niet aangesproken door deze foto’s. Let hier dus op.

Licentie.

Elke site met stockmateriaal geeft aan waar je een foto wel en niet voor mag gebruiken. Kom niet voor verrassingen te staan en lees de kleine lettertjes.

Mag je het beeld zowel in NL, USA als wereldwijd gebruiken voor elk medium of zitten er restricties aan vast?

Aanschafkosten.

Je kunt een foto per stuk kopen. Wil je meer dan is een pakket waar je meerdere foto’s tegelijkertijd kunt aanschaffen goedkoper. Ook zijn er opties waarbij je voor een vast bedrag, binnen een specifieke periode, dagelijks beeldmateriaal kunt zoeken en downloaden.

Originaliteit: waar is het beeld nog meer voor gebruikt?

Via deze link kun je snel zien waar deze specifieke foto nog meer voor gebruikt is (afbeelding uploaden of url van de afbeelding invoeren en het resultaat wordt direct zichtbaar). Hiermee voorkom je vervelende verrassingen achteraf.

stockfotografie
bron: depositphotos

Hoe geef je een eigen draai aan een stockfoto?

Ondanks het feit dat je met stockfotografie werkt kun je er nog wel een eigen draai aangeven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het uitvoeren van een bewerking.
    Werk in grijstinten, sepia kleuren of andere kleurcombinaties.
  • Maak een verrassende uitsnede / kadering.
    Denk eens buiten de hokjes en onderzoek wat je nog meer met hetzelfde beeld kunt doen.
  • Tekst erbij plaatsen.
    Gebruik een mooi font en plaats deze over / bij het beeld.
  • Gebruik bestaande apps om beeldmateriaal mee te bewerken.
    Niet iedereen kan Photohop gebruiken.

 

Wat je echt niet moet doen

Tussen de regels door heb ik al een beetje laten doorschemeren wat je niet moet doen als je gebruikt maakt van stockfotografie. Maar dit zijn mijn tips:

  • Hou altijd je doelgroep in je achterhoofd.
    Het klinkt als een open deur maar toch is het uitschakelen van je persoonlijke voorkeur soms lastig.
  • Gebruik echte mensen.
    De mensen waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren.
    Heb je een tandartspraktijk dan is een grote lach met een stralend wit gebit misschien wel op zijn plaats. Wees er anders voorzichtig mee.
  • Gebruik geen beelden waarmee mensen al een andere associatie hebben.
    Dit kan zowel positief als negatief zijn.
  • Denk zakelijk en probeer je persoonlijke voorkeur er zoveel mogelijk buiten te laten.
  • Wees creatief in je keuze en probeer een verrassende invalshoek te vinden.

 

stockfotografie
bron: depositphotos

Links waar je stockfotografie kunt vinden.

Bovenstaande lijst is zeker niet compleet maar is een leuk begin voor je zoektocht :=)

Lees ook het artikel over Online beeldmateriaal van Frankwatching.

 

Mijn advies

Je kunt stockfotografie prima gebruiken maar ga niet lukraak foto’s verzamelen en plaatsen in je communicatie.
Investeer tijd om een visie te creëren. Dit scheelt je uiteindelijk weer tijd in het zoeken naar de juiste beelden.

Neem gerust contact met me op als je wat hulp kunt gebruiken.
Met een frisse blik en de nodige ideeën help ik je graag op weg.

 

Dit vind je misschien ook interessant:

Minder Bloggen Meer Verkeer

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *