De toegevoegde waarde van een button bijschrift

button bijschrift

.

.

Is het je al eens op gevallen hoeveel buttons er op een webpagina kunnen staan?
De bekende “Lees verder” bij een artikel, “In winkelmand” bij een product of “Meld je hier aan” bij een training of cursus. Een paar voorbeelden die we allemaal kennen en vertrouwen.

Waar klik je dan juist wel deze buttons en op andere juist niet?
Ik heb eerder een blogartikel geschreven over de zogenaamde call-to-action button.
Dat de kleur, vorm, tekst op de button én de positie op de webpagina belangrijk is.

Net zo belangrijk is echter de tekst die bij de button staat. Deze tekst zorgt voor een bepaalde vorm van geruststelling. Het is een soort bevestiging dat je de juiste keuze maakt als je op die button klikt. Je beschrijft wat de gebruiker te zien krijgt nadat hij op deze button heeft geklikt.

Een dergelijke button bijschrift zorgt ervoor dat we over een drempel worden getrokken, je gaat tot actie over.

Het geven van een button bijschrift is een kleine aanpassing in je website maar kan grote positieve gevolgen hebben voor je conversie. Zeker iets om uit te proberen dus!

 

Voorbeelden waarbij een button bijschrift zorgt voor extra conversie

Een paar situaties waarin een button bijschrift echt extra toegevoegde waarde heeft.

  • Productaankoop
    Bij een product van 100 euro of meer wil je vooraf weten hoe het zit met retourneren, garantie, bezorging, beschadiging, o.i.d.

    button bijschrift media markt
    Bron: Media Markt Onder de button staat geruststellende informatie.

     

  • Registreren, bijvoorbeeld een online tool
    Je meldt je aan voor een online tool en moet een gebruikersnaam en wachtwoord instellen. Goed om vooraf te weten dat je dit later nog kunt veranderen in je instellingen.
    .
  • Aanmelden voor een training of cursus
    Het is dan fijn om vooraf te weten dat je ook gespreid kunt betalen, tussentijds kunt stoppen of een eerst een proefles kunt aanvragen.
    .
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
    Geef aan wat voor een soort berichten je kunt verwachten + de frequentie (dagelijks, wekelijks, 1x per 2 weken, 1x per maand, 1x per kwartaal, 1x per half jaar …)
    .
  • Betaalpakket aanvragen

    button bijschrift ING
    Bron: ING In dit geval staat de overtuigende tekst boven de button.

 

De tekst staat er in dit geval boven.
Naast het feit dat je precies ziet wat het aanbod behelst hebben ze nog wat anders gedaan. Namelijk dat je kunt zien hoeveel andere mensen dit al gedaan hebben en welke beoordeling zij aan dit product hebben gegeven.
Deze informatie zorgt voor extra overtuigingskracht.

  • Schaarste zorgt voor hebberigheid
    Een bijschrift van een andere orde, maar die er wel voor zorgt dat ik sneller klik op de button “In winkelmand”, is het tonen van een aantal.
    Hoeveel stuks er nog op voorraad zijn, hoeveel plaatsen er nog beschikbaar zijn voor een training / cursus, hoe lang het aanbod nog duurt (teller die afloopt), hoeveel mensen al van het aanbod gebruik hebben gemaakt, e.d.

    button bijschrift Hema
    Bron: Hema. Schaarste zorgt ervoor dat je snel zal klikken.

 

Wanneer moet je een button bijschrift overwegen?

De voorbeelden die hierboven staan, zijn herkenbaar.
Hoe pas je dit nu toe in jouw eigen website?
In principe kun je een button bijschrift plaatsen in de volgende situaties:

  • Als je weet dat de bezoeker over een drempel getrokken moet worden.
    Je kunt je op elk moment uitschrijven” of “Jij bepaalt waar en wanneer we bezorgen
    .
  • Om een bepaalde onzekerheid weg te nemen.
    Inclusief 5 jaar garantie” of “Gratis proefles
    .
  • Het geven van een bevestiging bij het verwachtingspatroon.
    Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis” of “Bij ieder pakket krijg je direct toegang tot de documenten. Geen levertijden dus, je kunt meteen aan de slag!
    .
  • Het geven van bewijskracht.
    Al 1223 keer verkocht” of “Een gemiddelde beoordeling van een 8,5 door 54 bezoekers
    .
  • Frequentie update.
    Elke 2 weken ontvang je tips in je mailbox
    .
  • Indien er sprake is van schaarste.
    Nog 4 stuks op voorraad” of “Dit aanbod geldt tot woensdag 23 maart 23:59 uur
    .
  • Indien er ook persoonlijk contact mogelijk is.
    Meer informatie? Mail dan naar info@x.nl of bel naar 012-345 67 89

 

Ontdek zelf de verschillende vormen van button bijschriften

Bekijk jouw favoriete websites eens goed.
Welke buttons hebben een bijschrift en welke niet?
Wat zijn dit voor soort bijschriften?

Ontdek wanneer je twijfelt om tot actie over te gaan.
Waarom is dat? Waar ligt dan aan?

Door het zelf te ervaren kun je deze twijfels bij bezoekers op je eigen website begrijpen en wegnemen. Probeer het eens uit en plaats button bijschriften op plaatsen waar je nu niet veel conversie op hebt en ontdek het verschil. Voldoe dan eerst aan alle voorwaarden voor een goede call-to action button, dan zie je pas echt verschil.

Laat me weten wat voor een verschil het bij jou gebracht heeft!
Door een reactie hieronder te plaatsen of door een mailtje te sturen naar yolanda@webguidance.nl.

 

Dit vind je misschien ook interessant:

Minder Bloggen Meer Verkeer

 

Bewaren

Tags from the story

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *