Een webinar: wat een ontdekking! Om te volgen én om te geven.

webinar

.

.

Sinds een half jaar heb ik het fenomeen webinar echt ontdekt (omarmt kan ik beter zeggen) en sindsdien kan ik niet meer stoppen. Het brengt mij zoveel kennis en vooral inzichten. Dat wil ik ook graag met jou delen.

Ik wil mezelf blijven ontwikkelen. Investeren in mijn bedrijf.
Maar waar haal ik alle kennis vandaan?
Er zijn zat live trainingen, cursussen en evenementen beschikbaar.
Die moeten dan echter wel net schikken in de, vaak volle, agenda.
Boeken zijn er ook genoeg, maar op de een of andere manier heb ik daar thuis gewoon niet de rust voor.
Een webinar is een uitkomst want het is visueel, duurt vaak niet langer dan een uur tot anderhalf uur én ik heb de keuze om het live of on demand te bekijken.

Wat is een webinar?

Een webinar is een online live presentatie / seminar. De spreker(s) zijn live te horen en al dan niet in beeld. Tegelijkertijd kijk je mee met het scherm van de spreker.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om vragen te stellen via de chat en zijn er interactieve mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een poll. Het hangt van de tool waarmee de spreker werkt af, of er ook documenten gedeeld worden.

In 9 van de 10 gevallen wordt er na afloop een mail gestuurd met een link waar je webinar nog een keer kunt bekijken (heel handig als het trainingsmateriaal is) maar ook als je niet in de gelegenheid bent om het webinar live te volgen.

webinar_02
Remco van WebinarGeek.

Doel van een webinar

Het hoofddoel van een webinar is om iemand iets te leren. Er wordt waardevolle kennis gedeeld. Uiteindelijk kan het webinar leiden naar het aanbieden van een product of dienst (bij een openbaar webinar).

Niemand zit te wachten op een verkooppraatje van 1 uur. Als spreker moet je dus met iets goeds komen. In een webinar laat de spreker zijn expertise zien.

Openbare vs. besloten webinars

De openbare webinars worden via diverse sociale media kanalen aangekondigd en zijn zeer laagdrempelig. Een inschrijving met voornaam en mailadres is vaak al voldoende.
In een openbare webinar wordt er een product of dienst aangeboden die gerelateerd is aan het besproken onderwerp. Je bent echter tot niets verplicht.
Ik heb daar zelf dan ook geen enkele moeite mee. Het webinar is een eerste kennismaking met deze persoon en de kennis die hij heeft.

Een besloten webinar wordt gebruikt in een training, cursus of opleiding.
Dit kan eenmalig zijn of in een reeks. Een dergelijke webinar is vaak betaald.
De aangeboden kennis is van een hoger en dieper niveau dan bij een openbare versie.

De trainer heeft ook veel meer interactie met zijn deelnemers, hij weet immers wie er mee doen. Er worden regelmatig opdrachten gegeven en die worden besproken.

Dergelijke webinars staan vaak in een besloten omgeving waar je ze ook terug kunt kijken: een online leeromgeving.
Op het onderwerp “Online Leeromgeving” kom ik graag nog een keer apart terug, hier is zoveel over te vertellen!

webinar impressie van de tool
Tijdens een webinar zijn er naast de chat (openbaar en/of privé) andere mogelijkheden voor interactie: poll, enquête, call-to-action.

Wat voor een webinars kijk ik dan?

Dat is de vraag die me het meest gesteld wordt als ik vertel dat ik regelmatig webinars bekijk. Vaak zijn het onderwerpen die in mijn vakgebied liggen: interactie, social media, communicatie, e.d.

Ik heb veel openbare webinars gevolgd. De een wat beter dan de ander (soms zat ik met plaatsvervangende schaamte achter mijn computer). Voor de echte verdieping bieden de besloten webinars mij het meest toegevoegde waarde. Daar wil ik graag voor betalen. Dit zijn de webinars waar ik erg enthousiast over ben en waar ik écht wat aan heb.

Hieronder een aantal voorbeelden van personen die zowel openbare als besloten webinars geven:

  • Aartjan van Erkel – over copywriting en verleiden op internet.
  • Anne Raaymakers – zij weet echt alles over Facebook en Facebook marketing.
  • Simone Levie – weet als geen ander hoe je online programma’s maakt.
  • Jeanet Bathoorn – haar expertise ligt bij social media maar ook bij het maken webinars.
  • Frankwatching – betaalde webinars door verschillende expert uit diverse vakgebieden:
    • Pinterest voor bedrijven.
    • Facebookmarketing.
    • Online campagnes voor non-profit organisaties.
    • SEO voor tekstschrijvers.
    • Instagram.
  • Open universiteit – biedt diverse open webinars aan

Als je een leuk webinar zoekt is het het beste om via één van jouw eigen social media kanalen om tips te vragen (#durftevragen, #dtv). Daar zitten tenslotte mensen met gemeenschappelijke interesse, zij kunnen je het beste adviseren.

Lees ook het artikel van Marketingfacts over webinars.

 

webinar WebinarGeek jeanet Bathoorn
Team waar ik een training mee gevolgd heb jij Jeanet Bathoorn.

 

De volgende stap …..ik ga zelf een webinar geven!

Niet alleen voor mezelf maar ook voor diverse opdrachtgevers waarvoor ik werk, zag ik de toegevoegde waarde van webinars. Het was echter een onbekend terrein en dus heb ik een training gevolgd (mijzelf blijven ontwikkelen zoals ik al in het begin schreef).

Nu weet ik precies hoe je een webinar inhoudelijk opbouwt én hoe de techniek erachter werkt.
Er zijn veel verschillende soorten software maar ik werk met het Nederlandstalige software pakket van WebinarGeek. Het ziet er prachtig, is gebruiksvriendelijk en je hebt volledige ondersteuning van het team van WebinarGeek. Daarnaast blijven ze de software steeds verder ontwikkelen waardoor er steeds meer mogelijk is.

Tja, nu moet ik aan de bak.
Onderwerpen genoeg om over te vertellen, zoals:

  1. Hoe bepaal je een goede navigatie voor je website?
    Ik leer je een methode die de hoofdzaken goed van de bijzaken scheidt.
    Het maken van een navigatie is 1 aspect maar het uitdenken van de onderdelen, het bundelen én de juiste titel geven is een ander aspect. Daar kan ik je alles over vertellen, zodat je daarna zelf aan de slag kunt.
    .
  2. Hoe om te gaan met beeldmateriaal?
    Welke beelden werken wel en niet, waar haal je ze vandaan, hoe gebruik je ze consequent in al je communicatie uitingen, wat is de beste plaats in je webpagina …
    Praktijkvoorbeelden werken het beste, ik laat je veel mogelijkheden zien.
    .
  3. Hoe maak een goed webformulier?
    Welke elementen zijn belangrijk, welke volgorde van vragen hanteer je, afhandeling na het insturen, ….
    Bezoekers kunnen op verschillende momenten in je formulier afhaken. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
    .
  4. Zelf een gebruikerstest maken voor je website en zo achter de zwakke schakels komen.
    Ik leer je een belangrijke methode waardoor je op elk moment een test bij een willekeurig persoon kunt afnemen. Gewoon bij een vriend / vriendin, kennis of bij iemand die je helemaal niet persoonlijk kent (nog beter). Deze methode kost niet teveel tijd maar levert jou een schat aan informatie op.
    Doel is om erachter te komen waar je bezoeker een mogelijke drempel ervaart of mogelijk zelfs afhaakt omdat hij niet vindt wat hij zoekt.

 

Mijn eerste webinar gaat over één van deze 4 onderwerpen.
Nu heb ik het opgeschreven én gepubliceerd kan ik er niet meer onderuit: ik gá een webinar geven.
Mooie stok achter de deur :=)

Welk onderwerp spreekt jou het meest aan?
Nr. 1, 2, 3 of 4?
Laat het weten door een reactie onder dit artikel achter te laten.

 

 

 

Bewaren

Bewaren

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *