Blogpromotie: 13 manieren

blogpromotie

Net als elk andere blogger wil ik graag weten op welke manier je je blogartikel onder de aandacht brengt. Samen met mijn studiegenootjes, van de Sociale media opleiding van Jeanet Bathoorn, zijn we gaan brainstormen welke mogelijkheden er zijn.

Ruim een half jaar ben ik actief op deze manier aan het bloggen (daarvoor onder de naam van Studio Joyo, mijn vorige bedrijf).
Elke twee weken een nieuw artikel (langzaam ga ik over na 1 keer per week).
Het ritme zit er in en ik merk dat ik het echt reuze leuk vindt.
Vooral omdat het schrijven me steeds gemakkelijker af gaat (begin september ga ik jullie vragen voor feedback want ik wil graag weten wat ik kan veranderen!)
Eigenlijk zit ik nooit om een onderwerp verlegen.

Het promoten van een blog is weer een heel ander verhaal.

Zelf ben ik nog vrij bescheiden met het promoten van mijn blog.
Dat komt omdat ik onzeker ben of mijn artikelen wel leuk genoeg zijn en of mijn schrijfstijl wel in orde is. Toch doe ik het gewoon want ik leer er veel van. En iets niet doen omdat ik het niet perfect beheers heeft geen zin. Dat brengt me niet verder. Van alle ervaren bloggers hoor/lees ik dat ze op een zelfde wijze zijn begonnen.

Blogpromotie: 13 manieren

1. Twitter

De dag dat er een nieuw blogartikel uitkomt kun je gerust op 3 verschillende tijden je artikel onder de aandacht brengen. Daarna dagelijks op steeds een ander tijdstip, net zolang tot je weer een nieuw artikel hebt.
Je kiest wel elke keer voor een andere tekst in je tweet, zorg voor variatie.

2. Linkedin

Je kunt een statusupdate geven in je persoonlijk / bedrijfs pagina. Een korte beschrijving en een link naar je blogartikel op je website.
Om een groter bereik te krijgen plaats je je blog direct in Pulse, de blogfunctionaliteit van Linkedin zelf. Hierdoor zien ook mensen buiten jouw netwerk het en is het bereik veel groter.

Gebruik ook de groepen ter promotie.
Plaats je update niet binnen 1 dag in alle groepen waar je lid van bent. Verspreid het over de dagen totdat je nieuwste artikel uitkomt.

 

blogpromotie
Voorbeeld Pulse blog op Linkedin.

3. Facebook

Een update van je nieuwste blogartikel geef je ook op Facebook. Uiteraard met image erbij. Ook dit kun je best op een aantal dagen en tijdstippen herhalen totdat je nieuwste artikel online staat. Ook hier zorg je voor variatie, belicht steeds een anders stukje uit je artikel.

Bang zijn dat je volgers steeds hetzelfde bericht zien hoeft niet, daar zorgt het algoritme van Facebook zelf wel voor.

4. Pinterest

Je zorgt voor een leuke image bij je blogartikel en deze plaats je met link naar je blogartikel in Pinterest. Maak eventueel een speciaal bord aan met al je artikelen.

 

blogpromotie
Blogs op Pinterest.

5. Periscope

Een Periscope uitzending als toevoeging op je net geplaatste blogartikel. Je bespreekt waar het over gaat, ligt zaken toe of gaat op bepaalde punten dieper op de stof in. Naast reacties onder je blogartikel krijg je direct interactie tijdens de uitzending door de gestelde vragen of de gegeven hartjes.
Mediaweb is een bedrijf die op de vrijdag een Periscoop uitzending geeft met het onderwerp van het nieuwste blogartikel.

 

blogpromotie
Voorbeeld Periscoop n.a.v. blogartikel.

6. Podcast

Niet iedereen heeft zin om een tekst te lezen. Hij kan ook voorgelezen worden.
Kitty Kilian doet dit bijvoorbeeld. Ze heeft een prachtige warme stem en deze is heel fijn om naar te luisteren. Een podcast plaats je bijvoorbeeld ook op Spotity.

 

blogpromotie
Luisterblogs van Kitty Kilian.

7. Interview

In plaats van een blogartikel kun je er aan denken om een interview te houden.
Iemand uit jouw vakgebied maar met kennis die aanvullend is op die van jou. Die waarde heeft voor jouw doelgroep.

Promotie van dit interview, en dus ook jouw blog, heeft dan ook een dubbele omvang.

8. Reacties geven bij andere blogartikelen

Of je nu zakelijke of persoonlijke blogs leest, je geeft vast wel eens een reactie. Door dit te doen op blogs die ook van waarde zijn voor jouw blog krijg je zelf ook meer promotie. Zelf lees ik ook de reacties voordat ik mijn eigen reactie geef. Vaak staat daar een naam en url naar de eigen site / blog van die betreffende. Daar klik ik dan op om te zien of het ook interessant voor mij is.

9. Webinar

Geef je een webinar dat is het zeer eenvoudig om ook je blog onder de aandacht te brengen.

Je blog kan ook de reden zijn om een webinar te geven als blijkt dat het onderwerp erg leeft onder jouw doelgroep. Of je geeft een webinar en maakt hier weer een blog van als naslag.

Voor het aanmelden van een webinar is een emailadres nodig en deze kun je weer gebruiken voor het versturen van een nieuwsbrief (dat je dit doet vermeld je overigens wel bij het aanmelden op de webinar).

blogpromotion
Webinargeek, voor het geven van webinars.

10. Google+

De Google+ gemeenschap is niet groot, maar het is wel Google product. En die waardeert het als je content plaatst. Kleine moeite om dan ook op dit platform je blogartikel te promoten.

11. Blog uitwisseling

Een gastblog. Uit het vakgebied waar jouw doelgroep graag meer over wilt weten.
Een frisse blik of juist een andere kijk op zaken waar je vertrouwd mee bent.
Een leuke afwisseling op je eigen blogartikelen.

12. Nieuwsbrief

Je nieuwste blogartikel breng je via een digitale nieuwsbrief onder de aandacht.
Als beginnend blogger doe je dit een keer per maand, dan bouw je op naar twee keer en tenslotte kun je er aan denken om het wekelijks te doen. Zoek wel uit wat comfortabel voor jouw doelgroep voelt, het moet geen spam worden (als je mijn nieuwsbrief wilt ontvangen: hier doe je dat).

Ik stuur hem nu 1 keer per maand. Langzamerhand merk ik dat ik aan het groeien ben naar 2 keer per maand. Naast mijn eigen blogartikelen zie ik genoeg onderwerpen van anderen die ook waardevol zijn. Niet alleen voor mij maar juist voor mijn doelgroep.

 

blogpromotie
Mijn eigen nieuwsbrief.

13. Vermeld je blog, net als je social media kanalen, ook in de signature van je mail.

Een kleine moeite om aan te passen.
Naast je n.a.w en overige contactgegevens vermeld je ook je social media kanalen en dus ook je blog.

Wat doe jij?

Ik hoop dat bovenstaande ideeën jou inspiratie gegeven heeft. Het belangrijkste is wel dat kanaal te kiezen waar jouw doelgroep zich op bevindt. Anders wordt het alsnog niet gelezen.

Heb je hulp nodig bij het kiezen van het juiste kanaal?
Wil je weten welke combinaties goed werken?
Of wil je weten hoe jouw organisatie hebt beste een zakelijke blog opstart met de juiste verhalen?
Hier help ik bij.
Samen maken we een onderbouwd plan met een actielijst waar je mee verder kunt.
Bel 06 41 38 74 86 of mail me yolanda@webguidance.nl.

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *