Creëer een persona voor je blog

persona

Het is belangrijker dan ooit om content af te stemmen op de behoefte van je lezer.
Je moet daarvoor je lezer en zijn / haar informatiebehoefte goed begrijpen.
Door te weten voor wie je schrijft wordt het ook een stuk makkelijker om de juiste content te maken
(lees ook Online schrijftip nr 1 “Weet voor wie je schrijft”).
Een persona is hier een krachtige en praktische middel voor.

 

Waarom is een persona zo effectief?

Een persona is een fictief persoon die jouw lezer symboliseert.
Deze beproefde reclametechniek brengt de behoefte van je doelgroep in kaart.
Het helpt je om vragen te beantwoorden;

  • Wie is deze persoon?
  • Hoe ziet hij/zij eruit?
  • Wat doet hij in het dagelijkse leven?
  • Hoe ziet de gezinssamenstelling eruit?
  • Wat zijn hobby’s en interesses?
  • Waar is behoefte aan?
  • Welke vragen of problemen zijn er? Waar antwoorden en oplossingen voor nodig zijn (van jou!).
  • en nog veel meer! Bedenk het maar.

 

Een persona brengt jouw lezer tot leven.
Waardoor het makkelijker wordt om hiervoor waardevolle content te maken.
Omdat je er heel goed in verdiept het weet je wat wel en niet gewaardeerd wordt.
Weet je ook in hoeverre je buiten de lijntjes kunt kleuren.
Want dat maakt het spannend, een reden om jou te volgen.

 

Hoe maak je een persona?

Hieronder zie je een Pinterest bord met verschillende soorten persona’s.
De manier waarop je er een maakt, maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Als het maar voor jou werkt: je wekt een fictief persoon als het ware tot leven.
De voorbeelden inspireren je en laten zien wat mogelijk is.

 

Een Pinterestbord vol met inspiratie voor het maken van een persona!

Lees verder door onder het bord.

 

Tip: Kijk bij de bladen!

Bladenmakers zijn echt een kei in het maken van persona’s.
Net zoals reclame en marketing bedrijven trouwens.
Ik heb een drietal geschreven voorbeelden ter inspiratie.

Flow magazine

“Flow lezers zijn creatief, nuchter en hebben een internationale mindset. De meerderheid is vrouw en tussen de 35-55 jaar oud. Ze zijn relatief hoog opgeleid en combineren werk vaak met een druk gezinsleven. Daarnaast zijn ze ondernemend, verantwoordelijk, sociaal en geïnteresseerd in positieve psychologie, vakmanschap en handgemaakte producten. Flow heeft lezers tussen de 20 en 65 jaar oud. De jongere lezers vinden de creatieve DIY projecten leuk en de oudere lezers de filosofische verhalen en de retro invloeden.”

Marie claire

“De Marie Claire lezeres is een dynamische werkende 28+ vrouw met oog voor stijl, die uit het leven – en uit zichzelf – wil halen wat erin zit. Vrienden, werk, fashion, liefde, de wereld om zich heen, maar ook het vinden van een goede balans tussen carrière en privé.

  • Vrouw, 28+
  • Urban professional
  • Bezig met haar persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Financieel onafhankelijk
  • Op de hoogte van trends op mode- en beautygebied
  • Altijd stijlvol – privé en op het werk”

Vt wonen

“De lezers van vtwonen zijn vrouwen en mannen tussen de 25 en 55 jaar, die graag een mooi en fijn huis hebben en daar tijd en geld aan besteden. Ze zijn hoog opgeleid, welstandig (sociale klasse A, B1 en B2), hebben veelal een eigen huis, en geven vijf keer zo veel geld uit aan wonen als de gemiddelde Nederlander. Meer dan de helft heeft thuiswonende kinderen onder de 14 jaar. Bovendien zijn de lezers geïnteresseerd in kunst en cultuur, antiek, vormgeving, film en literatuur. Ze vinden sfeer, gezelligheid en lekker eten heel belangrijk en zijn actief bezig in en om het huis. Ze houden van uitgaan, lekker thuis zijn en vrienden ontvangen. Ook gaan ze graag met vakantie en bezoeken ze evenementen.”

Bron: Sanoma

 

Nu jij

Bedenk eens goed hoe jouw ideale klant / lezer eruit ziet.
Maak een persona in beeld of tekst, zo nauwkeurig mogelijk.
Print hem uit en hang hem op bij je bureau.

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een artikel, kijk je goed naar deze persoon.
Tune in.
Dit helpt je om de juiste keuzes te maken.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *