Social media overzicht

social media overzicht

.

Zo langzamerhand zie je door de bomen het bos niet meer, tijd voor een Social Media Overzicht. Dan heb ik het niet over wat is “hot or not” maar gewoon een overzicht wat er is. Dat is veel, heel veel.

De belangrijke kanalen zijn nog altijd Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Instagram en natuurlijk YouTube Maar wat vandaag nog goed werkt kan morgen anders zijn. De ontwikkelingen gaan super snel.
Een compleet overzicht met alle mogelijkheden staat verderop in het artikel.

 

Hoe kies je het juiste kanaal?

Per doelgroep heb je een tool of kanaal die goed werkt.
Als ondernemer (groot of klein) is het dus belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt.
Moet je dan zelf ook actief zijn op elk kanaal?
Nee.
Alleen als je de taal van je doelgroep spreekt, je kunt inleven en snapt waar je doelgroep het over heeft. Dan wel.

Grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld de Hema, omarmen diverse social media kanalen.
Ze huren daarvoor experts in die gespecialiseerd zijn in een specifiek kanaal.
Dat is de enige manier om het doen, anders sla je de plank volledig mis.

In de uitzending van DWDD, van 19 okt. 2016, gaat het over Snapchat (lees ook mijn blogartikel “Snapchat info voor iedereen boven de 20 jaar”). Een populair platform onder jongeren. Alexander Klöpping weet toch echt wel wat van social media maar ook hij voelt zich oud voor Snapchat. Bekijk het fragment hieronder.

 

 

De social media verschuivingen in de afgelopen jaren

Elk jaar wordt er een nieuw social media overzicht gemaakt. Verschuivingen, nieuwe categorieën maar ook het verdwijnen van kanalen zijn zo zichtbaar.

Er zijn in 2016 zijn de belangrijkste categorieën:
publiceren, delen, netwerken, communiceren, discussiëren en samenwerken. Waarbij met name het communicatie gedeelte erg belangrijk aan het worden is.

Het artikel van Socialmediamodellen.nl zie je de verschuivingen in de afgelopen jaren.
Hieronder zie je het overzicht van 2016 en rechts die van 2011.
In 2011 waren de Games nog prominent aanwezig, in 2016 zijn ze compleet verdwenen.

 

social media overzicht 2016social media overzicht 2011

Klik op images voor bron

 

Het complete Social media overzicht mét links

Als je écht wilt weten wat er allemaal aan mogelijkheden zijn, dan is het onderstaande overzicht echt een aanrader. Er is een onderscheid gemaakt tussen websites, Mobile Apps, Tools & Platforms en Ads / Sponsorship oppertunities.

De pdf is klikbaar en verwijst je direct door naar het betreffende kanaal.
Download het overzicht op de website van Overdrive.com

social media map 2016
Klik op de image om te downloaden

Laat je niet gek maken door dit Social media overzicht

Zelf pak ik eruit wat ik nodig heb.
Waar mijn doelgroep zich bevindt en waar ik me lekker bij voel.

 

Belangrijkste is nog altijd dat je een goed verhaal hebt. Kwalitatief goede en vooral relevante content. Ongeacht op welk kanaal je zit.
Dat is mijn belangrijkste boodschap.

 

Het social media overzicht is fijn om te weten wat er allemaal speelt.
Maar ik hoef het echt niet allemaal te snappen en vooral niet te beheersen.

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *