Social Media planning voorbeeld voor je blogpromotie

social media planning voorbeeld

Blogpromotie via Social Media: wanneer, waar en hoe vaak?
Volgens mij is het een van de meest gestelde vragen die ik krijg.
Want hoe vaak mag je in “herhaling” vatten?
Je artikel meerdere keren delen zonder dat je bezoekers het als spam gaan beschouwen?
Daarom een Social Media planning voorbeeld voor je blogpromotie.

 

Je artikel is gepubliceerd en nu?

Dit is gelijk de eerste stap in je promotie.
Waar je niets meer voor hoeft te doen.
Want als je de SEO op orde hebt wordt je artikel geïndexeerd door zoekmachines en wordt hij daarmee zichtbaar in zoekresulaten.
Lees ook de artikelen “SEO in WordPress, gebruik de beste hulpmiddelen” of “Mijn zoektocht naar het plezier in SEO”.

Ga flink promoten op verschillende kanalen.
Gebruik je contentkalender om het artikel in tijd te verspreiden per kanaal.
Een tool als Postplanner, Buffer, Hootsuite of MeetEdgar zijn hiervoor zeer geschikt.
De eerste week na publicatie mag je best regelmatig je artikel promoten.
De streams gaan zo snel dat je niet bang hoeft te zijn dat iemand elke keer jouw post voorbij ziet komen.
Na deze eerste week verspreid je het wat meer in tijd.

Hoe ziet een schema eruit?
Daarvoor heb ik een voorbeeldschema gemaakt die je kunt gebruiken als basis.
Vul en pas hem aan.

 

Voorbeeldschema uitgaande van 1 blogpost per week

Welke kanalen je gebruikt hangt helemaal af van waar je doelgroep zit.
Per kanaal zijn er ook weer speciale “sperregels”.
Twitter is bijvoorbeeld heel vluchtig waardoor je prima je bericht een aantal keren kunt herhalen.
In je profiel op Google+ deel je hem slechts 1 keer.
In Facebook en Linkedin heb je naast je eigen tijdlijn verschillende groepen. Ga hier spaarzaam en bewust mee om.

Bekijk dus per kanaal wat de spelregels zijn en handel daarna.

 

Social Media planning voorbeeld

Kies de kanalen waar je actief op bent:
Facebook, Linkedin, Twitter, Pinterest, Instagram, Google+,YouTube, e.d.

Dag van publicatie, bijvoorbeeld donderdag

 

08:00 – Eerste Social Media update

08:30 – Verstuur je nieuwsbrief (dit zijn al je warme contacten!)

12:30 – Tweede Social Media update

16:00 – Derde Social Media update

21:00 – Vierde Social Media update

 

Wissel af met verschillende titels, deze linken allemaal naar hetzelfde artikel maar zorgen wel voor variatie. Net zoals de korte beschrijving die je er extra bij geeft, wees ook hier creatief in. Focus je elke keer op een ander stukje uit je artikel.

Verschillend beeldmateriaal (foto’s) doet ook wonderen.
Speel hiermee per bericht.
Heb je dit niet voorhanden blijf dan bij die ene goede foto die je al bij je artikel geplaatst hebt. Richt al je aandacht op de titel en de tekst die bij je link horen om te zorgen voor variatie

 

Vrijdag na publicatie

Vijfde Social Media update (tijdstip waarop jouw doelgroep het meest actief is)

Uiteraard mag je hem op een medium als Twitter best nog een keer gedurende de dag (avond / nacht) herhalen.
Zorg ervoor dat je mensen niet gaat spammen met je artikel.
Bied ook andere content aan.
Van jezelf maar ook van anderen (20/80 regel).

 

Weekend

Bekijk of jouw doelgroep actief is en vooral op welk kanaal.

 

Maandag na publicatie

Zesde Social Media update – varieer in tijdstip met de dag ervoor

 

Dinsdag na publicatie

Zevende Social Media update

 

Woensdag na publicatie

Laatste Social Media update

De dag voordat er een nieuw artikel verschijnt.

 

Plan je artikel vervolgens voor de komende maanden in.
Bijvoorbeeld elk kwartaal o.i.d.
Bekijk wat het artikel doet en beslis of je hem in je planner laat staan.
Optimaliseer je artikel of laat hem uit je planner.

Nogmaals: pas het schema vooral aan naar jouw wensen.
Vind je het allemaal teveel van het goede verspreid dan minder.
Het allerbelangrijkste waar het bij blogpromotie via social media om gaat is het bereiken van de juiste doelgroep.

 

Deel vooral jouw promotieschema ter inspiratie als reactie onder dit bericht!

 

Nog een hulpje om zichtbaar te blijven met je blog op Social Media?

Download de GRATIS 31 dagen kalender >>
Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *