Slimme Categorieën en Tags, zo doe je dat

slimme categorieen en tags

In elke blog met een beetje omvang kom je ze tegen: Categorieën en Tags.
Waarschijnlijk geen onbekende termen voor je.
De vraag is alleen: hoe maak je slimme categorieën en tags?
Daar krijg je hulp bij door dit artikel.
Lees aan het einde de Do’s en Don’ts als handig hulpmiddel.

 

Verschil tussen categorieën en tags

Categorieën zijn te vergelijken met hoofdstukken.
Voor een foodblog kun je bijvoorbeeld denken aan de categorieën als ingrediënten, bereiding, vlees, vis, vegetarisch …

Tags geven jou de mogelijkheid om een hoofdstuk nog wat verder uit te diepen.
Of om juist artikelen met een gemeenschappelijk onderwerp / kenmerk met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld tags als koud, warm, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, fruit,

Als je een tag (of meerdere) aan je bericht meegeeft wordt dit in WordPress automatisch een hyperlink. Deze staat vaak onderaan je artikel (hangt van het design van je website af).

Klik je op een tag dan worden alle berichten die je deze tag hebben getoond op een aparte pagina.
Dit werkt ook zo bij een tagcloud.

Heel handig.
Want doordat je de artikelen op deze manier met elkaar bundelt heb je gelijk de mogelijkheid om dit weer te gebruiken als extra verspreidingsmiddel.
Door de url van deze pagina te delen met daarin al jouw artikelen met deze tag.
Delen op social media of in je nieuwsbrief bijvoorbeeld.

 

 

Waarom categorieën en tags gebruiken?

 Ze zorgen op meerdere manieren voor structuur.

  • Voor jezelf om nieuwe blogartikelen te maken.
    Om te zorgen dat je nieuwe artikelen evenredig over verschillende categorieën verdeeld worden.
  • Voor je lezer.
    Als hij een specifieke interesse heeft in 1 categorie hoeft hij de andere artikelen niet te zien.
  • Voor zoekmachines.
    Die worden blij van artikelen met een zelfde tag.
    Het is waardevol want er is kennelijk veel informatie over dit onderwerp.

 

Ze zorgen dus voor rust en focus in je blog maar vooral ook in je hoofd.
Het is een extra stimulans op je bij je onderwerpen te houden.
Wat helemaal niet wil zeggen dat je nooit meer iets mag veranderen!

Handleiding hoe je categorieën aanmaakt in je WordPress website >>

 

Pas op voor categorieën en tags monsters

De site waar je nu naar kijkt bestaat in deze huidige vorm pas sinds maart 2017.
Redelijk schoon is hij.
De categorieën zijn nog overzichtelijk, al zijn er ondertussen al wel 2 bijkomen waardoor ik nu op 7 zit.
Meer wil ik liever niet, want dit huidige aantal zorgt voor focus en structuur.

De tags daarentegen beginnen alweer uit te dijen en zijn misschien al aan een dieet toe.
Want de tags “advies “ en “advies en ondersteuning” die kunnen best samengevoegd worden. Kennelijk niet naar gekeken en gewoon klakkeloos weer een nieuwe tag toegevoegd.
Zo werkt dat dus, ook bij mij.

Wildgroei is een van de meest voorkomende problemen bij Categorieën en Tags.
Want je denkt dat je zorgt voor duidelijkheid en structuur.
Maar doordat het er zoveel worden zorgt het alleen maar voor chaos.

Probeer maar eens in een omvangrijke blog een artikel te vinden die heel veel verschillende categorieën en tags bevat.
Waar begin je?
Welk woord past het beste bij het onderwerp dat je zoekt?
Grote kans dat je na 3 muisklikken het opgeeft en de site verlaat.

Natuurlijk, je hebt waarschijnlijk ook de zoekfunctie nog.
Ook dan moet je wel het juiste kernwoord weten.
 

Opruimen van categorieën en tags

Op een gegeven moment is het tijd om ze op te ruimen.
Een klein stappenplan om je op weg te helpen:

  • Bekijk hoeveel blogartikelen je hebt per categorie.
    Is er een samensmelting mogelijk?
    Is een categorie overbodig geworden omdat je nooit meer over dit onderwerp schrijft?
    Dekt de naam van de categorie nog wel de lading?
  • Bekijk hoeveel tags je hebt.
    Is het aantal nog een beetje acceptabel naar jouw mening?
    Zijn de termen duidelijk genoeg?
    Waar zit de overlap?
    Welke kun je samenvoegen?
  • Hoeveel artikelen bevat een tag?
    Zie je er heel veel met slechts 1?
    Dan is het tijd om een meer algemenere tag te kiezen waar deze artikelen onder gehangen kunnen worden.

Waarschuwing vooraf!

De naam van een categorie wijzigen of verwijderen heeft wel gevolgen.
Dit kun je niet zo maar doen.
Het kan dan namelijk gebeuren dat je artikelen niet meer vindbaar zijn.
Een zogenaamde redirect (doorverwijzing naar je nieuwe url) is noodzakelijk.
Dit doe je met een plug-in.
Heb je er zelf geen verstand van laat dit dan uitvoeren door een expert.

Tags kun je wel gewoon wijzigen want deze staan niet in de url van je pagina.

 

 

Ruim je categorieën en tags op in de zomer!

Een mooi moment om op te ruimen is natuurlijk als je een nieuwe site of blog begint.
Dan kijk je kritisch naar je content.
Dat doe je alleen niet elke maand.
Anders is 1 keer per jaar zeker geen overbodige luxe.

Doe het in een periode dat het wat rustiger is qua bezoekersaantallen.
Bijvoorbeeld de zomerperiode!
Dan heb je na de zomer een lekker opgeruimde blog.
Waardoor je meer rust en focus krijgt voor het maken van nieuwe artikelen.

 

Slimme categorieën en tags

Categorieen Do’s en Don’ts

Do

  • Denk goed na en maak ze niet klakkeloos.
  • Zorg dat je een blogbericht aan 1 van de bestaande categorieën koppelt.
  • Gebruik een duidelijke titel. Vermijd vakjargon.

Don’t

  • Maak niet teveel categorieën. Tussen de 5 en 7 is een mooi aantal naar mijn mening.
  • Gebruik maximaal 2-3 woorden voor de naamgeving. Zeker geen zinnen.
  • Maak niet voor een enkel blogbericht een categorie aan, gebruik dan een tag.

Tags Do’s en Don’ts

Do

  • Gebruik een tag die goed bij het onderwerp van je artikel past.
  • Het is geen probleem om meerdere tags aan een artikel toe te kennen.
    Gebruik dezelfde tags voor meerdere blogartikelen.

Don’ts

  • Maak geen tag aan voor slechts 1 artikel. De bedoeling van tags is juist om artikelen binnen een categorie met elkaar te koppelen.
  • Vermijd vaktermen. Iedereen moet de tag begrijpen.
  • Gebruik alleen woorden, geen zinnen.
  • Dezelfde naam gebruiken voor een tag én voor een categorie.
    Dat maakt het er allemaal niet duidelijker op.

Dit vind je misschien ook interessant:

Minder Bloggen Meer Verkeer

9 redenen waarom lijstjes in een blog mensen trekken

 

Zelf aan de slag maar met een beetje hulp?

Om categorieën en tags te gebruiken heb je wel een blog van een bepaalde omvang nodig, tenminste om het zichtbaar te maken voor je bezoeker. Want terwijl je je blog aan het opbouwen bent heb je aan de achterkant ze wel al bepaald.
Hoe bepaal je de juiste? Daar help ik je graag bij. Want om een blog succesvol te maken heb je wel een strategie en planning nodig. Dan bereik je het resultaat wat je wilt. Anders blijft het maar HapSnap werk.

Bloggen is meer dan alleen een artikel maken. Daarnaast maak je content niet alleen voor je blog maar ook voor bijvoorbeeld een e-book, stappenplan, checklist, video, nieuwsbrief, webinar, (online) training, workshop, presentatie of …?
Doe Meer Met Minder, slim en efficient werken. Met een strategie en plan, zo bereik je een succesvol resultaat.
Dit leer ik jou allemaal graag, helemaal op jouw situatie toegespitst. Want daar heb je het meeste aan.
Bekijk de trainingen, in groep of 1-op-1 op de pagina “Aanbod“.

Tags from the story
,