Praktijkvoorbeeld optimalisatie: website van Furore

praktijkvoorbeeld optimalisatie

.

.

Furore is een bedrijf waar ik al zo’n 5 á 6 jaar mee samenwerk. Een ontzettend leuk bedrijf die kennis en kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Furore is de ICT kenner voor de gezondheidszorg en de wetenschap.

De eerste website die ik samen met mijn voorgaande bedrijf Studio Joyo maakte, heeft tot en met eind december 2015 live gestaan. In totaal ruim 5 jaar. Dan wordt het ook wel eens tijd voor iets nieuws.

.

Praktijkvoorbeeld optimalisatie voor Furore: 5 redenen voor een nieuwe website

Ik ben geen voorstander om iets nieuws te maken omdat het persé nieuw moet zijn. Zolang het oude nog op diverse fronten voldoet aan de hedendaagse eisen en wensen (die de klant en wijzelf stellen) is het prima. Nu hadden we echter wel de nodige redenen om een nieuwe website te maken:

  • Inhoudelijk is de focus van Furore iets anders komen te liggen.
    Er zijn nieuwe expertises / werkzaamheden bijgekomen (en komen te vervallen) en de kracht van een aantal onderdelen is komen te verliggen.
  • De look and feel van de gehele website straalde iets “ouds” uit.
    Het was nog steeds netjes en overzichtelijk maar je zag er aan af dat het niet van NU is. Wil je als bedrijf uitstralen dat je met je tijd mee gaat, dan hoort je eigen website dat ook uit te stralen.
  • De huisstijl van Furore is veranderd en deze moet ook terugkomen in de website.
  • De persoonlijke “touch” was in deze site onderbelicht. Het bedrijf kwam zakelijk over (wat goed is) maar we misten nu toch wel het gezicht achter het bedrijf: de mensen.
  • De website was niet responsive.

.
Al met al goede redenen om een nieuwe website te realiseren.

praktijkvoorbeeld optimalisatie
De oude site.

.
Aan de slag met de inhoudsbepaling

Voordat we aan de slag gaan met de nieuwe inhoudsbepaling heb ik, samen met Furore, de oude website goed geanalyseerd en vastgelegd waar de knelpunten lagen. Maar ook is er gekeken wat nog goed herbruikbaar is voor de nieuwe site.

Er is gesproken over een eventuele contentmigratie (het overzetten van de oude content naar de nieuw site). Dat was in dit geval niet nodig. De oude content die wel herbruikbaar is, is op een dusdanige manier bewerkt dat het weer geheel nieuwe content betreft.

Vervolgens hebben we de focus, visie, activiteiten, kwaliteiten, mensen, klanten, doelgroepen, cases, evenementen, readers, e.d. doorgenomen. Daaruit komt een ontzettende bulk aan informatie waar ik mee aan de slag ga.
Prioriteiten zijn vastgelegd, van de onderdelen op zich maar ook in verhouding tot elkaar.

Dit is ook het moment om te kijken naar andere beschikbare content.
Furore maakt zelf al regelmatig inhoudelijk video’s waarbij ze een teamlid aan het woord laten over de werkzaamheden die zij/hij, al dan niet voor een specifieke klant, uitvoert.
Daarnaast brengt Furore twee maal per jaar een relatiemagazine uit. Hieruit konden we ook putten wat betreft verhalen en fotografie.

De inhoudsbepaling is nu compleet, ik start met de volgende fase: het interactie ontwerp.
.

Interactief ontwerp, klikbaar

Op basis van alle informatie, die tijdens de inhoudsbepaling naar boven is gekomen, heb ik een klikbaar interactief ontwerp gemaakt. Hierin is de gehele site zichtbaar en klikbaar met de diverse functionaliteiten. Alle onderwerpen, én de manier waarop ze in beeld komen, zijn uitgewerkt. Doordat het klikbaar is krijg je ook daadwerkelijk het gevoel van een website (lees in deze blogpost voor wie een interactief klikmodel zo nuttig is).

Dit interactief ontwerp kent een aantal revisies en wordt door verschillende mensen binnen Furore beoordeelt. Een cruciale fase: wat er nu vastgelegd is, vormt de basis voor de verdere realisatie: namelijk design en techniek.

Als het interactie ontwerp zo goed als gereed is, leg ik dit voor aan de overige teamleden. In dit geval design Studio Black – Johan van der Woude en voor de technische realisatie Pronamic. Met elkaar kijken we naar de complexiteit en of alle gemaakte keuzes wel de meest logische zijn. Dit is het moment om het interactie ontwerp nog aan te passen en de input van beide teamleden te verwerken.
.

Realisatiefase

Het interactief ontwerp is akkoord en nu werken we de andere disciplines uit:

  • Design
    Furore heeft een aangepaste huisstijl gekregen. De kleur rood en de typografische weergave van de naam Furore blijft bestaan.
    We willen de site open, fris en licht houden. Met veel ruimte voor beeld.
    Tekst is kort, krachtig en bondig.
    .
  • Fotografie
    Voor de fotografie van de teamleden bij Furore en op locatie is Liesbeth Dingemans verantwoordelijk.
    Zij laat de mensen van Furore op een mooie en ontspannen manier zien.
    .
  • Technische realisatie in WordPress
    Dit voert Pronamic uit. Als WordPress specialist kennen zij als geen ander de mogelijkheden, óók om een website responsive te maken. Ze voeren niet alleen uit maar denken ook mee om een zo optimaal mogelijk resultaat te behalen.
    .
  • Content
    Oude content wordt bewerkt, nieuwe teksten worden geschreven, foto’s gemaakt, overig beschikbaar materiaal wordt verzamelt en bewerkt.
    Dat klinkt eenvoudig maar is altijd een hoop werk. Tot het laatst aan toe zijn we samen bezig de puntjes op de “i” te zetten.

In deze fase komt alles bijeen, er is regelmatig overleg.
Hierbij hou ik het overzicht, de planning en de kosten in de gaten.

Als de content is ingevoerd worden de laatste aanpassingen gemaakt, zowel qua design als techniek.
.

Het eindresultaat

Daar kan ik van alles over zeggen maar dat kun je hier zelf zien.
Wij, inclusief Furore, zijn er zeer tevreden over.
Het is een redelijk eenvoudige website geworden:
helder, fris, duidelijk, compact en met een eigen gezicht.

Daarnaast is hij uiteraard responsive en eenvoudig te beheren via het WordPress CMS (lees in deze blogpost over de mogelijkheden van WordPress).
De website kan weer een hele tijd mee (alhoewel dat een betrekkelijk begrip is bij websites, in ieder geval toch minimaal twee jaar).
.

Herkenbaar?

Zijn de redenen voor jou om een nieuwe website te willen herkenbaar?

Stuur me een berichtje per mail, whatsapp of bel me.
Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.
Geheel kosteloos.
We moeten elkaar eerst leren kennen om te weten te komen of we een goede match zijn.

.
.

Bewaren