Op het Blogpodium Mirjan van der Meijden

Blogpodium Mirjan van der Meijden

Het Blogpodium van Succesvol-Bloggen.
Ondernemers uit mijn netwerk aan het woord waarom ze bloggen:
de successen, de belemmeringen, structuur, focus, prachtige reacties, mooie resultaten en bizarre feiten …

Alles mag.
Het is het verhaal van de ondernemer zélf over zijn blog.
Hiermee bied ik jou een kijkje in de keuken bij zoveel mogelijk verschillende ondernemers.

Wil jij als ondernemer ook met jouw verhaal op het Blogpodium staan?
Lees mijn eerder geplaatste oproep “Jou zoek ik!” voor alle informatie.

 

Op het Blogpodium staat … Mirjan van der Meijden!

Haar bedrijf: Howtohotspot
Toolpreneur voor online (startende) vrouwelijke ondernemers.
Heel veel onderneemsters die online gaan werken ploeteren jarenlang met hun tools en techniek.
De beste plek op het internet voor onderneemsters die geen tijd willen verliezen bij het online werken.
Howtohotspot heeft al voor je uitgezocht welke tools handig zijn en uitgeplozen hoe ze werken.

(klik op een van de onderstaande afbeeldingen voor de link)

 

blogpodium website mirjan van der meijdenblogpodium facebook mirjan van der meijdenblogpodium linkedinblogpodium youtuve

 

Bloggen met een plan?!

Bloggen avant la lettre: ik sta met mijn schriftje voor de klas en lees mijn zelfgeschreven verhaaltje voor.
De juf van de tweede klas (zo heette dat toen nog) is trots op me.
Zo mooi geschreven.
En ik had mijn volgende verhaaltje alweer in mijn hoofd.
Ik vond verhaaltjes schrijven leuk en deelde ze graag.
Zo heb ik – vrijwillig – heel veel verhaaltjes geschreven en voorgelezen in de klas, totdat ik dat laatste niet meer durfde.
Toen hield ook het schrijven een beetje op.

Mijn eerste blog

Mijn eerste blog schreef ik jaren geleden voor een doelgroep die nauwelijks wist wat bloggen was. En eigenlijk wist ik dat dus ook niet. Ik deed maar wat. Toen ik als zelfstandig consultant in de zorg ICT ging werken aan mijn website deed ik een grote ontdekking. Ik ontdekte het verschil tussen een bericht en een pagina.
En ik zag dat berichten automatisch toegevoegd werden aan een overzicht, Blog, genaamd.
Super leek het mij om mijn kennis en ervaringen te delen. Als kind wilde ik schrijver worden. Verhalen schrijven vond ik fantastisch en bloggen leek me net zoiets, maar dan voor grote mensen.

blogpodium mirjan van der meijden
Naast verhalen doet ze ook regelmatig video op haar blog. Zoals een Q en A of een interview.

 

Mijn intentie was toen om mijn bereik te vergroten onder ICT-ers in de zorg en in ICT geïnteresseerde artsen, zodat ik mijn naamsbekendheid wat zou vergroten.
Bovendien vond ik iets van digitalisering in de zorg.
Maar ik had geen plan.
We hebben het over 2010 ongeveer.

De wereld zag er net iets anders uit dan nu, 2018.
Ik denk dat Hyves nog in opkomst was, maar Facebook was nog niet in de verste verte wat het nu is.
Dus online informatie verwerven was – zeker in de ziekenhuiswereld waarin ik werkte – niet heel erg gebruikelijk. Mijn blog heeft dan ook niet het enorme bereik gekregen waar ik van droomde. Achteraf niet heel verwonderlijk, omdat ik een aantal spelregels niet kende.

.

Ik schreef over wat ik interessant vond, ik stuurde een email naar mijn lijst(je) en hoorde nooit iets.
Behalve soms, als ik dan iemand persoonlijk sprak.
En vrijwel zonder uitzondering, zeiden ze dat mijn blogs leuk of informatief waren en dat ze ze altijd lazen. Soms pas na een paar weken, maar vrijwel elk blog werd dus gelezen.

.

Op enig moment heb ik een ander pad gekozen en nu onderhoud ik dat blog niet meer. Maar met enige regelmaat ontvang ik nog bericht in mijn mailbox dat de pdf van een van mijn blogs gedownload is. Toch leuk 😉

 

Howto Hotspot

Sinds een jaar bouw ik aan een volledig online bedrijf, Howto Hotspot. Het doel is om zoveel mogelijk vrouwelijke ondernemers die online (gaan) werken te ondersteunen met het gebruik van tools en techniek.
Ook met dit bedrijf zie ik kansen om te bloggen, maar ik worstel nog een beetje. Wat ik namelijk graag doe is een ervaring uit de praktijk of het dagelijks leven als opstapje te gebruiken naar mijn verhaal. Maar voor tools en techniek liggen zoveel praktische vragen open voor veel vrouwelijke online ondernemers dat ik ook heel veel praktische tips wil delen en bijvoorbeeld vergelijkingen van tools.
Hoe maak je daar nu iets leuks van?
Het is eerder een wetenschappelijke oefening om netjes de relevante criteria weer te geven.
Maar een verhaal? Mwah, dat valt niet mee.
Dus het schrijven van blogs werd een gedoe en het lukte me niet meer. Ik kreeg geen letter op het spreekwoordelijke papier.
Het gevolg? Radiostilte van mijn kant.

.

De polderoplossing die ik voor dit moment heb gekozen is, geen keuze, maar allebei doen.
Tools en techniek tips afwisselen met blogs over ervaringen en mijn visie op online ondernemen en de rol van tools en techniek daarin. En het lukt me warempel om er ook enige samenhang in te brengen.

 

.
Langzaam maar zeker komt er enige structuur in, weet ik hoe ik mijn grotere verhaal wil vertellen en welke kennis ik wil delen. Ik ga meer en meer bloggen met een visie en een plan. En het wordt minder ‘gewoon’ verhalen schrijven. En ik moet zeggen, dat bevalt me prima.

Het fijne is dat het schrijven nu ook weer als vanzelf gaat. Ik rammel de teksten zo op mijn laptop en net voordat ie leeg is (en dat is snel op mijn vintage MacBook Air), typ ik mijn laatste punt. Revisie is nauwelijks nodig en de lijn komt als vanzelf. Zo vind ik schrijven weer heerlijk.

De volgende stap is gastbloggen. Een prille start heb ik hiermee gemaakt bij Online Junkies, maar ook daar ontbrak mijn plan. Dus nu pak ik dat ook weer op. En ik ga voor de grote jongens, platforms zoals Frankwatching. Eerst mijn eigen strategie een klein beetje vaster vormgeven, dan naar Frankwatching 😉

 

 

blogpodium regisseur

Dit zie ik

Mirjan heeft eind 2017 61 dagen lang een challenge gehouden.
Elke dag een andere tool die ze m.b.v. een filmpje liet zien.
Om ons te inspireren, echt super leuk!
Vele waardevolle tools, ook onzinnige overigens 🙂
Voor mij dan!
Want wat voor de één onzinnig is, is voor de ander juist weer heel nuttig.

Deze challenge maak je niet zomaar.
Dat kost ontzettend veel tijd en energie.
Het is het begin geweest van iets moois dat er ontstaan is: De Toolpreneur.
Want hoe kies je uit dat giga aanbod nu de juiste tools die perfect bij jou en je bedrijf passen?
Dat weet Mirjan als geen ander, en anders zoekt ze het wel voor jou uit.

Wat ik verder zie is wat een “worsteling” het is als je blogt zonder plan.
Het bekende Hapsnap bloggen (lees mijn artikel “Nooit meer Hapsnap bloggen: Maak een plan!” anders maar).
Dat maakt het zo moeilijk om vol te houden én om resultaat te krijgen.

Wat ik ook zie is de kramp en het verlies aan plezier als iets MOET.
Het moet leuk zijn, het moet waardevol zijn, het moet resultaat opleveren.
Terwijl je eerst met spelen begint.
Spelen om te ontdekken wat je wilt en waar je naar toe wilt.
Langzaam het plan laten ontstaan.
Daar ben ik echt een voorstander van.
Want dan komt er iets wat binnen in je zit.
Waardoor het je minder tijd en energie kost én waardoor je er lol in krijgt en houdt.

Ik ben blij dat ik Mirjan een plek op het Blogpodium kon geven.
Iets kleins dat ik voor haar kon terug doen na de geweldige 61 dagen challenge.
Wil jij ook met de meest handige tools werken voor jouw bedrijf?
Check dan zeker even haar website en aanbod, echt de moeite waard!
Howto hospot >>

.

Wil je lezen hoe andere ondernemers hun blog ervaren?
Het succes, de strubbelingen, het proces?

Lees ook de verhalen van deze ondernemers:

 

blogpodium jolanda hoogkamer

 

 

Jolanda Hoogkamer >>

 Blogpodium Germo Bekendam   Germo Bekendam >

 Blogpodium Katinka Michiels   Katinka Michiels >

Bekijk hier alle ondernemers op het Blogpodium >>

 

.

Werken aan jouw blog? >>

Een diverse aanbod aan trainingen en workshop om jou hierbij te helpen, altijd met persoonlijke aandacht omdat niemand hetzelfde is.

 

Tags from the story
, ,