Content of design? Wat komt eerst?

content of design

Waar je de nadruk op legt heeft te maken met een specifieke denk- en werkwijze.
Daar leg ik in dit artikel de focus op.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen wat de gevolgen zijn als je de één boven de ander stelt.
Ook wat in mijn ogen de meest optimale werkvorm is.
Die pas ik namelijk toe in mijn huidige werkwijze: ik pas de voor mij goede eigenschappen van het scrummen toe. Hierdoor is een geheel eigen werkwijze ontstaan.

Lees mee en laat me vooral ook weten wat jouw ervaringen zijn!

Wat als je design als prioriteit nr. 1 stelt?

Dat kan. Dat is een statement die je maakt, een visie die je uitstraalt.
Grote merken maken daar gebruik van, denk aan Nike
Dat zijn echter niet de websites die ik bedoel met “design first”.

content of design
PWC extraordonary challenges: een voorbeeld van een prachtig vormgegeven site. Inhoud wordt visueel uitgebeeld. Klik op de image om de site te bezoeken, aanrader!

Met design first bedoel ik dat de inhoud moet passen in het stramien van het bedachte design.
Design first wordt vooral toegepast in de zogenaamde watervalmethode, de werkwijze ziet er als volgt uit:

  • conceptontwikkeling
  • functioneel- en interactief ontwerp (FO/IO)
  • design
  • technische realisatie
  • content
  • testen
  • aanpassen
  • live

 

In het Functioneel- en Interactief Ontwerp (FO/IO) wordt wel degelijk nagedacht over de content maar het is nog vrij abstract. Er wordt uitgegaan van bepaalde aannames, door zowel de klant als door het team. In het design maak je gebruik van dummy content om te tonen hoe de website uiteindelijk wordt.
Alles past perfect.
Iedereen enthousiast.

De site wordt technisch gerealiseerd: alles om te zorgen dat het eruit ziet en werkt zoals in het FO/IO en design is bedacht. Er is nu een website met een mooi design maar nog zonder content. Het invoeren gaat beginnen.

Dan beginnen de problemen:

  • Titels passen niet.
  • Er zijn niet genoeg images beschikbaar dus deze vervallen of er komt stockfotografie.
  • Er moet een promotieblok ingevoegd worden (meestal een gruwel van een image).
  • Teksten blijken veel langer te zijn of er is juist haast geen tekst beschikbaar.
  • Er is een tabel waar geen rekening mee gehouden is.
  • Het menu is te kort, er moeten meer items ingevoegd worden.

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan…
Gevolg is dat er het nodige aangepast wordt.
Ondanks het mooie design moet deze inhoud er toch écht wel in.

 

Content first, wat dan?

content of design
Het meest bekende voorbeeld waarbij content centraal staat: wikipedia. Geen format om als ondernemer te gebruiken.

Content is belangrijk, dat is de reden dat je een site bezoekt. Om de aangeboden informatie of het verhaal dat je vertelt. Design is ondergeschikt aan de content.

Er zijn echter zovéél verschillende soorten content.
Je wilt niet alleen iets maken dat voor de korte termijn geschikt is maar juist ook inspelen op de lange termijn. Dat is dan vaak weer lastig want je hebt geen idee waar de behoefte over een half jaar ligt.

Zo kun je besluiten om je blog (tekst en beeld) ook als podcast aan te bieden.
Of je zet vlogs en periscope in als extra communicatiemiddel. Nu alweer gewoon geworden, een jaar geleden nog redelijk onbekend terrein.

Je moet oppassen dat de website geen allegaar aan verschillende soorten content wordt.
Dan schiet je je doel voorbij.

Co-creatie: design én content én techniek

Het meest optimale resultaat behaal je als je de 3 factoren content, design en techniek met elkaar verbindt en laat samenwerken. Dit is mijn vaste werkwijze en ik kan en wil niets anders meer.

Dit kan ik het beste illustreren aan de hand van mijn werkwijze.

  • Inventariseren van content behoefte klant én doelgroep.
  • Analyse van beschikbare en meest geschikte content.
  • Het verzamelen van de diverse contentvormen die als basis dienen voor het Functioneel- en Interactief ontwerp (FO/IO).
    Zeggen dat je iets beschikbaar hébt is iets anders dan het daadwerkelijk “in je handen houden”.
    in deze fase weet je dan al of beeldmateriaal beschikbaar is, of welke kwaliteit een promotieblok heeft.
    Nu is het de tijd om hier op in te spelen en met alternatieven te komen.
  • Realisatie FO/IO waarbij de 3 partijen (content, design en techniek) input leveren, elkaar aanvullen en versterken.
  • Een stijlbepaling die laat zien welke richting het op gaat, slechts 2 of 3 pagina’s worden uitgewerkt.
    Ook hier werkt de 3-eenheid samen.
  • Technische realisatie.
    Alle mogelijkheden met de diverse verschillende soorten content worden gerealiseerd, ingevoerd, getest en aangepast. Daarna is het meer van hetzelfde. Van belang is dus dat je hier álle verschijningsvormen gebruikt met definitieve content om het te testen.
    Het grote voordeel: alle mogelijke problemen haal je naar voren. Sámen zoek je naar de beste oplossing.
  • Design realisatie.
    Op basis van het FO/IO, maar ook de website waar de definitieve content in zit, wordt het design verder uitgewerkt. Het design sluit naadloos aan bij de content. Ze versterken elkaar. Design wordt als laatste laag toegevoegd aan de website.
  • Meer content invoeren (= meer van hetzelfde).
  • Live!

 

Zoals je kunt zien ontbreekt de testfase.
Die hoeft ook niet meer want het wordt tussendoor continue getest en aangepast.

content of design Spirit
De website van Spirit is een goed voorbeeld hoe de verschillende disciplines samengewerkt hebben en tot dit eindresultaat zijn gekomen. Klik op de image om de website te bezoeken.

Bereiken van een optimaal resultaat

Door gebruik te maken van de expertise van de 3 disciplines design, content en techniek bereik je een zo optimaal mogelijk resultaat. Vanuit verschillende invalshoeken wordt een vraagstuk bekeken en zijn er meerdere (soms verrassende!) oplossingen mogelijk.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk de bezoeker van de website, deze staat altijd centraal.

Daarnaast vind ik zelf door het samenwerken dat ik veel meer kennis krijg en vooral nieuwe inzichten.
Dat is waardevol. Die kennis neemt met elk project toe.

Waar blijft de klant in dit verhaal?

Mijn klanten neem ik mee in dit werkproces.
Zij zijn altijd onderdeel van het team.

Zij zijn de inhoudsdeskundigen en schatten de content op waarde in.
Weten als geen ander wie hun doelgroep is en waar de behoeften liggen (persona).

Voor klanten is design belangrijk, dan gaat het pas leven.
Abstracte ideeën worden concreet door design.
Daarom maak ik met mijn team ook liever geen gebruik van lorem ipsum teksten maar van echt materiaal. Pas dan wordt er écht gekeken en zowel het design als de inhoud op waarde geschat.

De samenwerking van de 3-eenheid content, design en techniek is sterk en zorgt naar mijn mening voor een zo optimaal mogelijk resultaat. Er is dus geen sprake van de één boven de ander stellen.

Spreekt mijn werkwijze jou aan en heb je een project waarbij ik je kan helpen?
Neem vrijblijvend contact met me op.

.Bewaren

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *