Een klikmodel maken is essentieel voor de start van je website project

klikmodel

Een korte uitleg wat een klikmodel is.

Het proces van het eerste idee (concept) tot aan de realisatie van een website is voor veel mensen abstract. Daar is dus precies een klikmodel voor: inzicht geven in de ideeën die ik heb en hoe dit zich uit naar een werkende website.

Een klikmodel is een inhoudelijk ontwerp die een simulatie geeft van de uiteindelijke website. Dit klikmodel maak ik als het een complexe of omvangrijke (informatieve) website betreft. Maar ook bij een kleine website levert het voordelen op en is het zeker niet overbodig.

In een klikmodel laat ik o.a. het volgende zien:

  • Waar ga ik naar toe als ik op een bepaalde button “klik”?
  • Welke informatie soorten bevinden zich op deze pagina?.
  • Waar kan ik naar toe, terug en verder navigeren?.

 

Voor het maken van een klikmodel maak ik gebruik van InVision.

 

Klikmodel KRO Magazine

De 6 belangrijkste redenen voor een klikmodel:

  1. Voor jezelf:

    Door het klikmodel kom ik er direct achter of wat ik bedacht heb ook echt logisch en duidelijk is. Waar ga je als gebruiker naar toe, hoe kom je weer terug, wat is de verhouding tussen verschillende onderdelen, welke contentvormen zijn er nodig…
    Maar vooral ook om te zien of er hiaten zijn. In dit stadium pas ik alles nog eenvoudig aan.

  2. Voor een klant:

    Voor mijn klant is het maken van een website geen dagelijkse kost. Meestal is het nogal abstract en lastig om precies te begrijpen waar ik het over heb. In het klikmodel komen mijn ideeën die ik voor een nieuwe website heb tot leven. Het gaat ook bij mijn klant tot de verbeelding spreken. Door de simulatie is het een echt werkende website en komt het “gevoel” over.
    Een klikmodel voorkomt ook miscommunicatie. Met het klikmodel als voorbeeld heb je iets concreets in handen.

    Ben jij aan het nadenken wat je voor een (nieuwe) website wilt?
    Ik kan je helpen ideeën verder uit te werken en vorm te geven, in bijvoorbeeld een klikmodel.

  3. Voor een klankbordgroep:

    Met een klikmodel kan ik gaan testen voordat de site gemaakt is.
    Input van een klankbordgroep is meer dan welkom als bijvoorbeeld toetsing op de bedachte ideeën.
    Je toetst op inhoud (benaming van verschillende onderdelen en gebruik van dummy content), interactie en logica. Maar ook of je het gewenste resultaat bereikt wat je voor ogen had bij jouw doelgroep: komt de boodschap die je met de website wilt overbrengen goed over?

  4. Voor een ontwerper:

    De complexiteit en de focus van de verschillende onderdelen binnen een pagina zijn zichtbaar. Tevens is de verhouding tussen navigatie, beeld en tekst duidelijk.
    Een ontwerper weet alle bouwstenen maar heeft uiteraard de vrijheid om nog te schuiven met elementen.

  5. Voor een programmeur:

    Een helder en duidelijk klikmodel laat de complexiteit van de site zien.
    De verschillende templates (pagina onderdelen) zijn inzichtelijk.
    Zelf vind ik het fijn om het klikmodel ook te bespreken met een programmeur zodat hij er ook zijn input aan kan leveren. Het klikmodel pas ik hier op aan. Dit uiteindelijke klikmodel vormt het uitgangspunt voor de verdere realisatie.

  6. Voor een tekstschrijver:

    Het klikmodel geeft een beeld van de omvang van de site, hoeveel pagina’s hij bevat en dus hoeveel tekst er nodig is.
    Uit het klikmodel komt een apart document waar de verschillende tekstuele pagina’s in staan. Een nuttig overzicht die grip geeft bij omvangrijke informatieve websites.

 Samengevat

Een klikmodel helpt je constructief te denken als klant maar ook als ontwerper.
Hoe duidelijker ik ben met de uitwerking van het klikmodel des te meer profijt je als team hebt tijdens de realisatie. Dit scheelt uiteindelijk weer in de planning en dus in tijd en kosten. Een klikmodel betaald zich terug.

Heeft dit artikel jou geholpen? Deel het en help ook een ander.
Alvast bedankt!Bewaren

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *