Nieuwe website Kunst Centraal

nieuwe website kunst centraal

.

.

In 2010 heb ik met mijn toenmalige studio, Studio Joyo, de eerste website voor Kunst Centraal gerealiseerd. Het begin van een lange en fijne samenwerking.

In de loop der jaren is er zowel inhoudelijk als organisatorisch veel bij Kunst Centraal veranderd. De website is steeds centraler komen te staan als communicatiemiddel. Elk jaar hebben we aanvullende functionaliteiten gerealiseerd die het voor de eindgebruiker, het Primair Onderwijs, steeds gemakkelijker maakt.

Op een gegeven moment is het echter tijd om het fundament aan te pakken en een nieuwe basis neer te zetten. De nieuwe techniek en mogelijkheden waren in de oude site niet meer afdoende.

Ik neem jullie mee in het proces hoe de vernieuwde site tot stand is gekomen.
Zowel de start als het einde staan in het teken van testen met gebruikers, dit levert waardevolle informatie op.

.

Nieuwe website Kunst Centraal
Impressie van de oude website, 2010 – 2015.

 

Online communicatie van Kunst Centraal

Zoals ik in het begin als schreef hebben we de afgelopen 5 jaar steeds nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Alles staat in het teken van online communicatie. Dit zijn de middelen:

 

De website vormt het centrale punt, hier komt alles samen: wat Kunst Centraal doet, met wie, waarom en hoe. De website is tevens de plek waar bezoekers, zoals leerkrachten maar ook samenwerkende partners, concrete informatie snel en makkelijk moeten vinden. Het is actueel, van het lopende schooljaar. Geen archief.

 

Gebruikerstest met de oude site

Ondanks het feit dat we* een redelijk goed idee hebben waar de verbeterpunten liggen, gaan we de oude website uitgebreid testen. Binnen Kunst Centraal werken we met een klankbordgroep die tijdens het gehele productieproces ingeschakeld wordt. Daarnaast laten we een Eyetracking test uitvoeren door Concept7 (leer mijn blogartikel over een dergelijke test hier). Zelf ben ik teveel inhoudelijk bij het project betrokken om een objectief advies te geven.

Aan mij de schone taak om uit alle informatie van de gesprekken met de klankbordgroep, het resultaat uit de Eye Tracking test en onze eigen bevindingen een Functioneel- en Interactie Ontwerp te maken.
Een ontzettende leuk proces: het is een grote puzzel die langzaam in elkaar valt.

* Het team bestaande uit Mirjam de Heer en Margits Arts van Kunst Centraal, Johan van der Woude van Studio Black, Jan Lammert Sijtsema van Pronamic en ikzelf.

 

Nieuwe website Kunst Centraal
Klik op image om mijn blogartikel over de Eye Tracking test te lezen.

 

Belangrijkste kenmerken van de nieuwe website Kunst Centraal

Op basis van alle input uit de test, de gesprekken met de klankbordgroep en mijn eigen bevindingen, heb ik een basis bepaald:

  • Onderverdeling op basis van doelgroepen.
  • Belangrijkste informatie per doelgroep met 2 klikken voor handen.
  • Helder en beknopt menu per doelgroep. Maximaal 6 items.
  • Bundeling van informatie die bij elkaar hoort.
  • Contentmix van tekst, afbeeldingen en video.
  • Inspiratie bieden.

 

De website geeft nog steeds veel informatie. Het verschil met de oude site is dat de nadruk is komen te liggen op de informatiebehoefte per doelgroep. Hierdoor krijg je als bezoeker precies datgene wat bij jou past.

Kunst Centraal is in de provincie Utrecht dé partij voor het aanbieden culturele projecten in het Primair Onderwijs. Dat houdt in dat de website geen wervend karakter hoeft te hebben. De informatie over de organisatie geeft dan ook antwoord op de vragen die vanuit deze sector komen.

Klikbaar Functioneel- en Interactief Ontwerp

Mijn uitgangspunten heb ik visueel vertaald in een klikbaar Functioneel- en Interactief Ontwerp. Dit geeft het gevoel weer van een echte website. Je ziet en voelt de interactie tussen de verschillende onderdelen.
Dit klikbare model is besproken met zowel de klankbordgroep als het team van design en techniek. In een aantal revisies is het ontwerp vast komen te liggen waarna er een design gemaakt werd.

 

Nieuwe website Kunst Centraal
Impressie Functioneel- en Interactief Ontwerp.

 

Design en technische realisatie

Naast het feit dat er een nieuwe website komt is er ook de beslissing genomen om de huisstijl te verfrissen. Johan van der Woude van Studio Black heeft het logo aangepast maar vooral ook een nieuwe digitale stijlgids gemaakt. De website is één van de eerste uitingen.
Daarnaast wordt deze nieuwe stijl doorgevoerd in alle communicatie uitingen van Kunst Centraal.

De technische realisatie is in handen van Pronamic.
Een WordPress specialist bij uitstek.

Zo op het eerste gezicht lijkt het een eenvoudige website, maar door het digitale aanbod aan roosters, programma’s en lesmateriaal is het aan de “achterkant” een complex verhaal. De website communiceert namelijk met een extern systeem van Kunst Centraal.
Te technisch omdat hier te beschrijven. Het werkt. Goed. Dat is het belangrijkste :=)

Tijdens het gehele realisatieproces is er een continue overleg, al dan niet fysiek.
Alle opmerkingen, veranderingen, foutjes en wensen worden verwerkt in Basecamp. Hierdoor is iedereen op de hoogte van alle communicatie en zijn actiepunten in het project.

 

Nieuwe website Kunst Centraal
Design van de nieuwe website.

 

Het resultaat: getest met de eindgebruikers

De nieuwe website is getest door een aantal gebruikers. Dezelfde als die ook in het begin zijn betrokken bij de test met de oude website, aangevuld met een paar nieuwe eindgebruikers. Ook de klankbordgroep is in dit stadium er weer bij betrokken.

De reacties waren zeer positief:

 

= Check gebruiksvriendelijkheid navigatiestructuur =

  • “Dit is voor mijn collega’s in een oogopslag duidelijk.”
  • “Dit is heel duidelijk. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet lukt.”
  • “Als ik iets zoek dan ben ik er in een mum van tijd.”
  • “Ik hoef de structuur niet te zoeken, hij is al gemaakt.”

 

= Reacties op de vormgeving =

  • “Heerlijk fris. Spreekt meteen aan.”
  • “Wat komen de bedrijfsfilmpjes over de cultuurcoördinator, de leerkracht en de directeur goed tot hun recht.”
  • “Ik vind dit een hele prettige website. Mooie letters. Veel rust. Hier ga je van leerkrachten echt hele positieve reacties op krijgen.”

 

= Reacties op de menustructuur =

  • “Er is overlap in informatie tussen de verschillende doelgroepen. Dat vind ik prettig.”
  • “Fijn dat er onder mijn pagina een paar zaken ter inspiratie staan.”
  • “De categorieën nieuws zijn heel duidelijk.”
  • “Leerkrachten willen eerst zien wat ze nodig hebben. En ik als cultuurcoördinator ook. Daarna ga ik verder kijken.”
  • “ Lesmateriaal en rooster, meteen alles wat je nodig hebt.”
  • “Het programma staat centraal, dat is goed.”

 

= Reacties op de inhoud =

  • “Niet te veel tekst, niet te veel gedoe.”
  • “Mooie zin bovenaan.”
  • “Geen verstopte informatie.”
  • “Wat fijn dat de informatie over subsidies en financiën zo makkelijk te vinden zijn.”
  • “Goed dat jullie voor leerkrachten ook het Kunst- en Cultuurmenu zo helder toelichten.”
  • “De filmpjes voegen zo echt iets toe.”

 

Toekomst

We hebben met elkaar een nieuwe start gemaakt van waaruit mooie nieuwe plannen ontstaan voor de nabije toekomst. Ontwikkelingen blijven elkaar opvolgen. Stilstaan is geen optie.

Ik denk dat Kunst Centraal een mooi voorbeeld is hoe je als organisatie je online communicatie zo optimaal mogelijk inzet. In diverse facetten.

 

Note: Met dank aan Mirjam de Heer van Kunst Centraal voor de input die ik kon gebruiken voor het schrijven van dit artikel.

.

Bewaren