.
.
Plezier in SEO?
Dacht niet dat ik dat kon krijgen, toch is het me gelukt.
Ik vertel je graag waar mijn weerzin vandaan komt en hoe het me gelukt is om er zelf plezier in te krijgen.
Die kennis wil ik trouwens graag, gratis, met je delen, dat lees je verder op.
Laat ik maar beginnen met het feit dat ik altijd een wat moeizame relatie heb gehad met SEO.
Mijn focus ligt op het bedenken en maken van mooie waardevolle content.
Maar ook interactie, gebruikservaring, beleving, verbinding leggen tussen verschillende onderdelen, gemak, e.d. Bij elkaar draagt dit ook bij tot het goed gevonden worden op het web.
De technische realisatie van een website moet op orde zijn.
Hij moet op een dusdanige manier in elkaar zitten dat zoekmachines hem goed kunnen “lezen”.
Leunen op de kennis van anderen
Binnen mijn toenmalige ontwerpstudio, Studio Joyo, had ik altijd iemand om me heen die alles wist over SEO. Daar kon ik alles aan vragen en die regelde het wel. Pure luiheid dus (sorry Ruud Laan dat ik het nu pas zo toegeef).
Nu werk ik met diverse andere webbouwers samen, zoals Pronamic en Memento, waar ik op kan bouwen wat betreft SEO.
De technische kant van de website is dus altijd op orde.
(Koop je trouwens een WordPress thema dan mag je ervan uitgaan dat dit ook in orde is.
Check altijd hoe vaak een theme wordt geüpdate en hoe het met support zit.)
Toch zat het me al lange tijd niet lekker dat ik altijd zo’n weerzin voelde tegenover SEO.
Waar kwam dat toch vandaan?
Waar komt die weerzin vandaan?
SEO valt onder online marketing en daar hangt een bepaalde sfeer omheen.
Het is een snelle wereld die er op gericht is om te scoren: doelstellingen behalen, meten, resultaten behalen …. Op zich helemaal niets mis mee want we willen allemaal graag zichtbaar zijn op het web. Voor onszelf, onze diensten of producten.
Als je op SEO gaat zoeken dan zijn er verschrikkelijk veel experts die je alles over hun vakgebied vertellen, in een bepaalde stijl. De vaktermen vliegen je om de oren. De (technische) informatie gaat vaak veel dieper dan ik nodig heb.
De enige manier om me over mijn weerzin heen te zetten was er dieper op in te gaan en de kennis mij machtig maken. Zodat ik er mijn eigen werkwijze van kan maken waar ik me wel plezierig bij voel.
Onvoldoende kennis was ook een reden van de weerzin.
Onmacht voelen omdat ik het zelf niet goed genoeg beheerste maar er geen focus voor kon vinden omdat wel te krijgen.
De enige die de weerzin kon oplossen was ik zelf.
De koe bij de hoorns pakken
Dat heb ik gedaan.
Veel lezen, webinars volgen en een heuse SEO training.
Dat heeft me een enorm gevoel van vrijheid gegeven.
Ik weet precies wat ik moet weten én toe te passen op een manier die bij mij past.
Om mooie waardevolle content beter zichtbaar te krijgen op het web.
Mijn weerzin is weg, heeft zelfs voorzichtig plaats gemaakt voor plezier in SEO.
Want nu is het een onderdeel geworden van het bedenken en maken van content.
Niet meer iets wat voelt als een “moetje”.
Ook weet ik de informatie die op dit gebied te verkrijgen is, veel beter te filteren.
Ik volg nog echt maar een paar mensen, alleen degene die mij echt aanspreken.
Daar kan ik concreet wat mee.
Plezier in SEO, het is gelukt.
Wat heb jij eraan dat ik plezier in SEO heb gevonden?
Veel.
Mijn kennis. maar vooral de manier waarop ik het toepas wil ik graag doorgeven.
In mijn nabije omgeving heb ik gemerkt dat ik niet de enige ben die met dit probleem liep te worstelen.
SEO wordt vaak nog als een moetje gezien.
Het maken van mooie en waardevolle content wordt als lastig genoeg ervaren.
Hoe maak je dit, wat zijn de mogelijkheden en hoe verspreid je dit vervolgens?
Content is inhoud, zijn verhalen die je wilt doorgeven.
De manier waarop én hoe je dit het beste kunt doen: daar ligt mijn kracht.
Dat is mijn expertise.
Voor je website, blog, nieuwsbrief, sociale media, webinar, challenge, sales page …. verzin het maar!
Door SEO goed toe te passen wordt je content gevonden op internet.
Trek je bezoekers.
De juiste bezoekers.
Plezier in SEO is écht mogelijk.
Dat kun jij ook leren!
.
.