Professioneel monitoren

professioneel monitoren

Professioneel monitoren (het bekijken van statistieken) is niet alleen voor grote bedrijven weggelegd, ook kleine bedrijven en zelfstandigen halen er voordeel uit. Deze kansen zijn nog niet zo algemeen bekend, vandaar dit artikel.

Wat is het verschil tussen monitoren en professioneel monitoren?

We maken allemaal al gebruik van monitoring tools.
Denk aan Google Analytics, Twitter analytics, de statistieken binnen Linkedin en Facebook. Maar ook een programma als Hootsuite en Buffer.
We zien wat onze activiteiten teweeg brengen en passen onze strategie hierop aan.

Professioneel monitoren laat je door een extern bedrijf doen die hierin gespecialiseerd is. Ze houden alles in de gaten wat er over jouw bedrijf / merk / product / persoon wordt geschreven. Je ziet precies wat, wanneer, door wie en op welk medium iets is geplaatst.

De opdracht kan heel eenvoudig zijn: je geeft bijvoorbeeld de naam jouw unieke product op. Zoals “baby shower glove”. Alle media waarin dit woord voorkomt, wordt vastgelegd.

Maar de opdracht kan ook complex zijn.
Zo heb je het kledingmerk “Score”. Je kunt je voorstellen dat je niet alle sportuitslagen wilt zien. Er wordt dan een zoekopdracht geschreven waarin allerlei woorden (of combinaties daarvan) worden uitgesloten. Net zolang tot het resultaat eruit komt dat jij wilt hebben.

Het geven van een zoekopdracht doe je samen met een expert (zoals bijvoorbeeld de mensen van Clipit) . Zij weten precies met welke zoekopdracht (-en) jij het beste resultaat krijgt.
Je betaalt per zoekopdracht. Of een batch daarvan.
Hiermee beheer je zelf de kosten.

professioneel monitoren
Designed by Freepik

Welke media worden gemeten?

Het professioneel monitoren vindt plaats over alle media:

    • Alle sociale media: Twitter, Linked-in, Google+, Instagram, Pinterest, …
    • YouTube
    • Websites (denk ook aan geplaatste reacties)
    • TV
    • Radio
    • Print (bladen)
    • PDF

Zoals je ziet is beeld en geluid dus ook mogelijk!
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van spraakherkenning.

Doordat je niets uitsluit in het professioneel monitoren kun je voor leuke (soms niet) verrassingen komen te staan.

Wat wordt er gemeten?

Dat is eigenlijk teveel om op te noemen. Maar wat ik zelf interessant vindt is het volgende:

      • De stoplicht methode: groen, oranje en rood.
        Per bericht zie je op welke manier er over jouw product / merk / dienst is geschreven. Positief, neutraal of negatief.
      • Welke media.
        Klopt dit met jouw verwachtingspatroon (gerelateerd aan jouw activiteiten)?
      • Wie er over jou schrijft. Zijn dit voor jou belangrijke influencers?
      • Wat is de vertaling er van in Pr waarde?
        Publiciteit is Pr. Als je hier niets zelf voor hoeft te doen dan levert dit jou geld op.
professioneel monitoren
Designed by Freepik

.

Omdenken: wat kan professioneel monitoren voor jou betekenen?

Je hoeft niet perse een groot bedrijf te zijn om hier je voordeel mee te behalen.
Als je geen grote naam, product of merk hebt valt er natuurlijk niet zoveel te monitoren. Waarom zou je het dan toch gebruiken?

Ik geef je 3 voorbeelden hoe professioneel monitoren ook voor jou kan werken:

      • Met een zoekopdracht, waar jij binnen jouw vakgebied wat aan hebt, zie je in 1 oogopslag waar jouw doelgroep zich bevindt en wat ze schrijven.
      • Afstemmen van jouw eigen sociale media activiteiten.
        Doordat je ziet waar jouw doelgroep zich bevindt kun je op een eenvoudige wijze jouw product / merk / dienst ook onder de aandacht brengen. Denk aan het geven van reacties in een site, het schrijven van een gastblog, twitterberichten met een speciale #, posten van een blog in een Linked-in groep, …
      • Gebruik maken van de positieve en negatieve verhalen en deze gebruiken voor het bepalen van je eigen (online) communicatie activiteiten.

.

Zeker voor kleinere bedrijven of start-ups is dit waardevolle informatie.
Na een tijd kun je je eigen product / merk / dienst laten monitoren om te kijken wat het oplevert.

Wat doe je vervolgens met de gegevens?

De gegevens die je dagelijks per mail krijgt gebruik je om je eigen online activiteiten te verbeteren. Je kunt spelen met het plaatsen van berichten via social media, je website aanpassen door onderdelen al dan niet prominent in beeld te brengen, kanalen gebruiken die nog onbekend zijn maar waar jouw doelgroep zich wel bevindt, e.d.

Een continue verbeterproces.

Maar het belangrijkste moet wel zijn:

Het moet passen bij de visie en strategie die jij als bedrijf bepaald. Al je activiteiten moeten dit ondersteunen. Monitoren laat zien of je op de goede weg bent of dat je moet bijsturen.

Het aanpassen / bijstellen van je online communicatie kunnen grote maar ook kleine veranderingen betekenen. Het is een creatief proces.

Heb je hulp nodig?
Ik help je graag.

Bewaren

Bewaren

Bewaren