Een webinar is een uitkomst: het is visueel, duurt vaak niet langer dan een uur tot anderhalf uur én je heb de keuze om het live of on demand te bekijken. Webinars zijn er in vele vormen: kenniswebinars, verkoopwebinars en betaalde webinars. Voor mij zijn webinars, om te volgen en om te geven, heel normaal. Een onderdeel van mijn online communicatie. Dat si niet voor iedereen zo, daarom vertel je graag alle ins-and-oust van webinars.
Wat is een webinar?
Een webinar is een online live presentatie / seminar. De spreker(s) zijn live te horen en al dan niet in beeld. Tegelijkertijd kijk je mee met het scherm van de spreker. Daarnaast heb je de mogelijkheid om vragen te stellen via de chat en zijn er interactieve mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een poll. Het hangt van de tool waarmee de spreker werkt af, of er ook documenten gedeeld worden.
In 9 van de 10 gevallen wordt er na afloop een mail gestuurd met een link waar je webinar nog een keer kunt bekijken (heel handig als het trainingsmateriaal is) maar ook als je niet in de gelegenheid bent om het webinar live te volgen.
Doel van een webinar
Het hoofddoel van een webinar is om iemand iets te leren. Er wordt waardevolle kennis gedeeld. Uiteindelijk kan het webinar leiden naar het aanbieden van een product of dienst (bij een openbaar webinar). Niemand zit te wachten op een verkooppraatje van 1 uur. Als spreker moet je dus met iets goeds komen. In een webinar laat de spreker zijn expertise zien.
Helaas moet ik toegeven dat er ook genoeg webinars zijn waarin de kennis erg minimaal is. Uiteindelijk heb je er niets aan, want mensen komen niet meer terug, laats taan dat ze het webinar ana anderen aanbevelen.
Openbare vs. besloten webinars
De openbare webinars worden via diverse sociale media kanalen aangekondigd en zijn zeer laagdrempelig. Een inschrijving met voornaam en mailadres is vaak al voldoende. In een openbare webinar wordt er een product of dienst aangeboden die gerelateerd is aan het besproken onderwerp. Je bent echter tot niets verplicht.
Ik heb daar zelf dan ook geen enkele moeite mee. Het webinar is een eerste kennismaking met deze persoon en de kennis die hij heeft.
Een besloten webinar wordt gebruikt in een training, cursus of opleiding. Dit kan eenmalig zijn of in een reeks. Een dergelijke webinar is vaak betaald. De aangeboden kennis is van een hoger en dieper niveau dan bij een openbare versie. De trainer heeft ook veel meer interactie met zijn deelnemers, hij weet immers wie er mee doen. Er worden regelmatig opdrachten gegeven en die worden besproken.
Dergelijke webinars staan vaak in een besloten omgeving waar je ze ook terug kunt kijken: een online leeromgeving.
Op het onderwerp “Online Leeromgeving” kom ik graag nog een keer apart terug, hier is zoveel over te vertellen!
Wat voor een webinars kijk ik dan?
Dat is de vraag die mij het meest gesteld wordt als ik vertel dat ik regelmatig webinars bekijk. Vaak zijn het onderwerpen die in mijn vakgebied liggen: interactie, social media, communicatie, e.d.
Ik heb veel openbare webinars gevolgd. De een wat beter dan de ander (soms zat ik met plaatsvervangende schaamte achter mijn computer). Voor de echte verdieping bieden de besloten webinars mij het meest toegevoegde waarde. Daar wil ik graag voor betalen. Dit zijn de webinars waar ik erg enthousiast over ben en waar ik écht wat aan heb.
Hieronder een aantal voorbeelden van personen die zowel openbare als besloten webinars geven:
- Aartjan van Erkel – over copywriting en verleiden op internet.
- Anne Raaymakers – zij weet echt alles over Facebook en Facebook marketing.
- Simone Levie – weet als geen ander hoe je online programma’s maakt.
- Jeanet Bathoorn – haar expertise ligt bij social media maar ook bij het maken webinars.
- Frankwatching – betaalde webinars door verschillende expert uit diverse vakgebieden:
- Pinterest voor bedrijven.
- Facebookmarketing.
- Online campagnes voor non-profit organisaties.
- SEO voor tekstschrijvers.
- Instagram.
- …
- Open universiteit – biedt diverse open webinars aan
Als je een leuk webinar zoekt is het het beste om via één van jouw eigen social media kanalen om tips te vragen (#durftevragen, #dtv). Daar zitten tenslotte mensen met gemeenschappelijke interesse, zij kunnen je het beste adviseren.
Lees ook het artikel van Marketingfacts over webinars.
Mijn voorkeur voor kenniswebinars
Niet alleen voor mijzelf maar ook voor diverse opdrachtgevers waarvoor ik werk, zag ik de toegevoegde waarde van webinars. Het was echter een onbekend terrein en dus heb ik een training gevolgd (mijzelf blijven ontwikkelen zoals ik al in het begin schreef).
Nu weet ik precies hoe je een webinar inhoudelijk opbouwt én hoe de techniek erachter werkt.
Er zijn veel verschillende soorten software maar ik werk met het Nederlandstalige software pakket van WebinarGeek. Het ziet er prachtig, is gebruiksvriendelijk en je hebt volledige ondersteuning van het team van WebinarGeek. Daarnaast blijven ze de software steeds verder ontwikkelen waardoor er steeds meer mogelijk is.
Voor mij zijn kenniswebinars erg fijn om te geven en voor mijn kijkers een goede kennismaking met mij. Deze kenniswebinars duren niet langer dan een half uur, afhankelijk van de hoeveelheid gestelde vragen. Vaak houd ik ze in het begin van de ochtend of juist tijdens de lunchpauze. Hierdoor is het voor iedereen goed te doen. een replay verstrek ik niet altijd, een bewuste keuze.
Onderwerpen genoeg om over te vertellen, zoals:
- Hoe bepaal je een goede navigatie voor je website?
Ik leer je een methode die de hoofdzaken goed van de bijzaken scheidt.
Het maken van een navigatie is 1 aspect maar het uitdenken van de onderdelen, het bundelen én de juiste titel geven is een ander aspect. Daar kan ik je alles over vertellen, zodat je daarna zelf aan de slag kunt.
. - Hoe om te gaan met beeldmateriaal?
Welke beelden werken wel en niet, waar haal je ze vandaan, hoe gebruik je ze consequent in al je communicatie uitingen, wat is de beste plaats in je webpagina … Praktijkvoorbeelden werken het beste, ik laat je veel mogelijkheden zien.
. - Mijn blog werkt niet wat doe ik verkeerd.
Waarbij verschillende aspecten aan de orde komen waar het aan kan liggen.
Een webinar geven is erg leuk, maar je bent ook afhankelijk van de techniek:
- Zo heb je tijdens een live uitzending altijd te maken met vertraging, hier moet je rekening mee houden.
- Je verbinding kan opeens helemaal uitvallen, wat doe je dan?
- Er is opeens geen audio meer.
- Je presentatie slides blijken door de war.
- Je hebt geen vragen of interactie van je bezoekers.
Vooraf moet je bedenken wat je hiermee gaat doen, hoe ga je er mee om?
Verder is het heel veilig om je helemaal achter de presentatie te verstoppen. Dus dat je zelf niet in beeld bent, alleen je presentatie. Maar als kijker is het een stuk minder boeiend. Ik wil graag zien wie er spreekt, hoe klein het beeld van de persoon ook is. dat zorgt voor meer verbinding en vertrouwen.
Je blogartikel als uitgangspunt voor een webinar
Heb je een blogartikel die het heel goed doet bij je doelgroep? Denk aan veel reacties, vaak gevonden worden in de zoekresultaten van zoekmachines of krijg je berichtjes in je mailbox? Dan is dit een heel mooi onderwerp om er ook een webinar van te maken. Het onderwerp ligt er al en je hebt er al een keer onderzoek naar gedaan. Wat je nu doet is verdieping aanbrengen en interactie aangaan met je doelgroep, dat is het leukste dat er is.
Door de training die ik gevolgd heb over het geven van webinars en door de vele webinars die ik zelf gegeven heb kan ik jou goed adviseren. In de onderwerpkeuze, opbouw, presentatie, beeldmateriaal tot aan het oefenen aan toe. Succesvol Bloggen is meer dan bloggen alleen … Stuur mij gericht een bericht als je meer wilt weten over blogartikelen en het geven van webinars.
Webinars zijn inderdaad enorm interessant om te volgen. Het is interactief en daarom een leuke manier om te leren!
Ook om te geven weet ik uit ervaring 🙂