Ik neem je mee in de ontwikkeling van mijn eerste challenge “Blogpromotie via Social Media”.
Hierbij laat ik je alle kansen en mogelijkheden zien die Social Media jou bieden voor de promotie van je blogartikel.
In 7 dagen ga je 17 verschillende promotieberichten maken.
Deel 1 van mijn verhaal lees je hier: wat komt er allemaal bij een challenge kijken?
Mijn eerste verhaal stopte 4 dagen voor de start van de challenge. Hier is het vervolg, de challenge zenuwen slaan toe ☺
Video’s opnemen van praktijkvoorbeelden
Op het laatste moment video’s opnemen?
Ja maar ….. ik had alles al helemaal voorbereid ☺
Zo heb ik van de praktijkvoorbeelden (screencast) alles al uitgezocht en bij elkaar geplaatst.
De videoscripts heb ik uitgeschreven waardoor ik weet wat ik wil vertellen.
Alles staat klaar, externe microfoon is aangesloten.
Het enige dat ik in de gaten moet houden is tijd.
Dat mijn verhaal niet te lang wordt.
Deze video’s gaan als een speer, het kost me geen enkele moeite.
Dankzij al het voorbereidende werk.
In één dag ben ik klaar: opgenomen, gemonteerd, geüpload naar Vimeo én verwerkt in de webpagina’s.
Waarom laat de video alleen dat fullscreen knopje niet zien?
Kijk ik later nog wel naar, nu door door door!
Mijn verhaal opnemen
Dan de video’s opnemen waar ik zelf in beeld ben.
Een heel ander gevoel.
Minder veilig.
Want ik kan me niet verstoppen achter mijn scherm.
Zoeken met de camera naar de juiste plaats in huis.
Waar het mooiste licht is en de achtergrond rustig.
Ik loop tientallen plaatsen af maar kom toch elke keer weer op dezelfde plek uit: bij mijn bureau.
Ik wil niet zitten, maar lekker staan.
Beide benen op de grond.
Moet wel heel erg wennen aan dat hoofd in beeld.
Wil niet teveel afstand creëren, meer het gevoel geven dat we in een gesprek zitten.
Maar jemig, wel confronterend.
Allemaal kreukels die er niet meer uitwillen, haha.
Had ik eigenlijk ook niet even naar de kapper moeten gaan?
Manlief is ook thuis en kijkt mee als ik vraag om feedback.
“Prima toch” zegt hij “Het gaat om je verhaal”.
Helemaal gelijk in, waar maak ik me druk over?
Vaste positie kiezen voor statief en camera en dan maar gewoon doen.
Het gaat makkelijk en snel!
Alles zit in mijn hoofd en de verhalen duren niet te lang.
Ik krijg er steeds meer lol in.
Aan het einde van de dag staat alles erop, is het gemonteerd, geüpload en verwerkt.
Ik ben gaar maar heel voldaan.
Nog 3 dagen te gaan
Ik heb gevraagd of mijn maatje Mireille Beumer een webpagina wil bekijken en me eerlijke feedback wil geven. Zij heeft een frisse en kritische blik.
Doodeng, want stel dat ze het niets vindt?
Dat het niet duidelijk is?
Dat ik van alles moet (en wil) veranderen om het goed te maken?
Gelukkig valt het allemaal mee.
Ze is onder de indruk.
Heeft wel een paar goede punten waardoor ik de puntjes op de “i” kan zetten.
Terwijl we het bespreken pas ik het aan.
Kind kan de was doen!
Heel blij dat ze het goed vindt.
Van het weekend spreken we af dat ze alle pagina’s even snel bekijkt.
Vooral om mijn onzekere gevoel weg te nemen ☺
Finetunen
Alles is eigenlijk wel klaar, voor de hele challenge.
Nu heb ik tijd om alles nog een keer na te lopen, spelfouten te checken, hier en daar nog wat mooier maken….
Waarom laat de video dat verrekte Fullscreen knopje toch niet zien?
Kom er niet achter.
Morgen nog maar een keer kijken.
Ik heb alles onder de controle.
Voelt goed.
Even wat leuks doen met gezin vandaag.
Minder achter de computer.
1 dag voor de start
Heb gewoon tijd over!
Toch maar in dat probleem duiken van dat fullscreen knopje.
Na heel veel gepuzzel, probeersels, contact met anderen lukt het me uiteindelijk zélf om de oplossing te vinden.
Voelt als een overwinning!
In de ochtend is er een herinnering mail gestuurd naar alle deelnemers.
Deze schrijven zich in voor de besloten Facebookpagina en langzaam worden de blogs gedeeld.
Wat zijn ze leuk en divers!
In de avond contact met mijn maatje Mireille.
Ze neemt alle pagina’s door en moet lachen als ze zichzelf terug ziet in een van de voorbeeld video’s.
Ze heeft dan ook een prachtige blog en doet perfecte promotie via Linkedin.
Dat wil ik graag laten zien!
“Gaaf alles. Ben overal doorheen gegaan. Niet alle video’s voor 100% bekeken. Ben wel zwaar onder de indruk! Top gedaan dame, vette complimenten!”
O.k.
Ik ben er klaar voor.
Mijn mailprogramma ActiveCampaign staat helemaal klaar.
Om 9 uur morgenochtend gaat de eerste mail de deur uit.
Opeens voel ik de kriebels weer opkomen.
Het gaat nu echt gebeuren….
Challenge zenuwen: het gaat nu echt starten!
Ben al vroeg op, moet toch wat zoonlief gaat met school naar schaatsles.
Het formulier om je in te schrijven haal ik weg uit de website en vervang ik door een tekstje.
Ik check mijn lijst in Active Campaign.
Er doen maar liefst 777 mensen mee met de challenge.
Wat een prachtig getal, in alle opzichten.
De kriebels slaan nu echt toe.
Begin megazenuwachtig te worden.
Check nog een keer of alles goed werkt.
Om 9 uur wordt de mail verstuurd, ik krijg hem zelf ook binnen.
Gelukt dus!
Nu snel de twee berichten, die ik al gemaakt heb, in de groep Facebook pagina plaatsen.
Dat moet synchroon lopen.
Moet van mezelf he!
Ben goed in het opleggen van taken aan mijzelf.
Ondertussen steeds meer verzoeken om lid te worden van de besloten Facebook groep.
Steeds meer blogs die gedeeld worden.
De zenuwen gieren ondertussen door mijn keel.
Nu gaan mensen het écht bekijken.
We zijn gestart!!!
Ik moet wat doen, wat?
Administratie bijvoorbeeld.
Geen zin en vooral geen focus voor.
Ik ga dit blogartikel schrijven.
Heerlijk!!
Adem in adem uit.
Weg met die challenge zenuwen.
Lees ook de twee andere delen uit de reeks:
Deel 1: Adem in Adem uit: mijn eerste challenge
Deel 3: Blogpromotie: de challenge is begonnen