Hoe vaak komt het niet voor dat je een artikel aan het lezen bent, on- of offline, en dat je denkt “Dit is echt iets voor ….”. Dat heb ik regelmatig. Vertel eens eerlijk, hoe vaak onderneem jij dan direct actie? Vaak blijft het bij die gedachte. Je slaat die link op om het later alsnog te versturen, wat er op neer komt dat er dus niets gebeurd.
Dat is erg jammer want het delen van content van anderen is erg waardevol.
Waarom en hoe je dit doet vertel ik je graag.
Persoonlijk berichtje sturen
Hoe leuk is het niet als je een berichtje van iemand krijgt met de link naar een artikel?
Ik word daar oprecht blij van.
Omdat die persoon aan mij moest denken toen zij het las.
Omdat het over mijn vakgebied, interesse of hobby gaat.
Het idee dat zij aan mij gedacht heeft én de moeite heeft genomen om het te sturen is gewoon erg leuk.
Deze manier van content delen van anderen zet je, naast privédoeleinden, juist ook heel goed zakelijk in.
Doe het wel vanuit een echt oprecht gevoel en niet omdat je het moet doen als acquisitiemiddel.
Naar een selecte groep versturen
Dit zelfde doe je ook naar een groepje klanten die een gemeenschappelijke interesse hebben over een bepaald onderwerp. Je moet dit dan wel goed bijhouden (in een excell bestand of in een programma als bijvoorbeeld ActiveCampaign).
Het versturen doe je per mail maar een digitale nieuwsbrief is ook een goed idee.
Omdat je het bericht naar een selecte groep verstuurd blijft het exclusief en persoonlijk.
Het leuke is dat je vaak weer een reactie terug krijgt met aanvullende informatie, bijvoorbeeld nog een link die verder gaat over het onderwerp.
Op deze manier help je elkaar aan het vergroten van kennis.
Naar een grote groep versturen
Dit is wat ik doe als ik een link deel via bijvoorbeeld Social Media. Ik ziet een interessant artikel en deelt dit met mijn netwerk.
Als je genoeg waardevolle links deelt dan wordt je vanzelf opgemerkt en hierom gevolgd.
Deel je vaak content van anderen dan speelt de gunfactor een rol. Je gaat zelf dan ook sneller content van die ander delen. Voel je niet hiertoe niet verplicht, het moet wel passen in jouw contentstrategie.
En mijn content dan?
“Leuk en aardig dat delen van content van anderen maar ik wil juist graag mijn eigen content onder de aandacht brengen!”
Dat snap ik en dat hoef je ook niet uit het oog te verliezen.
Juist door het delen van content van anderen laat je zien dat je met je vak bezig bent.
Dat jij up-to-date blijft en signaleert wat er gebeurd.
Het is godsonmogelijk om zelf alles te realiseren.
Maak gebruik van andere bronnen en wees scheutig met het delen.
Je kunt heel goed een verband leggen met je eigen werkzaamheden (producten, diensten, eigen blogartikelen). Wat voorop staat is dat je informatie deelt met een ander om deze van dienst te zijn. Niet uit eigen belang handelen, het is geen harde verkooptechniek.
Wat ik zelf merk is dat bestaande klanten, maar ook andere geïnteresseerden, mij vanuit een bepaald vakgebied kennen. Afhankelijk van het soort opdracht dat ik met ze gedaan heb. Dat ik nog veel meer doe weten ze niet precies (een logische “tunnelblik”). Door het geven van informatie en een verband te leggen met mijn diverse activiteiten verruim ik hun blik.
Heb je dat zelf ook niet wel eens meegemaakt?
Dat je iemand al lang kent van bijvoorbeeld het schrijven van teksten om er vervolgens achter te komen dat hij ook videoproducties realiseert? Nooit aan gedacht omdat ik alleen maar aan tekst denk en video iets heel anders is ….
Content delen van anderen: gebruik een tooltip
Een handige manier om content van anderen te delen maar ook een verband te leggen met je eigen content (bijvoorbeeld blogartikelen) is met de tool Snip.ly.
Op de webpagina die je deelt komt een blokje te staan met daarin de call-to-action* naar je eigen blogartikel die met dit onderwerp te maken heeft. Het verband dat je legt heeft dus een duidelijke toegevoegde waarde voor de lezer. Dat is tenminste wel mijn voorwaarde, anders worden het loze berichten waar niemand iets aan heeft.
* Wil je meer weten over wat een call-to-action button is? Lees dan mijn blogartikel “Hoe gebruik je een call-to-action button optimaal?“.
Genoeg inspiratie gekregen hoe je content onder de aandacht kunt brengen bij anderen?
Het is een kracht die onderschat wordt.
Kan ik binnenkort een persoonlijk mailtje van je verwachten?