Interactieve installaties in het MediaLab van Cinekid

interactieve installaties

MediaLab is een onderdeel van Cinekid. Een jaarlijks terugkerend evenement tijdens de herfstvakantie. In het MediaLab gaan kinderen zelf aan de slag met de meest uiteenlopende interactieve installaties.
Voor mij is het mooi studiemateriaal waarbij ik mijn eigen studie object meeneem: mijn zoon van 8.

Vanuit een speciaal oogpunt kijk ik naar de interactieve installaties: hoe gaan kinderen om met andere / nieuwe vormen van interactiviteit. Dit is iets wat meegenomen wordt bij het ontwikkelen van een nieuwe kinderwebsite.

Een impressie

Hieronder twee filmpjes over het festival.

.

.

Waarom zijn kinderen zo enthousiast?

 De belangrijkste redenen waarom kinderen hier zo enthousiast over zijn:

  • Het is vaak een combinatie van iets zelf doen (een handeling) waarop een actie vanuit een interactieve installatie volgt.
  • Het prikkelt de fantasie.
  • Je mag overal aan zitten en alles uit proberen.
  • Beleving en ervaring staan voorop.
  • Het is een zeer veelzijdig aanbod waardoor er echt voor elke doelgroep wel iets bij zit.
  • Er zitten veel “out-of-the-box” projecten bij.
    Ook een bestaande applicatie zoals MindCraft heeft een speciale CineKid wereld waar kinderen samen in verder bouwen.
  • Kinderen worden aangemoedigd om vooral zelf aan de slag te gaan, ook thuis.

 

Voorbeelden van interactieve installaties

Bron: MediaLab Cinekid

 

  1. “Ben jij aarde, wind, water of vuur? Als een van deze elementen bepaal je samen met de anderen de omgeving. “
  2. “Test je evenwichtsgevoel en ga op onderzoek uit in dit vreemde, felgekleurde woud. “
  3. “Glij met je vingers over het scherm en zie de meest bijzondere lichtpatronen ontstaan. “
  4. “Dubbel spektakel: met een virtualrealitybril op je hoofd en hangend op je kop beleef je een superspannend avontuur. Aaaargh! “
  5. “Ben jij aarde, wind, water of vuur? Als een van deze elementen bepaal je samen met de anderen de omgeving. ”
    .

Studiemateriaal voor mij

Naast het plezier dat ik er zelf ook aan beleef, leer ik er heel veel van.

Het is prachtig studiemateriaal. Kinderen observeren terwijl ze aan het uitzoeken zijn hoe een applicatie werkt, zien wat voor een lol er is als ze zelf iets gecreëerd hebben, hoe ze elkaar corrigeren en elkaar helpen …

Het mooiste is ook dat kinderen mij gaan helpen en vertellen wat ik moet doen. In hun eigen bewoordingen en met eindeloos geduld. Niet zeggen “laat mij maar, ik doe dat wel even voor je” maar “als je het zus of zo doet dan gaat het misschien beter”.

Als volwassenen leren we veel van de openheid en onbevangenheid van kinderen.
Ze zijn niet bang om nieuwe dingen te ontdekken en durven zonder schroom op ontdekkingstocht te gaan.
Nieuwe ontwikkelingen worden meegenomen in toekomstige websites en applicaties.
Voor mij is het dus ook noodzakelijk om de ontwikkelingen te blijven volgen.

Belangrijk is ook om het zelf te ervaren, niet alleen van de zijlijn te observeren of erover te lezen. Pas dan voel je zelf ook wat het teweeg brengt.

interactieve_installaties
Foto: Mike Bink. Locatie: Emma kinderziekenhuis

Interactieve muurinstallatie in het Emma kinderziekenhuis

Een ander mooi voorbeeld van een interactieve installatie die ik recent gezien heb, is die in het Emma kinderziekenhuis. Deze is bedacht en gemaakt door IJsfontein.

Spelers brengen met hun eigen bewegingen avatars tot leven in een kleurrijke fantasiewereld. Een groot scherm aan de muur geeft de kinderen afleiding. Het daagt ze uit tot beweging, zelfs als ze in een rolstoel zitten of in bed liggen. Het is een mooie manier om kinderen te laten bewegen.

Nog leuker wordt het als ouder en kind samen aan het spelen zijn. Dan zijn ze gelijkwaardig en wordt het ziek-zijn even vergeten.

 

Hoe ga jij om met nieuwe technologische ontwikkelingen?

 

 

Bewaren