Storytelling, omdat we allemaal dol zijn op echte verhalen

storytelling

Voordat ik je de toegevoegde waarde van storytelling ga vertellen, vertel ik je eerst een verhaal 🙂
Dit is trouwens deel 1 over storytelling.
In deel 2 lees je over de praktische kant van storytelling en deel 3 tenslotte zie je een aantal prachtige video voorbeelden van zakelijke storytelling.
De feiten en cijfers waarom storytelling zo belangrijk is.

Mijn zoon was 5 jaar oud (nu 10 jaar) en ging samen met een vriendje naar TunFun in Amsterdam.
Hij zat achterop de fiets bij de moeder van zijn vriendje.
Bij TunFun zijn ze nooit aangekomen: zijn voet kwam namelijk tussen de spaken.
Gillen, huilen!
De moeder belde mij meteen: ik ging er zo snel heen als ik kon heen.

Door de klap was zijn schoen uitgevlogen en er ontstond een grote bloedvlek in zijn sok.
Snel naar de eerste hulp.
Een röntgenfoto liet zien dat er verder niets was gebroken maar de wond was wel erg diep.
Om te beschermen en te helen moest hij toch het gips in.
Eerst 3 weken, dan gips eraf om te kijken en dan weer nieuw gips.

Gips eraf halen gaat met een speciale slijptol.
Ziet er eng uit en maakt veel lawaai maar is absoluut ongevaarlijk.
Een traumatisch ervaring?
Nee!
Want ….. lees vooral verder onder de foto’s.

storytelling lars      storytelling lars 2
Foto 1: Net terug uit de ehbo, er kan weer een lach af.
Foto 2: Op school kreeg hij een speciale stoel, zo leuk.

Toeval? De realiteit haalt ons in

Nu wil het “toeval” dat ik voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis een website bedacht en gemaakt heb voor kinderen.
Waar zij zelf alles kunnen lezen én zien hoe het er in een kinderziekenhuis aan toe gaat: hoe de ruimtes eruit zien, welke mensen er rondlopen, wat ze doen, e.d. (lees ook het artikel “De juiste content voor de juiste doelgroep”).

Thuis zat ik samen met mijn zoon achter de computer om deze website te bekijken.
We bekeken hoe de ehbo eruit zag, welke mensen er rondlopen, wat ze doen, hoe een röntgenfoto gemaakt wordt en nog veel meer.
Het is dan wel niet exact hetzelfde ziekenhuis geweest, hij herkende wel alles.
Daarmee kwamen ook gelijk de verhalen en alle vragen naar boven.
Het was voor hem een manier om zijn verhaal kwijt te kunnen.
Om het allemaal een plekje te geven.

Voor mij was het dubbel.
Enerzijds natuurlijk om te praten met mijn zoon over de gebeurtenissen, het allerbelangrijkste.
Maar aan de andere kant ook om te kijken hoe hij met de informatie omging.
Of alles echt klopt 🙂

Zijn nieuwsgierigheid werd ondertussen gewekt.
Want nu wilde hij ook wel zien wat er nog meer te gebeurd in zo’n ziekenhuis.
Op ontdekkingstocht dus.

Terwijl we zo zaten te kijken naar alles zei hij opeens
“Mama, heb jij dit allemaal bedacht en gemaakt?
“Ja”
“Cool”
“ Kun je mij dan nu ook op de ehbo erbij tekenen?”

Dat hebben we maar niet gedaan.
Toch zit er een klein blond jongetje in de gipskamer.
Met een arm in het gips i.p.v. een been 🙂

storytelling

 

Wat is storytelling?

Het bovenstaande verhaal is storytelling.
Een verhaal.
Een persoonlijk verhaal, een verhaal van iemand anders, wat je hebt meegemaakt, gelezen, gezien …. het kan van alles zijn.
Maar ook een verhaal met een boodschap.
Een verhaal dat een duidelijk een link heeft met mij maar ook met hetgeen ik doe.

In het bovenstaande verhaal zitten zelfs 3 boodschappen:

  • Je weet nu dat ik de website van het Wilhelmina Kinderziekenhuis bedacht en gemaakt heb 🙂
  • Als jij een keer met je kind naar het ziekenhuis moet dan weet je dat er een speciale kinderwebsite bestaat waar je op kunt kijken ter voorbereiding of juist achteraf.
  • Ik heb een link gelegd met mijn vorige blogartikel.

 

Moet dit altijd zo?
Welnee!
Soms vertel je gewoon een mooi verhaal.
Die past bij jou of die past waar jij als ondernemer mee bezig bent.
Wel een verhaal die zorgt voor een verbinding met jou.
Waardoor mensen aan jou moeten denken.

 

 

Waarom storytelling toepassen?

 

Misschien heb jij de neiging om informatie heel praktisch aan te bieden.
Tips en adviezen te geven.
Omdat iemand op zoek is naar informatie of een oplossing voor zijn of haar probleem.
Op zich klopt dat wel.
We geven een zoekopdracht in Google en er rolt een resultaat uit.

Daar is op zich helemaal niets mis mee.
Doe dat zelf ook.
Maar …. en nu komt het.
Welke teksten blijven je bij?
Tekst met droge tips en informatie zijn op zich hartstikke praktisch maar het blijft een stuk tekst.
Het doet verder niets met je.

Door storytelling toe te passen krijgt het verhaal een andere betekenis.
Er komt gevoel bij kijken.
Het geeft ook een kijkje in jou als persoon, de mens achter het bedrijf.
Want jij geeft er een eigen twist aan.

Om nog even terug te komen om het voorbeeld van mijn zoon en de kinderwebsite:
als je hier praktische droge informatie geeft komt het niet aan.
Giet je dezelfde informatie in een verhaal met illustraties, dan wel.
Dan zie je het voor je.
Je ziet nu het verband tussen enerzijds een mooie website voor kinderen maar ook hoe deze in de praktijk echt gebruikt wordt.
De toegevoegde waarde.

Als je denkt dat dit voorbeeld alleen werkt bij kinderen dan heb je het mis.
Dit werkt namelijk ook zo bij kinderen.
We willen een verhaal, smullen ervan!

De opmerkingen die ik kreeg bij de kinderwebsite was dat veel volwassen de website ook raadpleegde.
Omdat “alles er zo lekker duidelijk op” stond en dat het vooral op een leuke manier “verpakt” was.
Net zoals het feit dat veel volwassenen ook kijken naar het jeugdjournaal.

Het volgende blogartikel gaat over de praktische kant van storytelling:
hoe je aan een eigen verhaal komt, de voordelen van storytelling maar ook de manier waarop storytelling je brein prikkelt.
Bekijk vooral ook de prachtige zakelijke storytelling video’s ter inspiratie.

 

 

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Tags from the story

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *