Blog trends voor 2018

blog trends voor 2018

2018: dit jaar gaan we het allemaal anders doen.
Beter, mooier, groter.
Welnee, gewoon realistisch blijven.
Zoals altijd zijn er wel een paar trends, al in gang gezet in 2017, die zich in 2018 verder ontwikkelen.
Een paar blog trends voor 2018 heb ik op een rij gezet.

Klik op onderstaande infographic voor een uitvergroting.
Lees door onder de afbeelding voor een extra toelichting.

blog trends voor 2018

 

Blog trends voor 2018, wat staat je te wachten?

 

  1. Content die een emotie los maakt bij je lezer

Informelere blogs die inspelen op de gevoelens van je lezer worden steeds beter gewaardeerd. Dus minder oppervlakkig en meer de diepte in.

Dat betekent ook dat artikelen die langer zijn meer gewaardeerd worden, mits het verhaal aantrekkelijk en, vooral, relevant is. Meer artikelen van rond de 1000 woorden worden de norm.
Bedenk wel dat kwaliteit altijd voor kwantiteit gaat.

 

  1. Een vlog op je blog

    Daar schreef ik al eerder over, inclusief een infographic.
    In 2018 gaan we dit nog veel meer zien.
    Want met een vlog laat je je persoonlijkheid zien.
    En dat is precies wat mensen willen: de mens achter het bedrijf zien.

    Een mooi voorbeeld is de Blog van de videovakvrouw.
    Als geen ander gebruikt zij video.
    Maar soms kun je niet filmen wat je wilt zeggen.
    Dan gebruikt zij juist weer een geschreven blog.
    Mooi om te zien hoe we allemaal spelen met verschillende vormen.
    .

    3. Storytelling

    Dit sluit helemaal aan bij het eerste punt.
    Een verhaal waar je als lezer in meegezogen wordt.
    Je wilt blijven doorlezen om te weten hoe het afloopt.
    Het gaat wel om échte verhalen.
    Die zorgen voor verrassing, herkenning of een andere emotie.

.

4. Verschillende media in je artikel

Een blog met alleen tekst zal minder aanspreken, krijgt een mindere waardering.
Afbeeldingen en video zorgen voor verrijking.
Net zoals interne en externe links.

Het zorgt bij elkaar voor completer beeld, het verhaal gaat meer de diepte in (sluit weer aan bij punt 1). De lezer staat voorop: zijn vragen, wensen en behoeften.
Alles wat je maakt staat daarvan in dienst.

.

5. Live streamen

Wat heeft dit met bloggen te maken?
Live streamen doe je bijvoorbeeld op Facebook met Facebook live of Belive.

Maar ook een zoom uitzending of een openbaar (gratis na inschrijving) webinar zijn populair.
In deze live streams ga je interactie aan met je doelgroep.
Over een specifiek onderwerp.
Hierdoor leert jouw doelgroep je beter kennen en zien ze welke expertise je in huis hebt.

De live streams zijn te downloaden en te plaatsen in je blog.
Daarmee bundel je alle kennis die jij hebt op 1 plaats: jouw eigen website.
Dan ben je dus niet afhankelijk van het medium waarop je de uitzending gehouden hebt en bedien je een grotere groep mensen binnen jouw doelgroep.
Kijk als voorbeeld naar de onderstaande Facebook live stream:

 

De replay met interactie is ook leuker om terug te kijken.
Omdat de aanwezigen bij de live uitzending waarschijnlijk ook vragen stellen waarop jouw lezer ook antwoordt wilt. Dit zorgt voor een connectie met jou want jij bent de expert met antwoorden en oplossingen die je direct laat zien (zie ook punt 7).

.

6. Anders Bloggen: Visuele Content

De kracht van herhaling.
Vertel je boodschap in steeds een andere presentatievorm.

Begin bijvoorbeeld met een geschreven blogartikel, maak dan van de kernpunten een infographic, vertel je verhaal in een vlog of live video en maak van je geschreven artikel een podcast.
Duidelijk een voorbeeld om meer met minder te doen, wat zo’n beetje mijn lijfspreuk is.
Van mij ga je dit jaar hier ook veel voorbeelden van zien.

.

7. Show don’t tell

We prikken door de mooie (loze) praatjes heen.
We willen concrete verhalen en vooral resultaten zien.
Vertel een ervaringsverhaal: van probleem, oplossing tot resultaat.
Dat sluit weer aan op punt 1 en 3.

 

Wat betekenen deze blog trends voor 2018 voor jou?

Net zoals met alle trends is het goed om ze te weten.
Pak eruit wat bij je past en waar je wat mee wilt en kunt doen.
Twee is prima.
Niet alleen voor je lezer maar ook voor de zichtbaarheid binnen zoekmachines.
Die passen de algoritmes namelijk ook aan en wegen deze nieuwe factoren.

Wil je succesvol worden of blijven met je zakelijke dan is het wel handig om aan te haken. Op een manier waarop jij jouw doelgroep het beste van dienst bent.

Al met al zijn de blog trends voor 2018 niet slecht.
De informatie die op internet is op deze manier alleen maar leuker en waardevoller.
Ik wilde dat ik het internet mocht opschonen, dan zou er heel wat verdwijnen 🙂

 

Actie!

Wil jij in 2018 goed van start met jouw blog als ondernemer?
Doe dan mee met de workshop van De Blogboom.
Alle aspecten van het bloggen komen aan de orde.
Van inspiratie, onderwerpen, inhoud, promotie en nog veel meer.

De Blogboom: 9 stappen voor een succesvolle blog >

Met deze methodiek krijg je een eigen stem en identiteit van je blog.
Je online levensboom.

Vrijdag 19 januari 2018: van 10:00 tot 12:30 uur in Amsterdam.
Maandag 5 februari: van 10:00 tot 12:30 uur in Utrecht.

Jouw investering: 67 euro INCLUSIEF btw.

 

Op de hoogte blijven van alle blognieuwtjes in 2018?

Schrijf je in en je ontvangt wekelijks een mail.
Als trouwe lezer krijg je elke maand ook een extra verrassing bonus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *