Uitleganimatie: hoe maak je complexe informatie begrijpelijk?

.

.

Je verhaal goed begrijpbaar maken, dat is wat je wilt. Het kan over een dienst, product of concept gaan. De boodschap moet direct begrijpbaar zijn. Voor een grote groep of juist een specifieke groep mensen.
Een uitleganimatie maken is een tool die in een korte tijd de boodschap helder overbrengt op jouw doelgroep. In dit artikel geef ik tips en laat ik je verschillende toepassingen zien (ook uit eigen werk).

.

Abstracte wetenschappelijke materie visueel verbeeld

Gravitatiegolven of zwaartekrachtgolven. Tot voor kort had ik geen idee wat het was.
Complexe materie die zich niet zomaar laat uitleggen in zogenaamde Jip en Janneke taal.
Toch heb ik nu een redelijk idee wat het is door onderstaande goede begrijpbare visuele uitleg.

 

Gravitatiegolven from nrc.nl on Vimeo.

 

Wat aan deze uitleg opvalt is niet alleen de audiovisuele uitleg maar vooral ook de vorm waarvoor gekozen is. Het is een leuke en vooral luchtige vorm waardoor je geboeid blijft kijken.

Deze animatie is gemaakt door Bruno van Wayenburg, wetenschapsjournalist en wetenschapsanimator. Een specialist op zijn vakgebied. Enerzijds kennis van complexe materie en anderzijds een goed inlevend vermogen van de kennis van zijn lezers / kijkers (hij werkt voor het NRC).
Bekijk vooral zijn website voor meer interessante artikelen en animaties.

 

Uitleganimatie van ons immunsysteem

Een ander voorbeeld van complexe materie is de uitleg van ons immuunsysteem.
Wat in deze animatie video vooral opvalt, naast de gekozen vorm, is de snelheid waarmee het wordt vertelt. Veel wisselende beelden waardoor je aandacht erbij blijft en je nieuwsgierig bent naar het vervolg (ik tenminste wel).

 

Eigen werk: Ziektebeelden voor het Wilhemina kinderziekenhuis (WKZ), Utrecht

Ik heb ook voorbeelden uit eigen werk.
Voor kinderen (8 – 12 jaar) zijn de meest voorkomende ziektebeelden in beeld gebracht.
Hiervoor hebben we illustratie, fotografie, tekst maar dus ook animatie / video gebruikt
(lees hier hoe het ziektebeeld tot stand is gekomen, bekijk hier alle ziektebeelden).

De kern van de informatie is i.s.m. een arts tot stand gekomen.
Samen hebben we de essentie en relevantie voor kinderen bepaald. Daarbij zijn we uitgegaan van de grootste gemene deler.
Het resultaat zijn korte heldere animaties die de kern weergeven.
Een paar voorbeelden (klik op de image en de animatie opent in een nieuwe tab):

 

1.     2. uitleganimatie_wkz_bacterienuitleganimatie_wkz_astma

3,uitleganimatie_wkz_koorts    4.uitleganimatie_wkz_gewrichtspijn

5. uitleganimatie_wkz_hooikoorts    6.uitleganimatie_wkz_urineweginfectie

1. Astma – longen. 2. Koorts – slechte bacteriën. 3. Koorts – lichaamstemperatuur.
4. Gewrichtspijn – reuma. 5. Allergie – hooikoorts. 6. Incontinentie – urineweginfectie.

.

Jaarverslag

Je hebt verschillende soorten jaarverslagen. Het zogenaamde populaire jaarverslag is de versie die voor een groot publiek geschikt gemaakt is.
De bank SNS Reaal heeft deze in zowel 2010 als in 2011 gemaakt. Het jaar 2010 was niet echt een florerend jaar voor deze bank en dat hebben ze toch op een mooi manier weer te geven.
2011 is een vervolg, nog eenvoudiger maar minstens net zo sterk qua beeld.
bron: fabrique.nl
.

.

 

Tijdrovend en kostbaar?

Het kost inderdaad de nodige tijd om een uitleganimatie te realiseren.
Als je samen werkt met experts en je goed voorbereidt hebt, heb je binnen een paar weken de uitleganimatie gerealiseerd. Qua kosten moet je denken aan je range tussen de 2.000 – 5.000 euro. Het is maatwerk dus een kant en klare oplossing ligt er niet.

Veel tijd gaat zitten in het idee en de uitwerking. Steeds weer bijschaven tot je de essentie van je verhaal / probleem overhoudt.
Mijn kennis is in de loop van der jaren op verschillende vlakken enorm toegenomen door dergelijke projecten. Geen straf!

Als de essentie helder is wordt er een script en storyboard gemaakt. Dit is de eerste visualisatie van het verhaal. Pas als deze helemaal klopt volgt de uitwerking in kleur, beweging, geluid en voice-over. Deze laatste twee zijn optioneel. In de voorbeelden van het WKZ (hierboven getoond) hebben we bewust de audio weggelaten en gekozen voor kleine blokjes tekst.

Wil je het proces goed en snel laten verlopen zorg dan voor het volgende:

  • Beschrijf de specifieke kenmerken van de doelgroep.
  • Geef een duidelijke omschrijving van het probleem.
  • Geef een heldere uitleg van de oplossing (hoe werkt het).
  • Beschrijf het concrete resultaat (de voordelen).
  • Geef een beschrijving wat je met de uitleganimatie wilt bereiken.

.

Mijn 3 belangrijkste tips:

  • Beperk je tot 1 probleem.
  • Schrap alles wat niet relevant is.
  • Houd het kort.

 

Toegevoegde waarde van een uitleganimatie

De belangrijkste reden: heldere uitleg geven over materie die voor jou klant anders moeilijk te begrijpen valt. Het heeft nut en is van toegevoegde waarde. Informatieoverdracht is hierbij de belangrijkste doelstelling.

Een bijkomend voordeel is dat uitleganimaties een eigen leven leiden (denk aan YouTube en Google) en op deze manier zorgen voor naamsbekendheid.

Tot slot kan een uitleganimatie ook zorgen voor meer conversie, bijvoorbeeld in de vorm van meer verkoop van een dienst of product. Je wordt eerder verleid en gaat dus sneller over tot aankoop.

Heb je complexe materie uit te leggen of wil je je verhaal juist eens op een ándere manier aan jouw doelgroep vertellen? Overweeg dan serieus eens een uitleganimatie.
Ik onderzoek graag met jou de mogelijkheden die bij jou passen, vrijblijvend en gratis.

.

.

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *