12 tips voor een goed online formulier

online formulier tips

.

.

Online kopen is voor mij echt ideaal.
Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan kleding kopen en stel dat het liefst zo lang mogelijk uit.
Ga ik dan toch een winkel in en pas ik twee kledingstukken die niet goed zitten dan ben ik voor de komende weken wel weer klaar.
Online winkels zijn voor mij dan ook een uitkomst.
Ware het niet dat ik vroegtijdig afhaak als het proces van aankopen (via een formulier) onduidelijk of zelfs frustrerend werkt. Willen ze niet dat ik een aankoop doe? Het geeft geen vertrouwen op een verdere goede afhandeling.
Hoe zorg je voor een goed online formulier die mij als klant door het proces heen leidt zonder frustratie?

 

Soorten online formulieren

Wist je trouwens dat je het woord “formulier” beter kunt mijden?
De associatie met de belastingdienst blijkt erg groot.
Beter is het om te benoemen waar het om gaat, zoals “Aanvragen van een offerte” of
“ Aanmelding voor training-X”.

Er zijn grofweg 5 soorten formulieren of een variatie daarop:

  • Contactformulier.
  • Aanvraagformulier.
  • Bestelformulier.
  • Aanmeldformulier.
  • Feedback / Enquête formulier.

Deze laatste vorm laat ik voor nu buitenbeschouwing, daar kom ik graag in een apart artikel een keer op terug.

online formulier tips TMoblie
Voorbeeld T-Mobile. Je ziet de te nemen stappen, krijgt positieve feedback in een groen kader, je krijgt persoonlijke uitleg én geruststelling in een apart blokje aan de rechterkant.

.
Een goed online formulier, de 12 tips

Met de onderstaande tips lukt het zeker om tot een gebruiksvriendelijk formulier te komen.

  1. Bedenk wat je wilt vragen en schrap vervolgens alles wat niet direct relevant is.
    Hoe meer invulvelden, hoe meer uitvallers.
    .
  2. Leidt een klant door het proces heen.
    Laat zien hoeveel stappen hij moet nemen en wat deze stappen zijn.
    Bijvoorbeeld “Mijn gegevens”, “Betalen” en “Bevestiging”.
    .
  3. Wil je geen aparte stappen, bundel dan de gevraagde informatie (liefst visueel).
    Bijvoorbeeld in blokken als “Persoonlijke informatie”, “Uw situatie” “Betaalgegevens’ of “Overige gegevens”.
    Het werkt overzichtelijk en het aantal invulvelden lijkt minder.
    .
  4. Geef uitleg waarom je bepaalde gegevens nodig hebt.
    Voor een klant kunnen bepalen vragen niet relevant overkomen. Door een korte uitleg te geven is de bereidheid groter, zeker als het in eigen belang is.
    Plaats bij een contactformulier een voorbeeld wanneer een klant contact met jou kan opnemen. Dat kan meer zijn dan voor de hand liggende redenen.
    .
  5. Begin met de makkelijkste gegevens die we allemaal uit ons hoofd weten en die niet gevoelig zijn. Denk aan n.a.w. gegevens. Zit je in de “flow” van invullen dan ga je door.
    .
  6. Heb je informatie die via checkboxen wordt aangeboden, dan vraag je deze als eerste omdat dit weer makkelijker en minder gevoelig ligt dan het invullen van je n.a.w. gegevens.
    Bijvoorbeeld een training die op verschillende locaties en tijdstippen wordt aangeboden. Dit vraag je vóór de n.a.w. gegevens.
    .

    online formulier tips ING
    Voorbeeld pakketaanvraag bij de ING. De volgende stap wordt pas zichtbaar nadat je een antwoord hebt gegeven. Oorzaak – gevolg. Makkelijke vragen worden als eerste gesteld.

    .
    .

  7. Privacy gevoelige informatie of informatie waarvan je weet dat je klant even wat moeite moet doen, plaats je iets meer onderaan in het formulier.
    .
  8. Geef geruststelling als je weet dat het een invulveld een mogelijke drempel / afhaker is.
    Zoals bij het eerder genoemde voorbeeld over het invullen van een trainingslocatie en tijdstip: geef de melding dat je dit later altijd nog kunt wijzigen.
    .
  9. Je kunt visuele feedback geven als je een invulveld op de juiste manier hebt ingevuld.
    Een groen vinkje bijvoorbeeld.
    Maar ook directe visuele feedback als het niet goed is ingevuld, met een rood kruisje.
    Het liefst direct een korte uitleg bij het betreffende invulveld waarom het niet goed is ingevoerd.
    .
  10. Laat het formulier aansluiten bij het verwachtingspatroon van je klant.
    Je weet ongeveer wat je kunt verwachten als je een kledingstuk koopt in een webshop, een boek of een online training. Sluit aan bij dit verwachtingspatroon. Zowel in tekst als in beeld. Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk door voort te borduren op hetgeen hij al kent van eerdere formulieren.
    .
  11. Laat een formulier niet de enige manier zijn waarop klanten met jou in contact kunnen komen. Biedt ook de mogelijkheid tot bellen of het sturen van een email aan.
    Een formulier is voor de meeste mensen drempelverhogend. Persoonlijk (telefonisch) contact heeft nog altijd de voorkeur. Zeker als het een high-end product of dienst betreft. Maak dus vooraf een goede afweging wat je meer oplevert.
    .
  12. Zorg ervoor dat je formulier ook goed op een mobiel is in te vullen.

.

online formulier tips AH
Voorbeeld Albert Heijn. Bij het formulier laten ze de herkenbaarheid van de winkel en het gemak nog eens zien d.m.v. de foto van een bezorger.

.

Notificaties

Besteed hier zorg aan.
Schrijf begrijpelijke teksten die passen in de stijl van de website.
Ga niet opeens heel formeel doen.

Ben je als klant iets vergeten of heb je iets fout ingevuld, dan krijg je een foutmelding. Deze wordt meestal in het rood weergegeven.
Als gebruiker geeft dit een ongemakkelijk en frustrerend gevoel “Ik heb alles goed ingevuld, waarom geeft hij nou weer een foutmelding?”
Zorg ervoor dat de tekst die verschijnt klantvriendelijk is. Beschrijf waar het systeem moeite mee heeft en niet wat de klant fout heeft gedaan.

Is het formulier verzonden geef dan feedback in de pagina van de site wat het vervolgproces is.
Bedank je klant en vertel dat hij een mail krijgt met daarin een bevestiging van hetgeen hij net heeft ingevuld. Ook op wat voor een termijn hij een reactie krijgt.

.

Online formulier maken

Mijn voorkeur gaat uit naar de Gravity Forms die je in WordPress gebruikt.
Je hebt ontzettend veel mogelijkheden om een formulier op te stellen.
Ook de invulling van de notificaties richt je naar eigen wens en stijl in.

Neem de tijd om het formulier uit te testen. Doe dit zelf maar het liefst ook met iemand die er objectief naar kijkt.
Je weet dan ieder geval zeker dat je er alles aan gedaan hebt om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Welke formulieren geven jou het meeste frustratie?
Of zijn juist een voorbeeld van hoe het wél moet.

Wil je me een link sturen?
Ik verzamel ze!
(Net zoals de 404 pagina (foutmeldingspagina), weet je een leuke of mooie! Laat het me weten!

 

 

Bewaren

Tags from the story
,

1 Comment

  • Een goede workflow is zeker belangrijk! Een formulier aanmaken is 1 ding, het goed afhandelen is weer een heel ander verhaal. De organisatie moet daarop in spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *