Bloggen in december, 7 tips

blogpauze

Waarschijnlijk merk je het elk jaar in november / december: een overvolle agenda waardoor je geen tijd meer hebt om iets nieuws te verzinnen. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw en projecten die je voor het einde van het jaar afrond. Het kost allemaal veel tijd náást je reguliere werk. Misschien heb je al blogartikelen in voorraad staan. Helemaal super! De kans is groot dat dit niet het geval is. Wat doe je dan? Een tijdelijke blogpauze of alsnog artikelen maken die wel waarde hebben maar die je minder tijd kosten om te maken? Op beide zaken ga ik in dit artikel in.

 

Een tijdelijke blogpauze?

Je kunt een of twee weken (misschien zelfs langer als je wilt) een blogpauze inlassen. Helemaal niets publiceren zonder dat je dit vooraf aan je lezers meldt. Dit zie ik gebeuren bij ondernemers waarvan het lezerspubliek niet al te groot (nog) is.

Hoe ik dat zie? Simpel, door de data van de laatste artikelen te bekijken. Serieus, daar kijk ik altijd naar! Omdat dit een indicatie is hoe serieus iemand zijn blog neemt. Eigenlijk moet ik zeggen: hoe serieus ik als lezer word genomen. Om deze twee redenen:

  1. De lezers die je hebt moet je koesteren, veracht ze niet.

    Plaats gewoon een heel kort berichtje dat je even een pauze in last.
    Geef een datum waarop er weer een nieuw artikel live staat.
    Dan weet iedereen waar hij aan toe is.
    .

  2. Een blogpauze is voor jou fijn maar voor de continuïteit van je online zichtbaarheid NIET.

    In een vakantieperiode hebben mensen meer rust.
    Dan wordt er juist meer op internet gezocht naar waardevolle informatie.
    Is er tijd voor verdieping.
    Dan lezen ze toch mijn oudere blogartikelen?
    Ja natuurlijk, die zijn er ook.
    Toch is het een kleine moeite om iets nieuws te maken zonder al teveel moeite.
    Dat ga ik je vertellen.

 

In de “kerstvakantie” hebben mensen meer rust en tijd om artikelen te lezen. Maak het je bezoekers makkelijk en geef ze op een presenteerblaadje.

 

 

blogstop

 

7 Tips voor artikelen met minder moeite.
Hierdoor blijf je tijdens deze drukke feestmaand wél zichtbaar.

 

Toch zichtbaar zijn met blogartikelen maar met minder moeite? Deze blogartikelen lenen zich er bij uitstek voor:

  • 1. Een overzicht van je topartikel(-en) van het afgelopen jaar

    Geef de top 3 van je best gelezen artikelen.
    De 3 die het best gelezen zijn, de meeste reacties hebben gegeven of die op een andere manier iets teweeg hebben gebracht. In 2017 heb ik bijvoorbeeld een overzicht gemaakt van de top artikelen per maand. In 2018 pak ik het anders aan door elke week een special aan te bieden, 6 weken lang.

    Heb je niet veel blogartikelen dan geef je de link naar het artikel waar je zelf het meest tevreden over bent. Geef er een korte update erbij. Bijvoorbeeld waarom dit zo’n goed artikel is, qua inhoud, wat het met jou gedaan heeft, wat het voor reacties gegevens heeft, hoe het in jouw vakgebied leeft, e.d.
    .

  • 2. Een gastblog van een klant

    Geef een (speciale) klant het podium. Een verhaal dat een duidelijke link heeft met jou. Is niet al te moeilijk want het is tenslotte een klant. Dat maakt het ook zo leuk, voor jullie allebei. Je kunt vooraf “regels” opstellen, dat adviseer ik echt want dan is de scope duidelijk. Daarbinnen is er nog alle vrijheid mogelijk.
    Laat ook iets vertellen wat jouw product, dienst of service gedaan heeft. Hierdoor is het een win-win situatie.
    Voorbeelden van gastblogs lees je op het BlogPodium. vanaf 2019 lees je daar weer nieuwe verhalen van ondernemers.
    .

  • 3. Maak lijstjes!

    Zo aan het einde van het jaar vliegen de lijstjes je om de oren. Geen wonder want ze werken heel erg goed. Lees ook het artikel “9 redenen waarom lijstjes in een blog mensen trekken

    Er zijn echt legio voorbeelden te verzinnen voor het maken van een lijstje. Wees creatief. Bedenk een lijstje waar je jouw lezer echt mee helpt. Waar de interesse naar uit gaat.

    “Het samenstellen van een goede lijst is toch heel arbeidsintensief? Als je het helemaal zelf samenstelt qua invulling kan het wat meer werk zijn (ligt aan je voorbereiding). Maar als je een lijstje maakt met links naar externe bronnen dan weer niet.

    Bijvoorbeeld “De 9 lekkerste worteltaarten”. Geef links naar 9 recepten op externe websites. Jij geeft wel je eigen mening als introductietekst en waarom je deze 9 recepten hebt uitgekozen. Als call-to-action vraag je naar het favoriete worteltaartrecept van je lezer. Klaar ben je!

 

  • 4. Geef een Review

In een review kun je goed je eigen mening, visie en verhaal kwijt over een specifiek product, dienst of service.
Wat is het beste boek dat je het afgelopen jaar gelezen hebt?
Wat is de waardevolste workshop of training geweest?
Aan welk netwerkevent heb jij echt iets gehad?
Je kunt over van alles een review maken, zorg dat je link met jouw bedrijf en met jou duidelijk is.
Het allerbelangrijkste: het moet waarde hebben voor je bezoeker. Leef je dus altijd in en denk wat hij/zijn eraan heeft.

 

  • 5. Geef een vooruitblik (lange en/of korte termijn)

Wat gaat het nieuwe jaar brengen? In je vakgebied, in je bedrijf, bij je klanten? Wat zijn trends en ontwikkelingen? Waar wordt afscheid van genomen? Wat zijn prognoses? Wat vertellen andere experts?
Een vooruitblik kun je op diverse manieren aanpakken. Enerzijds maak je het persoonlijk door te vertellen over veranderingen binnen je bedrijf, waar je misschien de hulp van je klanten nodig hebt (denk aan een vragenlijst). Anderzijds houdt je het meer “zakelijk” door het veel breder te trekken. Bijvoorbeeld de infographic Blogtrends in 2018 laat de ontwikkelingen zien.  Maar wel op een manier die direct toepasbaar is, lekker concreet en direct toegepast in het artikel zelf.

 

  • 6. Stel een vraag

Waar is behoefte aan? Stel een lijst met onderwerpen samen en laat je bezoekers stemmen. Dan heb je gelijk een mooie start voor het maken van nieuwe artikelen. Je kunt vragen op diverse manieren stellen om een zo groot mogelijk bereik te hebben. Uiteraard in een blogartikel maar ook in je nieuwsbrief, in een digitaal formulier, als poll op bijvoorbeeld Facebook maar denk ook aan het opnemen van de vraag in een video.

Wat voor een soort vragen stel je?
Bijvoorbeeld hoe iemand bij jou gekomen is, wat de achtergrond is, waar de interesses liggen, welke onderwerpen aanspreken, waar iemand verdieping op wil hebben, over de frequentie … van alles! Voeg er eventueel nog een mooie winactie aan toe. Vergeet vooral ook niet te beschrijven waar deze vragenlijst toe dient, het is niet alleen voor jou van belang maar je geeft daarmee ook meerwaarde aan je bezoeker, Het sluit beter aan.

 

  • 7. Laat zien wat je op andere media deelt

Breng diverse media met elkaar samen en haal je meer uit de content die je ooit al een keer hebt gemaakt. Je maakt blogartikelen maar misschien ben je daarnaast ook actief op bijvoorbeeld Instagram. Maak je mooie foto’s en schrijf je waardevolle berichten daarbij. Kies de mooiste foto’s van het afgelopen jaar uit en plaats deze in een blogartikel. Ditzelfde kun je ook doen met Facebook, Linkedin, Twitter, YouTube en zelfs Pinterest. Vraag mensen gelijk om je daar ook te volgen.



Zo zie je dat je met relatief weinig nieuwe moeite blogartikelen maakt die waardevol zijn. Waarmee je lezers blijft trekken. Nieuwe én terugkerende bezoekers. Waardoor je online zichtbaar- en vindbaar blijft. Op een manier die bij jou past. Want je vertelt je eigen verhaal. Je laat zien wat jij belangrijk vindt.

 

Heb je meer inspiratie nodig voor het maken van blogartikelen?

Inspiratie genoeg, maar hoe pas je het toe in jouw situatie? Hoe buig je een idee zo om dat je er concreet iets aan hebt? Dat omdenken kan voor jezelf soms verrekte lastig zijn. Bij iemand anders zie je vaak direct wat de zere plek is maar bij jezelf …

Daar kan ik je op diverse manieren bij helpen: bij het maken van een strategie, een planning, bij de contentcreatie, het maken van artikelen en alle promotie die daarbij komt kijken, hoe je concreet iets maakt. als sparringspartner, als ondersteunende coach … Bekijk mijn aanbod op neem contact met mij op om jouw wensen te bespreken.

 

Deze artikelen zijn ook interessant voor jou:

 

e-book 21 frisse ideeen voor het maken van nieuwe bogartikelen | succesvol-bloggen.nl | content | blog

 

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

Bloggen in december, 7 Tips | Succesvol-Bloggen.nl | Tips | contentcreatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *