Blog Plog Vlog

blog plog vlog

.

.

Laatst sprak ik met iemand over bloggen, ploggen en vloggen.
Voor mij ingeburgerde termen maar aan de blik van mijn gesprekspartner te zien dus niet.

Vandaar dit blogartikel: een overzicht van de verschillende soorten blogs, plogs en vlogs.
Wat het is, de verschillende verschijningsvormen en vooral voorbeelden.

Blog

Wat een blog is hoef ik hier niet uit te leggen :=)
Er zijn echter wel verschillende soorten blogs met elk een eigen doel.

Soorten blogs:

  • Persoonlijke blog
    Een persoonlijke blog is vaak opgezet vanuit een bepaalde passie.
    Dit kan bijvoorbeeld een hobby, sport,  een specifiek land, eten, je familie o.i.d. zijn.
    Het is een mooie manier om je persoonlijke interesse en mening een podium te geven.
    Iedereen kan een gratis blog maken, bijvoorbeeld met blogspot.com. Het enige dat je nodig hebt is een Google account.
    .
  • Branche gerelateerde blog
    De titel zegt het al: een blogartikelen die over een specifieke branche gaan.
    Denk aan sites zoals Frankwatching.nl, Marketingfacts.nl of Dutchcowgirls.nl.
    Deze sites raadpleeg ik zelf bijna dagelijks.
    Experts geven hun mening of visie over een specifiek onderwerp dat gerelateerd is aan een bepaalde branche.
    Een ander voorbeeld is de betaalde versie, expert update social media is daarvan een voorbeeld.
    .
  • Gesponsorde blogs
    Dan moet je denken aan merken die ook een goede blog hebben zoals kranten en tijdschriften.
    Lindanieuws.nl is hier een mooi voorbeeld van.
    Bezoekers hebben een binding of gevoel met een merk en zien dat terug in de blogartikelen.
    Het versterkt het merk verder.
    .
  • Corporate blogs
    Een blog die op de site van een bedrijf te vinden is.
    Focus ligt op diensten, werkzaamheden, visie, producten, invalshoeken o.i.d.
    Alles wat gerelateerd is aan het bedrijf. Het kan een uithangbord van het bedrijf zijn (minder interessant) maar vaker gaat het om kennis delen. Mediaweb is een blog die ik graag lees: mijn vakgebied en leuk geschreven.
    .

Mijn eigen blog richt ik ook op deze manier in: kennis delen, informatie en inspiratie geven.
Ik laat ook mijn projecten zien maar beschrijf deze op een dusdanige manier dat je er kennis of informatie uit haalt die ook voor jou van nut is.

blog plog vlog expert update
Betaalde branche gerelateerde blog: Expert Update Social Media.

Plog

Een plog is een weblog die bestaat uit foto’s met een kort verhaal per foto.
Het is een fotodagboek die vaak de activiteiten van de plogger gedurende de dag laat zien.

Naar mijn weten is Martine de Jong de uitvinder van de plog.
In dit artikel legt zij er zelf alles over uit.

Plogs zijn persoonlijk. Door plogs te volgen krijg je een beeld van iemand en bouw je een band op. Voorwaarde is wel dat iemand regelmatig (liefst elke dag) plogt.
Leuke voorbeelden van plogs zijn die van Nelleke Poorthuis (na precies 1 jaar is ze er mee gestopt), De Groene meisjes, Jooooooost.nl (de enige man maar daar kom ik verderop in het artikel nog op terug) en natuurlijk die van Martine zelf.

Een blog is goed te combineren met een plog, het geheel wordt daarmee persoonlijker.
Een voorbeeld hiervan is Miss Lipgloss.
Zij heeft een vaste week per maand waarin ze dagelijks plogt.
Een vast ritme waar ze heel consequent aan vasthoudt, dat weten haar bezoekers.
Ook Beautyscene wisselt blogartikelen af met plogs (al noemt zij dit liever Photodiary).

Deze twee laatste voorbeelden laten ook zien dat merken zich graag aan deze blogs / plogs verbinden. De bezoekers van deze sites zijn interessant voor hun. Ze verbinden zich niet alleen d.m.v. reclame maar ook met gesponsorde artikelen.

blog plog vlog 10e
De plog van Martine de Jong: 10e.nl

Plog voor zakelijk gebruik

Hier zijn diverse mogelijkheden voor, lees het hierboven genoemde voorbeeld.
Het hangt echter van de werkzaamheden en diensten van je bedrijf af of een plog van toegevoegde waarde is.
Denk aan een architect, aannemer, tuinarchitect…. Ook voor media bedrijven is het een leuke manier om een kijkje achter de schermen te geven.
Voorop staat dat deze vorm van informatie geven past én geschikt is voor jouw doelgroep. Zij staan altijd voorop.

Denk wel aan de privacy van de mensen die op de foto’s van je plog voorkomen!
Vraag altijd toestemming.

Is een plog alleen iets voor vrouwen?

Door dit artikel ben ik gaan kijken naar de bestaande plogs. Die zijn meestal van een vrouw afkomstig. Vaak gaan ze over beauty, lifestyle, design, reizen, eten / koken / bakken, e.d.

Realityseries zijn ook bij vrouwen populair. Dan heb ik het niet alleen over het volgen van het leven van Kim Kardeshian maar ook over ziekenhuisseries waar je waargebeurde verhalen ziet.
Thuis krijg ik de opmerking “Waarom kijk je naar het leed van anderen, wat heb je daaraan?”.
Niets, dat geef ik toe. Ik leef me in en denk na over hoe ik zou handelen in een dergelijke situatie.

Role-playing games zijn met name bij vrouwen populair.
Hier gaat het ook weer over het inleveringsvermogen en persoonlijke relaties.

Daarom denk ik dat plogs ook zo goed aansluiten bij vrouwen.
Ik ga echter niet alles over 1 kam scheren want er zijn ook mannen die ploggen.
Maar eerlijk gezegd ken ik alleen Jooooost en dan nog via de blog / plog van Martine.
Laat het me vooral weten als je links hebt!

blog plog vlog vloggloss
De dagelijkse vlogs op vlogggloss (YouTube). Kijk naar het aantal weergaven per video.

Vlog

Een vlog is een videolog.
Het geeft nog meer toegevoegde waarde dan een plog. Door video laat je zien hoe je beweegt, horen mensen jouw stem, intonatie, lichaamstaal en mimiek.

Een vlog moet bij je passen.
Je moet je over een eventuele video angst heen zetten.

Vlogs kennen we vooral van de diverse YouTubers: Enzo Knol, Kelvin en Vloggloss.
Zij zijn in Nederland groot.
Dagelijks (!) vloggen ze en hebben een immense groep aan volgers.

Daar zit ook de kracht in: dagelijks vloggen, soms wel 2 of meer video’s per dag.
Het lijkt allemaal zo leuk en makkelijk maar het is hard werken.

Marsha Feoktistova van beautygloss (blog) en vloggloss laat zien dat het niet allemaal fun is.
Zij vertelt regelmatig aan haar bezoekers (veelal jonge meisjes) wat ze er allemaal voor moet doen (en geleerd heeft) om het leven te leiden dat ze leidt. Daar werkt ze al jaren hard voor.

Vloggen is een goed middel als je de discipline kunt opbrengen. Vooral als iets te vertellen hebt waar je doelgroep behoefte aan heeft.

Voor jou persoonlijk of voor je bedrijf is het een krachtig middel.
Een leuke manier om informatie over te brengen in een geheel eigen stijl.

05.02.2016 aanvulling:
Lees deze blog van Bram de Wijs “Een half jaar vloggen, wat levert het op?
Persoonlijk vind ik zijn vlogs erg leuk, bekijk ze hier.

De kracht van een Blog Plog Vlog

Waar je ook voor kiest, het moet van toegevoegde waarde zijn voor je doelgroep.
Geef informatie op een manier die bij ze past en (vooral) waar behoefte aan is.

Regelmaat is het belangrijkste.
Kies een vast ritme: dagelijks, wekelijks, tweewekelijks of maandelijks.
Jouw bezoekers moeten precies weten wanneer ze een nieuwe update kunnen verwachten.

Heb je leuke links van blogs, plogs of vlogs?
Laat het me weten in een bericht onder dit artikel!

.

Bewaren

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *