Een nieuwe frequentie? Check deze 3 Tips

nieuwe frequentie | succesvol-bloggen.nl | content

Een nieuwe frequentie? Check deze 3 Tips

Een herpositionering van je bedrijf kan gevolgen hebben voor de frequentie waarmee je content publiceert. Dat ondervind ik zelf aan de lijve.  Graag neem ik je mee in mijn pad zodat jij daar je eigen keuzes en afwegingen in kan maken voor jouw bedrijf. Lees de 3 tips daarover verderop in het artikel.

 

Waarom is een andere frequentie nodig?

Het afgelopen half jaar ben ik bezig geweest met het herpositioneren van mijn bedrijf.  Dat was nodig omdat ik steeds meer begon te merken dat wat ik deed niet meer paste, het gevoel van een jas die knelt.

Succesvol Bloggen begon steeds benauwder aan te voelen omdat het bloggen alleen te beperkt is. Mensen positioneren mij als tekstschrijver, omdat dit in het hokje van bloggen past.

Mijn uitleg dat bloggen veel meer is dan alleen tekst, dat ik geen tekstschrijver ben of journalistieke achtergrond heb, duurt veel te lang. Veel woorden voor iets wat eenvoudig uit te leggen is: online content bedenken en maken. Toevallig in de vorm van een blog maar het kan ook een ander kanaal zijn.

Online content is alles waar het omdraait. Het kanaal, de vorm en het medium maakt niet uit. Je maakt het met een specifieke doelgroep in je achterhoofd: jouw doelgroep. Daar wil je verbinding mee, die wil je bereiken op jouw eigen manier.

Wat het ook lastig maakte is dat mensen dachten dat ik de blogartikelen of content in opdracht maak. Nee dus. Ik leer jou als ondernemer, als ZZP met virtueel team of als team binnen een bedrijf het zelf te doen. Daar geef ik workshops en trainingen over.

Kortom er was veel uit te leggen. Daarbij komt ook dat het te beperkend was, waarom mij vastleggen op alleen bloggen terwijl alle online content het spectrum dekt? Dat is wat ik al die tijd ook uitdraag: alles wat je maakt gebruik je op diverse kanalen en voor verschillende doeleinden. Slim omgaan met wat je hebt. Meer doen met minder.

Knopen doorhakken en duidelijk maken wat ik doe, dat is wat ik de afgelopen tijd gedaan heb.
Eigenlijk niet veel anders dan dat je van mij gewend bent maar nu herkenbaar voor de buitenwereld:
Yolanda Burger – Content Consulent is geboren.

 


Om over na te denken

In hoeverre doe jij nog steeds wat je communiceert op je website? In het aanbod dat je hebt staan? Klopt dat nog? Vertel je nog steeds hetzelfde of gaat het steeds meer afwijken?
Soms is even rust nemen goed om jezelf opnieuw te positioneren. De tijd te nemen om alles onder de loep te houden en te schrappen waar nodig. Daar pas je dan ook de inhoud én je frequentie op aan.

 


content-consultant-yolanda-burger

 

De HOE is niet belangrijk

Alles wat met online content te maken heeft: van het bedenken, maken en verspreiden.
Voor je website, blog, social media, nieuwsbrief, e-mailmarketing, webinar, workshop, online training, magazine, e-book… verzin het maar. Daar help ik jou bij.

Jij wilt de HOE weten maar is eigenlijk van ondergeschikt belang. De WAT, WAAR, VOOR WIE, WAAROM en WANNEER is veel belangrijker. Als je dat weet dat volgt de HOE vanzelf.

Als iemand anders het voor je doet scheelt het tijd, tuurlijk. Maar jij weet als geen ander de juiste toon te pakken, jij kent je ideale klant het allerbeste, jij weet te spelen met de kennis die je hebt. Je weet alleen niet hoe je dit het beste kunt verwoorden, laten zien en verspreiden. Hoe je in contact komt je je doelgroep op de juiste manier. Jouw ervaring, interpretatie en kennis is jouw goud.

Online content maken en verspreiden is vaak een grote ingewikkelde puzzel als je alle losse puzzelstukjes ziet. Maar als je eerst de stukjes gaat ordenen, sorteren en bij elkaar gaat plaatsen zie je hoe ze in elkaar passen. Wordt de puzzel duidelijk en los je hem zélf zonder probleem op. Dan beklijft het beter en ga je pas echt de mega resultaten zien waar je nu nog van droomt. Want dan komen mensen vanzelf naar je toe, omdat je de juiste boodschap uitspreekt. Op het juiste kanaal, Op het juiste tijdstip. In de juiste vorm.

 


Om over na te denken

Beantwoord voor jezelf de vragen Wie, Wat, Waar en Waarom. Met die uitkomst ga je de Wanneer bepalen om tot slot op de Hoe uit te komen: de frequentie.

 


3 Tips voor het bepalen van een Nieuwe Frequentie

Mijn verhaal is jouw verhaal.
Want als jij andere keuzes maakt heeft dit ook gevolgen voor je verhaal naar buiten toe. In de content die je maakt op de diverse platforms.

TIP 1

Wat vertel je nu anders in de nieuwe situatie, wat pas je aan? Wat wil je wel en niet meer doen?
Nu is het de tijd om schoon schip te maken. Laat gaan wat je niet meer wilt en pak op wat je juist wel wilt doen.
Je hoeft niet alles te bedenken maar wel de grote lijnen. De details komen later wel, het zijn niet voor niets details. Focus op de grote lijn, het grote verhaal. Dát is het allerbelangrijkste. Welke frequentie is realistisch en past bij je doelgroep?

TIP 2

Een nieuwe site, een nieuwe branding, een nieuw kanaal, dit is allemaal “zo” bedacht en gemaakt. Maar wat komt daarna? Ga je ze samen voegen, laat je ze nog een tijd naast elkaar bestaan, zorg je voor een overgangsperiode?
Je kunt dit allemaal van te voren uitdenken maar laat het je er niet van weerhouden om er gewoon al voor te gaan. Wacht niet totdat alles perfect is. Mijn slogan is niet voor niets “It will never be perfect. Make it work.”

TIP 3

Wees niet bang om het roer om te gooien, het anders te doen dan normaal.
Misschien verlies je daar door mensen (uitschrijvingen op je nieuwsbrief) maar dat is dan jammer. Want dat zijn de mensen die niet (meer) bij je passen. geen probleem toch?
Je nieuwe route zorgt ook voor nieuwe mensen, dat heeft even tijd nodig. Dat komt vanzelf goed.

 

 

Hoe zit het met de nieuwe frequentie op Succesvol Bloggen?

Elke week blijf ik een waardevol artikel maken, het “probleem” is alleen dat ik nu twee websites heb. Namelijk Succesvol-Bloggen.nl en YolandaBurger.nl

Wekelijks op beide sites bloggen is teveel van het goede, zeker ook omdat het onderwerp elkaar grotendeels overlapt. Daarom ga ik nog steeds elke week een artikel maken maar de ene week plaats ik hem op Succesvol-Bloggen.nl (met de focus op het bloggen en social media) en de andere week op YolandaBurger.nl waar het gaat over online content in de meest uitgebreidste zin.

Klinkt goed toch?
Spelen, ontdekken en uitproberen. Schroom niet om met mij mee te denken door een bericht te sturen of een reactie achter te laten.

 

 

Tips direct in je mailbox?

Wil je niets meer missen schrijf je dan gewoon in op de tips die je in je mailbox krijgt. Elke week op vrijdag. Dan zie je alle artikelen direct en mis je niets meer. Hoef je ook niet beide sites in de gaten te houden.