Laten zien waar jouw goud ligt, dat is mijn missie

content-consultant-yolanda-burger - jouw goud laten zien

Laten zien waar jouw goud ligt, dat is mijn missie

Een nieuwe weg.
Hoe kom je daar, welke keuzes neem je en waar leidt dit naar toe?
Mijn verhaal is jouw verhaal.
Jouw verhaal is goud, dát is waar je mee werkt.

 

Hoe het allemaal begon

Creativiteit loopt als een grote dikke rode draad door alles heen wat ik doe. Van heel kleins af aan ben ik bezig met het bedenken en verbinden.

Mijn opa was kunstschilder en op zijn atelier rook het heerlijk naar olieverf en terpentine. Soms mocht ik voor hem een tentoonstelling samenstellen. Dan ging ik door alle schilderijen en maakte een selectie. Daar bedacht ik een verhaal bij waardoor het mooi bij elkaar aansloot.

Naast de basisschool zat ik op diverse teken- en schilderclubs. Probeer verschillende technieken uit waardoor er nieuwe vormen ontstonden. Ik weet nog goed hoe trots mijn ouders waren toen een kunstwerk van mij werd uitgekozen voor de galerij van de Heineken Brouwerij.

Verder danste ik met veel passie, klassiek ballet en later ook modern. Naast de middelbare school zat ik ook op de balletacademie, om professioneel danser te worden. Maar twee opleidingen naast elkaar én zwakke enkels waren uiteindelijk teveel van het goede.

 

Het podium op, letterlijk

Het dansen bracht mij wel op een podium. Ik werd gevraagd om in een band te komen waar de nadruk op het dansen lag. De band werd een groot succes in Duitsland en ik heb op diverse grote podia en in muziek programma’s opgetreden.

Surrealistisch stond ik daar na afloop handtekeningen uit te delen, gingen we met het vliegtuig weer terug en zat ik maandagochtend weer op de fiets naar school waar niemand iets van dit dubbelleven afwist.

Dat podium beviel eigenlijk best goed. Terwijl ik destijds best verlegen was, wist ik mij daaroverheen te zetten op het podium.

Toen ik op de mode academie zat was er elk jaar Amsterdam modestad, met een grote tent op de Dam. Daar werden door de grote modehuizen en de mode academies shows gehouden. Met mijn dansachtergrond stond ik zelf veelvuldig op het podium en stal ik de show.

 

OMG ga ik je dit echt laten zien? Met dank aan YouTube waar nog van alles te vinden is, haha

 

 

Kunstacademie: Beeld en Media Technologie

Op de kunstacademie die ik daarna volgde was de moderichting een grote desillusie, het samenwerken zoals we dat op de academie deden, was er niet. Wel veel concurrentie en krabbengedrag (woord van Simone Levie). Dit was niet mijn wereld.

Een grote spong in het diepe nam ik door de richting Beeld en Media Technologie te volgen. Vanaf het moment dat ik in aanraking kwam met interactieve media wist ik dat dit was waar ik naar op zoek was. Het greep mij dat ik als kijker zelf kon beslissen wat en wanneer ik ging kijken. Beter nog: ik zag alle potentie die je had als maker. Hoe je een compleet andere werkwijze nodig had om iemand te betrekken bij jouw verhaal.

Samen met een medestudent kreeg ik de mogelijkheid bij een destijds toonaangevend mediabureau stage te lopen. We kregen de complete vrijheid om onze stage zelf in te richten (lekker makkelijk denk ik nu). We hadden een zolderkamer tot onze beschikking en daar begon de droom. De droom om een product te verzinnen dat écht in de winkel kwam te liggen en dat als warme broodjes over de toonbank ging.

 

Het uitkomen van mijn droom

Zo is het allereerste Nederlandse ontwikkelde product ontstaan: Tim en Beer in het ziekenhuis. Een interactieve zoektocht van een jongetje naar zijn speelgoedbeer in een kinderziekenhuis. Waarbij kinderen zelf kunnen beslissen welke route ze doorlopen en dus wat ze zien. Een programma dat inderdaad écht in de winkel is gekomen, uitgebracht door het grote Philips.

Het uitkomen van die droom, het verwezenlijken daarvan is de basis geweest voor alles wat ik nu nog steeds doe. Want de grondigheid en vooral de gretigheid om precies het juiste te maken voor een specifieke doelgroep heeft het gemaakt tot een succes. Goed onderzoek, met veel mensen praten, de doelgroep erbij betrekken, testen, spelen, heel veel observeren en het gewoon maar doen. Dat zijn alle onderdelen die ik in alle projecten die daarna kwamen ook gedaan heb.

Nog steeds kan ik met veel plezier en trots terugkijken op enkelen van de projecten die ik gerealiseerd heb bij grote internet bureaus waarna ik werkte. Zoals de allereerste internet versie van Big Brother, de website en later ook de cd-rom voor de Anne Frank stichting, de etsen van Rembrandt in alle staten maar ook een leeromgeving ontwikkelen voor de TU delft.

Met deze projecten hebben we diverse grote prijzen gewonnen zoals Milia D’Or multimediaprijs, de Europrix 2000, de Euro-Comenius medaille voor educatieve media en de Bologna New Media Prize 2001.

 

Een keerpunt…

En toen spatte de internetbubbel uiteen, was ik bij het bedrijf waar ik werkte opeens niet meer nodig. Oei, dat doet pijn. Toch is dat het beste wat mij is overkomen, dat weet je achteraf pas. Want in een opwelling ben ik samen met een partner voor mijzelf begonnen. Als freelancer. Doodeng! Want in onze familie zit totaal geen ondernemersbloed, alhoewel mijn opa als kunstschilder wel zelf zijn boterham verdiende, meer dan succesvol.

Daar zaten we in een soort anti kraak atelier. De eerste opdracht die ik kreeg was voor de Kunstbende, onderzoek doen bij diverse jongeren. Interviews afnemen, video’s maken en mijn visie en missie voor hun beschrijven.

Al snel kwam er nog een derde partner bij, hierdoor hadden we een 3-eenheid van design, content en techniek. Studio Joyo was geboren: concept en online communicatie.

 

… zorgt voor een nieuw begin

De allereerste opdracht was voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht. Binnengehaald door het project “Tim en Beer in het ziekenhuis” dat ik jaren daarvoor gemaakt had. We kregen de opdracht een website voor het ziekenhuis te maken. Dat hebben we gedaan, en hoe.

Met samenwerking van het fantastische team binnen het ziekenhuis dat ik mocht begeleiden. De website heeft de, destijds, prestigieuze prijs “De Gouden Reiger” gewonnen voor beste website van het jaar. Van heel Nederland.

De studio was een feit en had zichzelf neergezet. Zo heb ik vele projecten voor het WKZ en het UMCU gemaakt. Van informatief tot e-learning. Maar ook de website van Ik Vertrek, een samenwerking met Wehkamp en diverse projecten voor Sanoma (Tina en de Donald Duck site).

 

 

Knopen durven doorhakken

Na ruim 12 jaar hebben we in goed overleg de studio gestopt. Elk een eigen kant op die we ambieerde. Dat is het startpunt geweest voor een compleet nieuwe richting. Want al die jaren werk je in een team, doe je de communicatie vanuit “ons”. Nu ging ik alleen verder en is de communicatie en presentatie naar buiten toe geheel anders. Ik kan je vertellen dat dit een behoorlijke omschakeling is geweest.

Als zelfstandig ondernemer sta je weer heel anders in de ondernemerswereld dan als studio. Andere samenwerkingen, contacten en vooral een onuitputtelijke kennishonger. Social media, online trainingen, webinars, chatbots, lve trainingen en workshops … alles heeft een mega verdieping gekregen.

Als zelfstandig ondernemer is het noodzakelijk jezelf te laten zien. Buiten je comfortzone te treden en altijd een podium te pakken. Het heeft even geduurd voordat ik mijn eigen vorm daarin gevonden heb. Waarbij ik mij lekker voel en wat het beste bij mijn en mijn bedrijf past.

 

Een kijkje achter de schermen bij het maken van de Tina website, Studio Joyo

 

.

Een nieuw bedrijf, mijn eerste nieuwe bedrijf: Webguidance

Mijn bedrijf Webguidance werd opgericht, op een zelfde voet verder met concept & online communicatie. Mooie projecten gerealiseerd met andere teams, want daarin was ik nu vrij. Zoals de website voor het Emma kinderziekenhuis. Een nieuw begin en weer met een project die aansluit waarmee het allemaal begin: “Tim en Beer in het ziekenhuis”.
Verder ook projecten voor KunstCentraal, Spirit en Stadsarchief Amsterdam met de website Tussen ziek en beter.

 

Een van de eerste video’s die ik opnam. Geluid is slecht, je met het echt heel hard zetten wil je het verstaan. Maar ach, je moet ergens beginnen was toen ook al mijn motto.

.

Het tweede bedrijf, Succesvol-Bloggen. Een passie volgen

Maar na een jaar begon het te kriebelen, blijf ik zo doorgaan? Zo is Succesvol Bloggen ontstaan, vanuit mijn passie voor bloggen. Maar ook omdat dit dé manier is voor veel ondernemers om zichzelf te laten zien, ook voor mij. Een manier waar je veel content hebt om je online zichtbaarheid sterk neer te zetten.

Wat ik deed bij veel grote bedrijven in het verleden doe ik nu op een andere schaal voor zelfstandig ondernemers. Waarbij de kernvragen hetzelfde zijn: hoe, wat, waarom, wie, waarvoor en wanneer?

Bloggen wordt echter gezien als tekst, terwijl ik uit ervaring weet dat je je verhaal op diverse manier kunt vertellen. Verschillende presentatievormen gebruiken om andere mensen te bereiken.

Bloggen ging mij steeds meer benauwen, het is online content. In alle opzichten, aspecten en verschijningsvormen. Iets waar ik altijd mee bezig ben.

 

Tot slot komt alles samen in derde nieuw bedrijf

Tijd om terug te gaan naar mijn roots: content. Alles komt bij elkaar, alles wat ik de afgelopen jaren gedaan heb.
Gewoon onder mijn eigen naam: Yolanda Burger – Content Consultant.
Soms is het gewoon echt zo simpel, is er alleen een (lange) weg voor nodig om dit te zien en vooral te beseffen.

Ik laat je zien waar jouw “goud” ligt.
Maak het je makkelijker, leuker en vooral veel effectiever, dat is mijn missie.
Jou de kracht van content laten ervaren.

 

YOLANDABURGER.NL

 

content-consultant-yolanda-burger-website
yolandaburger.nl