Blogpromotie: de challenge is begonnen

blogpromotie

 

De challenge “Blogpromotie via Social Media” is gestart, in volle vaart!
Geen idee wat me te wachten staat, hoe actief of niet actief de deelnemers zijn.

Dit is het laatste deel van mijn ervaring met mijn eerste challenge.
Deel 1: Adem in Adem uit: mijn eerste challenge
Deel 2: Challenge zenuwen

Deze serie is geschreven om jou een idee te geven wat er bij komt kijken.
Dat je als deelnemer een glimp opvangt van het werk en de liefde die er in zit.
Maar ook als je zelf een challenge gaat organiseren.
Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Het delen van verhalen is mooi en krachtig.
Omdat we er van leren.

 

Een vliegende start van de blogpromotie

Maandagochtend: de eerste mail is de deur uit, het eerste bericht is geplaatst in de besloten Facebook groep.
Er druppelen steeds meer leden binnen.

De Blogpromotie begint met Google en Google+.
Zoals gedacht is hier vraag naar.
Eigenlijk ben ik veel nieuwsgieriger wat ze vinden van de informatie die ik aanbied.
Vinden ze het interessant, mooi, duidelijk, verhelderend?

“”Voor het eerst een challenge waarop ik op dag 1 echt meteen wat nieuws leer. Heel tof!”

“Wow! Heb hier nu al veel aan! Ga mijn blog opnieuw indelen. Dank je wel!”

“Wow, bedankt voor de uitgebreide informatie. Als iedere dag zo uitgebreid is, gaan we echt veel leren.”

 

Spontaan besluit ik later op de dag om een openbare community in Google+ op te richten.
Waar we blogartikelen kunnen delen maar vooral ook “plussen”.
Elkaar helpen beter in Google te komen.
Binnen no-time zitten we al met een grote groep die ijverig aan posten is.
Dit is de kracht van een community!

Deze eerste dag is intensief, de hele dag zit ik op mijn mobiel om leden toe te voegen en reacties te plaatsen.
Ik wil iedereen het gevoel geven welkom te zijn.
Dat ik ze zie.
Dat is pittig maar zo ontzettend leuk.
De hele dag loop ik als een stuiterbal.
Genieten!

 

Gedurende de week

De dagen erna zijn voor mij wat rustiger.
Ik weet nu wat me te wachten staat.
Berichten plaatsen, reacties geven, leden toevoegen, alles in de gaten houden …..
Ben ontzettend blij dat ik vooraf alles gemaakt had.
Als ik dit had moeten doen tijdens deze week ….

“Dank je wel voor je challenge. Ik kan zien dat je er heel veel werk aan hebt gehad. Leuke tips waar ik mee aan de slag ga.”

“Dank, dank, dank Yolanda! Meteen al bij de eerste les heb ik enorm veel aan je tips!”

 

De reacties blijven komen.
Niet alles in de Facebook groep maar ook via de mail en zelfs via Whatsapp.
Social media doet deze week echt zijn naam eer aan.
Het is met recht sociaal.
Er ontstaan leuke gesprekken, nieuwe contacten.

Elke dag is er weer nieuwsgierigheid welk kanaal ik ga behandelen.
Er wordt gevolgd en gedeeld.

 

blogpromotie tekening 

 

Toewerken naar de afsluiting

De challenge duurt een week: van maandag tot en met zondag.
Op maandag is een afsluitend webinar.
Globaal weet ik wel wat ik wil vertellen maar de vorm en de uitwerking moet nog bedacht en gemaakt worden.

OMG wat een hoop inschrijvingen al voor dit webinar.
Ik moet het alleen nog wel maken.

Op vrijdag heb ik een workshop “Structureer je gedachten met visuals” van Mireille Beumer.
Mijn maatje die mijn webpagina’s voor de challenge eerder doorgenomen had.
Een heerlijke dag met tekenen volgt.
De laatste opdracht is om een proces uit te tekenen waar je mee bezig bent.
Bijvoorbeeld je To Do lijst voor de komende week of invulling geven aan een webinar.
Gut, hoe zou ze daar nou bij komen? J

Op post-its schrijf ik de onderwerpen op, structureer ze, vul aan en schrap.
Dan ga ik tekenen.
In een flow ben ik bezig, super geconcentreerd.
Mijn hele verhaal!

Het is met recht uit mijn hoofd en op papier.
Ik vertel aan de hand van de tekeningen mijn verhaal aan Mireille.
Duurt maximaal 2 minuten.
Resoluut zegt ze “Dit moet je gebruiken voor je webinar”.
Dit? Zoals het nu is?” vraag ik.
Ja dus, dat beaamt een medecursist.

Ik kijk er nog een keer naar.
Waarom eigenlijk niet?
Het is leuk, anders.
Het is van mij.
Het is een andere draai aan de presentatievorm van een verhaal.
Iets dat ik altijd promoot.

Ik ga het gewoon doen!
Kan mij het schelen.

Natuurlijk moet ik het dan nog wel wat mooier tekenen.
De iconen worden wat groter en scherper.
Ik maak er een presentatie van waardoor ze 1 voor 1 verschijnen.

Maandag om 12:00 uur gaan we van start: 190 inschrijvingen.|
Brr, nog nooit voor zo’n grote groep een webinar gegeven.
Eerlijk is eerlijk, de helft komt meestal niet opdagen.
Maar met die helft ben ik ook al blij.

 

Afsluiting van de challenge “Blogpromotie via Social Media”

Maandagochtend, het zit er nu echt op.
Alleen nog het webinar.
190 deelnemers hebben zich ingeschreven.
In het webinar zelf zijn er 90, daar ben ik super blij mee.
Zeker omdat ze tot het einde blijven!

Het gaat lekker, het is leuk en er is veel interactie.
Er wordt gelachen omdat mijn prijsuitreiking niet helemaal loopt zoals ik dacht.
Kan me er niet druk om maken, het is zoals het is en samen lachen we erom.

En nu?
Zo raar dat het erop zit.

 

 

Wat heeft deze challenge mij opgeleverd?

Een challenge geven doe je niet voor niets (lees mijn blogartikel “Challenges: hoe, wat, waarom, voor wie” ).
Mijn doel was om me te laten zien, naamsbekendheid opbouwen.
Te laten zien dat ik een blogexpert ben.
Mijn lijst laten groeien.
Mijn trainingen onder de aandacht brengen.

Heb ik mijn doel bereikt?
Ja en Nee.

Ja omdat ik zoveel leuke nieuwe contacten opgedaan heb.
Leuke gesprekken gevoerd.
Nieuwe blogs ontdekt.

Ja omdat ik merk en zie wat mijn waarde is.
Waar behoefte aan is.
Waar ik mensen mee kan helpen.

Ja omdat dit is wat ik wil.
Mijn kennis en ervaring inzetten om jou verder te helpen.
De mogelijkheden en kansen laten zien.
Buiten de gebaande paden te denken.

Ja omdat mijn lijst enorm gegroeid is.

Ja omdat ik veel zichtbaarder ben geworden.

Ja omdat mijn trainingen onder de aandacht zijn gekomen.

 

Allemaal rozengeur en maneschijn?

Nee zeker niet!

Ik heb veel gegeven deze week.
Teveel.
Deelnemers hadden zoveel aan de informatie en de tips dat ze prima zelf aan de slag kunnen.
Genoeg werk hebben voor de komende tijd.
Gevolg is dat ik veel minder trainingen verkocht heb dan ik wil.

7 dagen is best lang.
Zeker als je zoveel informatie geeft.
Niet alleen voor mij zelf maar ook voor de deelnemers.

Goede les voor de volgende keer.
Want die komt er zeker.

Alleen kleiner en minder arbeidsintensief.
Wel net zo waardevol voor de deelnemers.
Dat ligt in mijn aard.

Lanceren is een topsport, dat zei Simone Levie al.
Maar je begrijpt en voelt het vooral pas als je het zelf ervaart.

Ik ben dankbaar voor deze ervaring.
Het heeft me persoonlijk veel energie gegeven.
Deze challenge “Blogpromotie via Social Media” is een startpunt voor al het moois dat gaat komen.

 

Dit is het laatste deel van mijn ervaring met mijn eerste challenge.
Deel 1: Adem in Adem uit: mijn eerste challenge
Deel 2: Challenge zenuwen

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Tags from the story
, ,