Een Blog is meer dan alleen tekst met een afbeelding. Je hebt zelf de regie in handen dus wissel af met verschillende presentatievormen: zoveel mensen zoveel smaken. Een zakelijke Vlog is meer dan alleen een leuke en vlotte presentatievorm. De onderstaande feiten vertellen je waarom een Vlog op je Blog goed is.
Feiten over video op je website:
* De gemiddelde internetgebruiker blijft in 90% van alle gevallen langer op een website waar video content beschikbaar is.
* 65% van de consumenten is positiever om een product aan te schaffen na het kijken van een video.
* Door het woord “Video” te gebruiken als onderwerp in e-mails verhoog je de open rates met 19%.
* 69% van Nederlandse smartphone gebruikers geeft aan dat video voor hen de perfecte oplossing is om snel iets over een product of dienst te weten te komen.
* Experts schatten in dat in 2017 70% van al het internetverkeer video is. Dit is vier keer zo veel als het gebruik van e-mail.
* 93% van marketing, sales en communicatie professionals gebruikt video.
Bron: Devion.
Wat vertel je in een zakelijke vlog?
Een zakelijke vlog heeft een ander karakter dan de vlogs die vele jonge YouTubers maken. Met een zakelijke vlog vertel je een boodschap die interessant is voor jouw doelgroep. Daarnaast maak je een zakelijke vlog met een doel, bijvoorbeeld:
- Te informeren.
- Om te adviseren.
- Tips geven.
- Een manier om jouw doelgroep jou te leren kennen.
- Aanzetten tot actie:
- Product kopen.
- Inschrijven voor een nieuwsbrief, webinar, …
- Like geven.
- …
Een zakelijke vlog is redelijk kort, je komt direct tot de kern. Dat heeft alles te maken met de aandachtspannen van de kijker.
Ook bij video geldt: alles draait om content.
Een goed onderwerp zorgt voor meer kijkers.
Hoe boeiender het verhaal hoe langer mensen blijven kijken.
Een vlog is eng…
Een video maken van jezelf is inderdaad een drempel die je moet nemen. Je stelt jezelf kwetsbaar op. Het moment dat je je video upload naar YouTube is “eng”. Dat gevoel heb ik ook. Maar de BlogTips in 60 seconden zijn heel leuk om te maken en vooral heel erg waardevol voor mijn bezoekers: het is lekker compact, begrijpelijk en direct toepasbaar.
Een Vlog op je Blog: zo doe je dat
Om nu en in de toekomst voordeel uit je blog te halen adviseer ik om een zakelijk vlog in te zetten als één van de presentatievormen. Hoe?
- Maak een korte video.
Beantwoord bijvoorbeeld een vraag die altijd gesteld wordt. - Upload hem naar YouTube.
Geef een goede korte beschrijving en vergeet je zoekwoorden er niet bij te plaatsen. - Embed (invoegen) de video in je blogpagina.
De embed code wordt door YouTube gegeneerd en kopieer je en plak je in je blogartikel pagina. - Voeg een korte introductietekst apart op je blogpagina toe.
Plaats hier je zoekwoord(-en) in.
Op deze manier wordt namelijk ook je blogartikel goed gevonden door zoekengines. - Verspreid je blogartikel zoals je gewend bent.
- Verspreid ook apart de link van je video via verschillende kanalen.
Gebruik je Facebook?
Upload dan de video apart in Facebook, die krijgt een grotere waarde dan een via afkomstig van YouTube.
En dan?
- Kijk wat je video doet nadat je hem verspreid hebt via de diverse kanalen.
Aantal keer bekeken, likes, gedeeld, … - Wat voor een soort reacties krijg je van jouw doelgroep?
- Bekijk of je verschil ziet in de gemiddelde tijdsduur op je pagina (dat zie je in je Google Analytics).
Een zakelijke vlog hoeft zeker niet dagelijks, bepaal een frequentie waar jij je prettig bij voelt. Zet video in als één van je presentatievormen in je blog.
Tot slot: hoe maak je een goede video?
Pelpina Trip (Pelpina.nl en Frankwatching.nl) legt het je in deze video haarfijn uit hoe je met eenvoudige middelen een goede video maakt.
Zelf video maken van een blogartikel? Of leer je liever een infographic te maken? Of een podcast? Of …?
Video is één manier, er zijn nog veel meer mogelijkheden. Meer Doen Met Minder en vooral je de informatie die je al hebt op verschillende manieren gebruiken. Het is een kwestie van omdenken. Laat ik daar nou net een meester in zijn …
Dit leer je bijvoorbeeld tijdens de training “Bloggen Met en Zonder Tekst“, maar kijk ook naar het overige aanbod. Zit er niet bij wat jij wilt? Neem dan voor contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.
Je kunt ook op een andere manier van een blogartikel een video maken, download daarvoor dit gratis stappenplan.