Blog Plog Vlog: Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer en Hoe
De termen Blog en Vlog zijn waarschijnlijk niet onbekend voor je, maar wat is een Plog?
Wat is het verschil tussen een blog op social media en op je website? Wat is het verschil tussen een video en een vlog? Met dit artikel ben je in één klap op de hoogte en weet je wat bij jou past (of niet). Bekijk de vele, en vooral diverse, voorbeelden.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op 25 januari 2016 maar is volledig geoptimaliseerd.
Een Blog: wat is het verschil tussen een blog op social media en op je eigen website?
Hierover heb ik een BlogTip in 60 seconden gemaakt:
Wat een blog is hoef ik hier niet uit te leggen denk ik :=)
Er zijn echter wel verschillende soorten blogs met elk een eigen doel.
Soorten blogs:
- Persoonlijke blog
Een persoonlijke blog is vaak opgezet vanuit een bepaalde passie. Dit kan bijvoorbeeld een hobby, sport, een specifiek land, eten, je familie o.i.d. zijn. Het is een mooie manier om je persoonlijke interesse en mening een podium te geven.
Iedereen kan een gratis blog maken, bijvoorbeeld met blogspot.com. Het enige dat je nodig hebt is een Google account.
.
- Branche gerelateerde blog
De titel zegt het al: een blogartikelen die over een specifieke branche gaan. Denk aan sites zoals Frankwatching.nl, Marketingfacts.nl of Dutchcowboys.nl. Deze sites raadpleeg ik zelf bijna dagelijks. Experts geven hun mening of visie over een specifiek onderwerp dat gerelateerd is aan een bepaalde branche.
. - Gesponsorde blogs
Dan moet je denken aan merken die ook een goede blog hebben zoals kranten en tijdschriften, Lindanieuws.nl is hier een mooi voorbeeld van. Bezoekers hebben een binding of gevoel met een merk en zien dat terug in de blogartikelen. Het versterkt het merk verder.
. - Corporate blogs
Een blog die op de site van een bedrijf te vinden is. Focus ligt op diensten, werkzaamheden, visie, producten, invalshoeken o.i.d. Alles wat gerelateerd is aan het bedrijf. Het kan een uithangbord van het bedrijf zijn maar vaker gaat het om kennis delen. Mediaweb is een blog die ik graag lees: mijn vakgebied en leuk geschreven.
Mijn blog hier op Succesvol-Bloggen.nl is daar ook een voorbeeld van. Kennis delen en mijn expertise laten zien is de kern van mijn blog.
.
.
Wat is een Plog en wat kun je ermee?
Een plog is een blog maar dan met afbeeldingen. Het is een fotodagboek die vaak de activiteiten van de plogger gedurende de dag / week laat zien. Naar mijn weten is Martine de Jong de uitvinder van de plog. In dit artikel legt zij er zelf alles over uit.
Plogs zijn persoonlijk. Door plogs te volgen krijg je een beeld van iemand en bouw je een band op. Voorwaarde is wel dat iemand regelmatig plogt. Leuk voorbeeld van een plog was die van Nelleke Poorthuis (niet meer actief) of van De Groene meisjes.
Een blog is goed te combineren met een plog, het geheel wordt daarmee persoonlijker. Een voorbeeld hiervan is Cynthia.nl. Elke dinsdag heeft zij een plog op haar website. Een vast ritme waar ze heel consequent aan vasthoudt. Gezien het aantal bezoekers op haar website wordt dit goed gewaardeerd.
Deze twee laatste voorbeelden laten ook zien dat merken zich graag aan deze blogs / plogs verbinden. De bezoekers van deze sites zijn interessant voor hun merk. Ze verbinden zich niet alleen d.m.v. reclame maar ook met gesponsorde artikelen.
.
Plog voor zakelijk gebruik
Hier zijn diverse mogelijkheden voor, lees het hierboven genoemde voorbeeld. Het hangt echter van de werkzaamheden en diensten van je bedrijf af of een plog van toegevoegde waarde is. Denk aan een architect, aannemer, tuinarchitect…. Ook voor media bedrijven is het een leuke manier om een kijkje achter de schermen te geven. Voorop staat dat deze vorm van informatie geven past én geschikt is voor jouw doelgroep. Zij staan altijd voorop.
Denk wel aan de privacy van de mensen die op de foto’s van je plog voorkomen! Vraag altijd toestemming.
.
Is een plog alleen iets voor vrouwen?
Door dit artikel ben ik gaan kijken naar de bestaande plogs. Die zijn meestal van een vrouw afkomstig. Vaak gaan ze over beauty, lifestyle, design, reizen, eten / koken / bakken, e.d.
Realityseries zijn ook bij vrouwen populair. Dan heb ik het niet alleen over het volgen van het leven van Kim Kardeshian maar ook over ziekenhuisseries waar je waar gebeurde verhalen ziet. Thuis krijg ik de opmerking “Waarom kijk je naar het leed van anderen, wat heb je daaraan?”. Niets, dat geef ik toe. Ik leef me in en denk na over hoe ik zou handelen in een dergelijke situatie.
Role-playing games zijn met name bij vrouwen populair. Hier gaat het ook weer over het inlevingsvermogen en persoonlijke relaties. Daarom denk ik dat plogs ook zo goed aansluiten bij vrouwen. Ik ga echter niet alles over één kam scheren.
.
Wat is het verschil tussen een Vlog en een Video?
Een vlog is een videolog, het laat de dagelijkse/wekelijkse dingen zien van een persoon. Het leven zoals het is, het geeft een mooi inkijkje. Een vlog geeft nog meer toegevoegde waarde dan een plog. Door video laat je zien hoe je beweegt, horen mensen jouw stem, intonatie, lichaamstaal en mimiek. Een vlog moet bij je passen. Je moet je over een eventuele video angst heen zetten.
Een misverstand uit de weg werken: een vlog is niet makkelijk. Niet even de hele dag door wat filmen, in elkaar flansen en online zetten. Vloggen vereist een enorme discipline en visie. Want waar doe je het voor? Wat wil je ermee bereiken? De mensen die er groot mee worden zijn doorbijters en hebben een enorme passie. dat is de reden waar het werkt.
Een video kan van alles zijn. Zoals de BlogTips in 60 sec. dat is gewoon een video en geen vlog.
Deze video’s zijn echter net zo waardevol. Mensen leren je ook hierdoor kennen. Zo stapte er eens iemand tijdens een event op mij af omdat ze mij herkende van de video’s. De drempel om contact te zoeken wordt lager.
Een video maken is ook makkelijker, je hebt de regie meer in handen. Wil je geen persoonlijke zaken laten zien dan niet, dan hou je het bij “zakelijke” informatie.
.
Voorbeelden van vlogs:
Ter illustratie heb ik een paar bekende Nederlandse vloggers op een rij gezet:
- Enzo Knol – KnolPower “Dames en heren”
- VlogGloss / BeautyGloss (Mascha Feokistova) – Vlogt echt elke dag, wat een ontzettende discipline!
- Nicky Tutorials – 11 miljoen abonnees! Echt bizar hoe goed zij het doet. Beauty: hate it or love it.
- Nienke Plas – Je moet van haar houden maar haar Shitty Diary is erg leuk.
- Ik vrouw van jou – Twee vrouwen die van elkaar houden.
- Bram de Wijs – Persoonlijke leven, aanrader, zijn vlogs zijn zo mooi gemaakt.
- Yara Michiels – Hoofdredacteur Linda Meiden en vlogger.
- ClaireLucia – Vlogger, woont en werkt momenteel in New York. Enorme leuke vlogs om te kijken en mooie gemaakt.
Maar ook (online) ondernemers hebben een vlog:
- Sanny Verhoeven – Feelgood kanaal voor een gezond, succesvol en gelukkig leven.
- Jorg Ruis – Ondernemen, mindset, teams en cultuur
- Birgit Luijck– online marketeer met passie voor Facebook marketing.
- Josh V – Mode, je moet er wel van houden.
- Annic ten Duis – Adviseur en coach voor ondernemers.
- Johfrah Lefebvre – Vlaamse voice-over.
- De Video Vakvrouw – Tips voor ondernemers.
Verschillende soorten video’s
Video’s heb je ook in alle soorten en maten. Een professionele bedrijfsfilm laat ik buiten beschouwing, ik heb het hier alleen over video’s die je met een klein beetje moeite zelf maakt.
Aan de hand van mijn eigen voorbeelden laat ik je wat soorten zien:
-
De BlogTips in 60 sec
– sorry daar is hij weer.
Compact, 1 heldere kleine (!) boodschap en goed behapbaar. Die 60 seconden doen het hem.
2. Screencast
Opname van het scherm waarbij ik er voor gekozen heb ook zelf ook klein in beeld te zijn. Dan heb je tenminste een idee wie er achter die stem zit. Dit is trouwens de tool waar ik het in de bovenstaande ~BlogTip van 60 sec. heb.
3. Live video
Bijvoorbeeld een Facebook live of Insta story.
4.Van een blogartikel een video maken
Twee voorbeelden hoe ik van een blogartikel een video heb gemaakt. Zelfde boodschap van het geschreven artikel (de essentie) maar het verhaal heeft een andere presentatie en komt daarmee anders over.
;
De kracht van een Blog Plog Vlog
Waar je ook voor kiest, het moet van toegevoegde waarde zijn voor je doelgroep. Geef informatie op een manier die bij ze past en (vooral) waar behoefte aan is. Regelmaat is het belangrijkste. Kies een vast ritme: dagelijks, wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. Jouw bezoekers moeten precies weten wanneer ze een nieuwe update kunnen verwachten.
Wil jij weten op welke manier jij een Blog, Plog of Vlog kunt gebruiken? De kansen en mogelijkheden zien om jouw doelgroep te bereiken? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek. Of kijk onder het aanbod naar de diverse on- en offline trainingen.
Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.
.