Weg van dat Hapsnap bloggen en werken vanuit een contentstrategie.
Wat doe je nu concreet per keer?
Bijvoorbeeld als je één keer per week blogt.
Wat zijn de werkzaamheden?
Daar gaat dit artikel over, een contentstrategie voorbeeld voor een week.
Dit is het vierde, en tevens laatste, artikel uit een serie die je inzicht geeft in de basisprincipes van de contentstrategie.
De links naar de eerder verschenen artikelen staan helemaal onder aan de pagina.
Over contentstrategie is nog veel meer over te vertellen (en dat ga ik ook echt meer doen) maar dit is een mooie start.
Wat doe je per week?
Welke werkzaamheden komen er bij kijken?
Werken vanuit een plan vraagt om focus en structuur.
Belangrijker nog: commitment.
Van jou.
Je moet het echt willen en ook doen.
Geef er hoge prioriteit aan, niet in de verloren uurtjes even wat in elkaar knallen.
Anders wordt het alsnog niets.
Gewoon volhouden, dan merk je dat het je steeds makkelijker af gaat.
Belangrijker nog: dat jij er de vruchten van plukt.
Want met een vaste regelmaat publiceren gaat je immens meer opleveren dan Hapsnap bloggen.
Met welke werkzaamheden moet je rekening houden?
Wat doe je en hoeveel tijd kost het je?
Ik heb hier gemiddelde tijden voor genomen.
Contentstrategie voorbeeld voor een week
- Bekijk het onderwerp voor deze week en alle bronnen die je verzamelt hebt – 10 min.
Leef je in in het onderwerp.
Bedenk waarom je het belangrijk vindt om dit te vertellen én wat je lezer er aan heeft.
. - Bepaal de hoofd- en de bijzaken – 10 min.
Werk bijvoorbeeld via de omgekeerde piramide (lees ook het artikel “Omgekeerde piramide: het schrijven van een webtekst”).
Dat is één van de blogstructuren die er zijn.
Bepaal in ieder geval de essentie van je artikel: wat heeft je lezer eraan?
. - Bepaal de call to action – 5 min.
Wat wil je dat je lezer doet na het lezen van je artikel?
Dit heeft weer te maken met het blogdoel dat je jezelf gesteld hebt.
Bedenk op welke manier je de call-to-action gaat verwerken.
Dat hoeft helemaal niet zo plat te zijn als je denkt (“Koop nu!”), wees creatief.
. - Bepaal je kernwoord voor de SEO – 15 min.
Onderzoek wat het beste woord is en gebruik hier verschillende gratis tools voor.
De allermakkelijkste manier is om te denken vanuit je lezer en deze zoekwoorden in Google in te typen. Kijk de suggesties en de bijbehorende resultaten in aantallen.
. - Schrijf het artikel en verwerk de SEO erin– 1 uur
Volgens de omgekeerde piramide of een andere goede structuur.
Lees ook de “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden“.
. - Zoek relevant beeldmateriaal – 5 á 30 minuten.
Maak het zelf of zoek betaalde of gratis beelden die passen bij het verhaal en bij jouw branding.
. - Leg verbinding met andere artikelen – 5 á 15 min.
Zowel intern als externe links.
Bedenk met welke bestaande blogartikelen je intern een link kunt leggen.
Als je de premium versie van de Yoast plug-in gebruikt komt deze al met een suggestie, erg handig.
Weet je artikelen van externe bronnen die een mooie aanvulling zijn?
Benoem ze, je lezer is hier blij mee.
. - Laat je artikel minimaal 1 dag rusten en redigeer hem dan – 15 á 30 min.
Een frisse blik zorgt ervoor dat je ziet waar je kunt schrappen, aanvullen of verbeteren. Niet alleen de taalfouten maar vooral ook inhoudelijk.
Je artikel wordt er echt beter van als je het even laat liggen.
. - Maak diverse promotieberichten voor social media – 15 á 30 min.
Een link plaatsen van je artikel in bijvoorbeeld Facebook is zo gedaan, maar een eigen introductie is wel aan te raden. Dit geldt ook voor andere kanalen.
Het maakte het persoonlijker en vooral meer gericht op het specifieke kanaal waarop je je artikel aanbiedt.
Deze promotieberichten gebruik je trouwens niet eenmalig, je kunt ze gerust vaker inzetten. Zie het volgende punt.
. - Overweeg het gebruik van een planningstool – 5 á 30 min.
Plan de gemaakte promotieberichten vast in en herhaal ze in de loop der tijd.
Op deze manier ben je online zichtbaar met waardevolle artikelen.
Een snelle rekensom leert dat je er ongeveer 3 uur mee kwijt bent.
Dan heb je een goed artikel die gevonden wordt door zoekmachines, die verbinding heeft met andere interne blogartikelen en die je regelmatig gaat promoten met gemaakte berichten.
De regel is zelfs dat de tijd die je kwijt bent met het maken van een artikel je ook kwijt ben aan promotie.
Per persoon hangt het er echt vanaf hoe snel dit allemaal gaat.
Hoe vaker je het doet hoe handiger je er in wordt.
Maar is dit niet met alles zo?
Belangrijkste is dat je een goed artikel wilt maken.
Waar je lezer echt wat aan heeft.
Maar ook voor jezelf!
Als je er zelf niet tevreden over bent, wat verwacht je dan van je lezer?
Waar kun je op besparen qua tijd?
Niet iedereen wil of kan zoveel tijd per week vrijmaken.
Zoals ik al eerder schreef heeft het ook met prioriteiten stellen te maken.
Maar er is nog een optie: werk uitbesteden.
Je kunt prima zelf je blog schrijven maar een ander deel uit handen geven.
Zoals:
- Het redigeren.
- De SEO op de juiste manier verwerken.
- Beeldmateriaal zoeken of maken.
- Promotieberichten maken.
- Promotieberichten inplannen.
Dit zijn namelijk werkzaamheden die bijvoorbeeld een Virtueel Assistent prima kan doen.
Vooraf spreek je duidelijk af wat belangrijk is en waar de focus op komt te liggen.
Schrikt dit voorbeeld van contentstrategie voor een week je af?
Misschien schrikken deze werkzaamheden je af.
Dat kan heel goed.
Want als je het zo bij elkaar ziet is het best wat.
Maar weet je, als het in je “systeem” zit gaat het automatisch.
Hoef je er niet al teveel meer over na te denken en doe je het gewoon.
Dat ervaar ik zelf ook.
Alles kost veel minder moeite.
Doordat ik nu zo’n groot archief heb opgebouwd, heb ik heel veel om naar toe te linken.
Daardoor wordt elk artikel waardevoller, zowel voor de lezer als voor google.
Maar weet ik ook veel beter waarover ik wil bloggen, de onderwerpen liggen voor het oprapen.
Omdat ik weet waar de behoefte van mij lezers ligt.
Doordat ik dit concreet kan zien aan de Google Analytics maar ook aan de reacties die ik krijg (al dan niet publiekelijk zichtbaar).
Op een gegeven moment heb jij ook een heel archief opgebouwd van artikelen.
Wat kun je doen met je oude topartikelen?
Vanaf januari komt daar een speciale uitgebreide artikelreeks over.
Blijf deze site in de gaten houden of volg mij op Facebook of Linkedin.
De andere artikelen uit deze reeks over contentstrategie zijn:
- 01– Het waarom van een goede contentstrategie: Nooit meer Hapsnap Bloggen: maak een plan!
- 02– Het onderzoek: welke onderwerpen?
- 03– De strategie: hoe pak je het aan?
- 04– Uitvoering: niet twijfelen maar DOEN. Van fouten leer je (dit artikel).