Hoe bedenk je de juiste inhoud voor een infographic?

infographic bedenken

Infographics zijn een ontzettend waardevolle manier om je boodschap heel helder over te brengen. De voordelen van een infographic heb ik beschreven in het artikel “De 7 voordelen van een Infographic”.
Ondanks alle mogelijkheden die je worden aangeboden in de diverse tools, zoals Canva en PicMonkey, moet je wel een goed inhoudelijk idee hebben.
Een infographic bedenken, dáár zit vaak het probleem.
Dit artikel gaat jou daar bij helpen.

 

De juiste inhoud bedenken voor een infographic?
Dit zijn 8 manieren om met een fantastisch idee te komen

Hoe laat ik dat beter zien dat m.b.v. een infographic? (bron: Venngage)
Lees vooral door onder de infographic voor mijn eigen aanvulling.

.

 

Zoals je ziet zit het vaak in kleine dingen waardoor er een fantastisch idee ontstaat.
Denk klein en werk het groots uit.
Zet een klein onderwerp in de spotlights waardoor het gaat stralen.
Dan komt de boodschap als geen ander over.

 

Mijn toelichting op deze ideeën

Op deze bovenstaande infographic geef ik graag nog per onderdeel mijn eigen toelichting.

1. Werken vanuit een specifieke vraag of probleem is altijd erg sterk.
Hiermee kun je een prachtige checklist of stappenplan maken.
Je geeft een concrete oplossing én ondersteuning bij het antwoord op de vraag die jouw lezer heeft.
Deze infographic vorm wordt goed gedeeld en vooral ook opgeslagen (eigen computer en op Pinterest).

2. Daag mensen uit.
Om iets te doen wat ze normaal niet doen maar waardoor ze iets anders gaan ervaren.
Bijvoorbeeld door elke avond voor je naar bed gaat op te schrijven wat je succes en dankbaarheden van de dag zijn.
Wat doet dat met je op korte en lange termijn?
Wat voor een gedragsverandering brengt dit teweeg?

3. Kijk eens vanuit een ander perspectief.
Draai het probleem om en zie wat er dan ontstaat.
Een meester hierin is Omdenken.
Vanuit elk vakgebied is er iets wat je kunt omdenken.

4. Een verhaal staat nooit op zichzelf.
Daar zijn meerdere spelers bij betrokken.
Laat dat zien.
Ben je bijvoorbeeld bezig met een e-boek, product- of dienstontwikkeling?
Geef een kijkje achter de schermen m.b.v. een infographic.
Want hier kan iemand ook weer wat van leren, van jouw aanpak en ervaring.
Er zijn echt legio voorbeelden voor te bedenken.
Mensen hebben vaak geen idee en dan is een visualisatie m.b.v. een infographic echt heel leuk.

5. Laat de uitzonderingen zien.
Deze zijn speciaal en spreken tot de verbeelding.
Ze blijven je bij juist omdát ze een uitzondering zijn.
Breng deze uitzonderingen uit jouw vakgebied, al dan niet uit eigen ervaring, samen in een infographic.

6. Kijk buiten je eigen blikveld.
Treed eens helemaal erbuiten en laat de aanverwante zaken zien.
Als kijker word je hierdoor enorm verrast omdat je geen idee had van de samenhang.
Een heel gek voorbeeld maar dan snap je wat ik bedoel:
Ik zou een infographic kunnen maken over dierlijk stremsel.
Alle producten waar dit in verwerkt zit en waar we vaak geen weet van hebben.
Als vegetariër wil je dit echt wel weten.
Deze infographic over vegetarische instinkers is ook een mooi voorbeeld.

7. Belicht een niche.
Iets heel kleins en expliciets uit jouw vakgebied.
Een heel klein onderdeel licht je uit, vertel je meer over.
Dit artikel bijvoorbeeld, geeft jou informatie over hoe je een fantastische infographic bedenkt.
Het is een heel klein onderdeel uit de vele manieren hoe je kunt bloggen zonder tekst.
Dat is namelijk het grote geheel.

8. Tot slot ook erg leuk: mix twee onderwerpen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben en kom tot iets verrassends.
Daar heb ik een hele leuke opdracht voor die echt heel goed werkt:
Bedenk verschillende onderwerpen en schrijf elk op een kaartje.
Trek er blindelings twee uit.
Hier moet je het mee doen.
Wat hebben deze onderwerpen met elkaar te maken?
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen?
Hoe versterken of verzwakken ze elkaar?
Je zult verbaasd zijn over het resultaat.
Echt heel leuk om te doen!

Een dergelijke methode kun je ook toepassen bij het bedenken van een blogartikel.
Lees hiervoor dit artikel dat ik eerder schreef: “Schrijf een blogartikel zoals je nog nooit gedaan hebt“.

 

Wil je zelf geen fantastische infographic bedenken?
Omdat het teveel tijd kost?
Dat hoeft ook niet persé, zo kan het ook.

 

Er zijn verschillende tools, zoals Canva, Pictochart of Venngage (er zijn er nog meer, bekijk het artikel 8 free tools for creating infographics).
Met de gratis versies kom je bij elk een heel eind.
Prachtige templates om direct mee aan de slag te gaan.

Uit de tool Venngage komt de infographic die je hierboven ziet staan.
Helemaal kant en klaar, heb er verder zelf niets aan verandert.
Dat is dus ook een mogelijkheid.
Niet zelf een infographic maken maar een bestaande gebruiken en daar je eigen visie of inzichten bij geven.
Zoals ik nu ook doe.

Want de boodschap sluit precies aan bij wat ik wil vertellen.
Waarom dan zelf iets nieuws maken?
Door het te embedden plaats ik het in mijn eigen blog, dat mag.
Daar is embedden voor bedoelt.
Als extra heb ik nog een keer de bronvermelding erbij geplaatst.

 

Maak het jezelf niet te moeilijk

 

Het hoeft niet allemaal zo moeilijk te zijn.
Het gaat uiteindelijk om jouw verhaal.
Jouw essentie.
Net zoals ik nu ook mijn inzichten aan jou door geef.
Dát blijft je bij.
Dáár ben je mee geholpen.

Wat ga jij nu doen?
Zelf een fantastische infographic bedenken en maken?
Of ga je op zoek naar een bestaande infographic en geef je daar je eigen inzichten bij?

Wil je wel maar weet je niet hoe?
Daar kan ik je bij helpen.
Bij het bedenken van ideeën, de uitvoering maar ook als je het wilt uitbesteden.
Stuur mij gerust een geheel vrijblijvend berichtje: yolanda@succesvolbloggen.nl
Of misschien is deze training we iets voor jou: Leer bloggen zonder tekst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *