Van moeten naar willen.
Moeten, ik word er moe van.
Moeten heeft een negatieve lading. Ooit heb je de keuze gemaakt om iets te moeten en dat doe je dan ook braaf. Als ondernemer moet je veel:
Je moet je website onderhouden.
Je moet nieuwe blogartikelen maken.
Je moet aan SEO doen.
Je moet elke dag op social media zitten.
Je moet een nieuwsbrief hebben.
Je moet een funnel hebben.
Je moet aan e-mailmarketing doen.
Je moet een weggever hebben.
Je moet telefonisch bereikbaar zijn.
Je moet netwerken.
Je moet mails beantwoorden.
Je moet offertes maken.
Je moet een e-book maken.
Je moet op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen.
Je moet trainingen en workshops volgen.
Je moet boeken lezen.
Je moet …
Waarom dit moeten?
Laat ik nog maar even doorgaan in het moeten.
Je moet het doen om zichtbaar te zijn en te blijven.
Je moet het doen om in contact te komen met potentieel nieuwe klanten.
Je moet het doen voor de verkoop van je product, dienst of service.
Je moet het doen om met bestaande klanten in contact te blijven.
Je moet het doen omdat je denkt dat het zo hoort.
Dat laatste is heel belangrijk: “.. omdat je denkt dat het zo hoort“.
Want je leest je suf op internet aan gratis informatie en tips. je verdiept je immers goed. Je volgt webinars van experts die je vertellen hoe het moet. Je koopt online trainingen waar je vol goede moed aan begint maar na een paar weken de moed je al in de schoenen zinkt. Je kijkt heel goed naar je concurrenten: hoe doen zij het? Dat pas je ook toe, want dat werkt toch immers?
Het begint met de vraag WAAROM doe je wat je doet?
Waarom heb je deze keuze gemaakt?
Waarom past het bij jou en jouw bedrijf?
Waarom werkt dit voor jou?
Het begint met de basis:
Wat is je visie, missie en strategie die jij voor ogen hebt?
Wat is je doel en wat zijn je doelstellingen?
Wat zijn jouw kernwaarden? Jouw principes?
Waar sta jij voor?
Waarom doe je wat je doet?
Waarom heb je dit specifieke aanbod?
Wat is de grootste toegevoegde waarde?
Zomaar een paar vragen die op jou en je bedrijf betrekking hebben. Want dan heb ik het nog niet eens over de klant waar je graag mee samenwerkt (jouw ideale klant, persona of hoe je hem ook wilt noemen). Wat wil die? Hoe kun jij die het beste helpen? Waarom? Waar heeft die behoefte aan? Waar is die echt mee geholpen? Op wat voor manier vindt deze het fijn om geholpen te worden? Hoe kan je hem/haar verrassen? Hoe kun je een stap extra zetten? Wat kun jij doen wat die persoon totaal niet verwacht maar waar hij enorm mee geholpen is en super blij van wordt?
Als je die twee kenwaarden bij elkaar voegt, die van jou en die van je klant, dan weet je wat je moet doen.
Nee, het is geen moeten meer. Je WILT dit doen.
Van MOETEN naar Willen
Het wordt allemaal heel anders als je het ook daadwerkelijk wilt. Dat je er een andere lading en, vooral, een andere waarde aan geeft. Want iets moeten doen om je doel te behalen is iets heel anders dan je doel WILLEN halen.
Bij “willen” hoort ook “weten”. Want als je weet wat het resultaat is dan wil je daar wel voor werken.
Je ziet jezelf als 3 keer per jaar op reis gaan naar mooie bestemmingen. Samen met je dierbaren waardevolle ervaringen en herinneringen maken.
Door slim en efficient te werken ga je dat bereiken. Dat betekent dat je keuzes maakt, dat je bepaalde zaken niet meer wilt doen omdat het niet bijdraagt aan alles waar jij voor staat: jouw kernwaarden, die van je klant en het resultaat dat je wilt bereiken.
Je wilt dat tijdmonster bedwingen om ruimte te maken voor de reizen die je wilt maken.
Maar ook om meer tijd in de week over te houden voor andere leuke zaken.
Je wilt dat contentmonster bedwingen, alleen datgene maken wat bijdraagt aan het bereiken van je doel. Dat betekent dat je nieuwe ideeën en plannen toetst aan een aantal criteria voordat je ze gaat uitvoeren. Halen ze die criteria niet dan parkeer je ze, wie weet heb je er later nog wel wat aan. Misschien in een andere context, of het blijkt na een poosje toch niet zo’n goed ideeën te zijn.
Mijn vragen aan jou zijn: Wat moet je van jezelf? Waarom moet je dat? Wat wil je van jezelf en draagt bij aan jouw gestelde doel?
Door deze antwoorden ga je andere keuzes maken. Stop je alleen tijd in zaken die bijdragen aan je doel en doelstellingen. Dat betekent ook dat je alleen content maakt waar je echt wat aan hebt en waar je meer mee doet dan dat je nu doet.
Schrap, gooi weg en focus op wat belangrijk is.