Vraag van de week 03: 4 nieuwe vragen en antwoorden

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week – 03

Content maken, er zijn verschillende vragen die altijd terug komen. Of het nu voor een blogartikel of social media bericht is. Op mijn zakelijke Facebookpagina beantwoord ik elke maandag een vraag van de week. Niet iedereen zit op Facebook en daarom bundel ik ze 1x per maand in een blogartikel. Deze keer komen de volgende 4 vragen aan de orde:

  • “Hoe lang moet een artikel zijn?”
  • “Wat is jouw probleem?”
  • “De druk om online zichtbaar te zijn is groot, wat kan ik hieraan doen?”
  • “Moet een artikel of post altijd waardevol zijn?”


Wil je de andere vragen ook bekijken?
Lees dan “Vraag van de week 01” en “Vraag van de week 02“.

 

Heb jij een vraag? Laat dit weten als reactie onder dit artikel, stuur een persoonlijk bericht op Facebook of stuur mij een mail. Dan neem ik hem graag op in het overzicht.

Wil jij ook slim omgaan met de content die je maakt? Lees dan vooral verder.

Volg mij vooral ook op mijn Facebookpagina voor meer leuke tips en inspiratie.

 

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 1 van 4: Hoe lang moet een artikel zijn?

Deze vraag splits ik op in twee andere vragen:
• Hoe lang moet een artikel zijn voor een bezoeker?
• Hoe lang moet een artikel zijn voor zoekmachines?

De antwoorden zijn richtlijnen, want er is niet 1 perfect antwoord. Diverse factoren spelen mee. Ondanks dat zijn er wel richtlijnen, die vind je hier terug.

👉Hoe lang moet een artikel zijn voor een bezoeker
Als je waarde levert, een antwoord geeft op de vraag, een oplossing voor een probleem of een behoefte vervult, dan is je artikel lang genoeg. Het gaat niet om de lengte maar op de waarde en relevantie. Een artikel hoeft niet persé informatief te zijn, het kan van alles zijn. Denk aan wat je bezoeker wilt weten en niet aan wat jij allemaal wilt vertellen.

👉Hoe lang moet een artikel zijn voor zoekmachines
Zoekmachines hechten waarde aan lange artikelen, 1000 woorden is het minimum. Omdat lange artikelen meer waarde bevatten, ze denken dus vanuit de zoekvraag die gesteld is. Daar hoort het best passende antwoord bij. Zoekmachines kijken naar nog veel meer punten maar dit is er één van.

Kijk naar je eigen zoekgedrag: wanneer ben je tevreden met het antwoord
Dat hangt ook af van de soort zoekvraag die je stelt. Wil een nieuwe fotocamera kopen dan wil je zo veel mogelijk, relevante, informatie. Net zoals het zoeken naar een leuk hotel in een onbekende stad. Wil je meer lezen over bijvoorbeeld depressie bij kinderen dan wil je niet alles lezen over depressie maar een selectie daarvan. En dan nog, verdieping hoeft niet in hetzelfde artikel te staan (teveel informatie geven is een valkuil) maar in vervolgartikelen.

Nummer 1 vraag die je jezelf altijd moet stellen: wat is de zoekvraag die je bezoeker heeft en hier geef je het juiste antwoord op. Dan is het zowel voor je bezoeker als voor een zoekmachine voldoende.

De juiste content maken voor je bezoeker, daar gaat het uiteindelijk om.
Content die zorgt voor verbinding, raakt, of precies datgene is waar je bezoeker naar op zoek is. Niet schieten met hagel maar gericht schieten. Dat is niet wat je er zomaar even bij doet.

Wil je weten of jij de juiste content maakt? Hoe je het beter kunt doen? Waar kansen en mogelijkheden liggen? Stuur mij een bericht voor een gratis kennismakingsgesprek, dan kijk ik met je mee. Je krijgt gegarandeerd direct toepasbare tips.

Maak jij je “druk” over de lengte van een artikel?

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 2 van 4: Wat is jouw probleem?

Wat is het probleem van jouw ideale klant
Waar zit die mee
Wat is bijvoorbeeld een belemmering

Hoe kan jij die persoon helpen? Want daar zit die op te wachten.
Het is helemaal niet belangrijk om te vertellen hoé je dat gaat doen. Belangrijker is om te laten zien en te vertellen dat jij precies snapt wat hij/zij bedoelt. Door jouw kennis en ervaring, met andere klanten.

Een probleem kan heel groot zijn, dan is het aan jou om het op te knippen in kleine stukjes. 
Om het overzichtelijk en behapbaar te houden.
Laat verschillende invalshoeken zien, vertel een anekdote vanuit een ander perspectief, vertel hoe je er zelf mee omgaat.

Hoe beter je weet waar je ideale klant mee zit hoe beter je daar op kunt inspelen.
Dan is het veel makkelijker om mooie en vooral waardevolle blogartikelen te maken. Want tijdens dit eerste contact met jou gaat het erom of iemand zich aangesproken voelt. Langzaam leert iemand jou kennen, de manier waarop jij problemen aanpakt en er tegenaan kijkt. Jouw unieke manier en kijk op de zaken.

Stel je bent fotograaf en gespecialiseerd in het maken van zakelijke portretten van vrouwelijke ondernemers van 50+ buiten de randstad. Het probleem waar jouw klant mee zit is dat ze zich niet vrij voor de camera durft te bewegen.
Ze ziet al die prachtige foto’s van jongere onderneemsters en daar kan ze zich niet aan meten.

Zie je de mogelijkheden voor het maken van artikelen al voor je?
Het gaat veel verder dan alleen het maken van die foto’s.
Als fotograaf doe je ook meer: je stelt mensen op hun gemak, je gaat een gesprek aan, probeert iemand te “vangen” zoals hij is in een onbevangen moment. Maar je kunt ook vertellen over de manier hoe je heel gunstig op een foto staat, de kleding die je aantrekt, make-up, sierraden, haar, e.d. Of de locatie waar je bent, de achtergrond, attributen, e.d.

Kortom, verdiep je in je ideale klant en de onderwerpen liggen voor het oprapen.

Stel jij de problemen van jouw klant centraal?

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 3 van 4: De druk om altijd online zichtbaar te zijn voelt groot, wat kan ik hieraan doen?

Als je online zichtbaar wilt zijn moet je er tijd en energie in stoppen. Het is overweldigend. Zeker als je er in het begin niet echt iets voor terugkrijgt. Lees als reacties, likes of het delen. 

Ook alle adviezen en tips die je krijgt van experts per platform. Je wilt het goed doen en volgt ze braaf op. Voordat je het weet ben je dagelijks minstens 2 uur kwijt aan social media. Dan vergeet ik nog maar even het blogartikel dat je maakt, de nieuwsbrief die je wilt versturen of een netwerkbijeenkomst waar je naar toe gaat. Als je niet oppast heb je bijna geen tijd om klanten aan te nemen, je hebt het immers te druk!

De druk komt doordat je je laat beïnvloeden door anderen. Wat zij doen werkt en dat wil jij ook. Wat je niet ziet is dat er soms jaren aan ervaring aan vooraf gaat, een team die alles uitvoert of een groot advertentiebudget dat zorgt voor meer bereik.

Je hoeft niet alles te doen. Kies een of twee kanalen en speel daarmee. Maak het je geheel eigen en ga vooral interactie aan met je doelgroep. Kwantiteit (zoals aantal volgers) is niet belangrijk, het gaat om de kwaliteit. Heb je maar 10 volgers maar wordt daar wel 1 een klant van jou? Dat is super, daar doe je het voor.

Vergeet die druk van het moeten, doe waar jij je goed bij voelt. Dan valt de druk vanzelf weg.

Wil jij op weg geholpen worden in het vinden van de juiste weg voor jou?
Stuur mij een bericht als je een frisse en vooral eerlijke blik wilt.
Daar kom je pas verder mee.

 

Voel jij de druk van sociale media als groot?

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 4 van 4: Moet een artikel of post altijd waardevol zijn?

Als je als ondernemer artikelen deelt, of posts plaats op social media, dan is het advies dat het altijd waardevol moet zijn. Dat zeg ik niet alleen maar ook alle andere experts. Dan is er natuurlijk als eerste de vraag “Wat is waardevol?”.

Waardevol is iets als het jouw bezoeker of volger iets brengt dat hij daarvoor nog niet wist, waar hij mee geholpen is of hem een inzicht geeft. Het is waardevol als het aansluit op jouw product of dienst. Want dat is hetgeen waar zijn interesse naar uitgaat.

Waardevol is het ook als je iemand iets laat zien, op iets wijst of een verhaal of ervaring deelt. Waarbij je een bruggetje maakt naar jouw dienst of product. Dat hoeft er echter helemaal niet zo dik bovenop te liggen. Wees dus niet bang om verhalen te vertellen, je zult zien dat er eigenlijk altijd wel een klein bruggetje zit naar hetgeen jij doet. Die kern, daar heeft jouw lezer wat aan.

Maak je iets moois mee? Vertel het gewoon. Waarom het jou raakt, wat er bijzonder aan is of juist waarom het normale zo prachtig is. Het laat iets van jou zien, mensen leren jou kennen. Dat is ook waardevol!

💥 Begin met het definiëren van de vraag “Wat is waardevol voor jou?” en “Wat is waardevol voor je bezoeker / volger?” Dan zul je merken dat je al snel waardevolle berichten maakt.

Kun je wel wat hulp gebruiken
Schroom dan niet om mij een persoonlijk bericht te sturen of gewoon te bellen (06 41 38 74 86).

Ik help ondernemers bij hun online marketing, zoals bloggen. Maar ook bij de invulling van een website, social media, e-mailmarketing, nieuwsbrieven, funnels, webinars en de invulling van een online training.

 

Maak jij je schuldig aan “flutberichten”?

 

 

Wil je de andere vragen ook bekijken?
Lees dan “Vraag van de week 01” en “Vraag van de week 02“.

 

Meer Doen Met Minder

Meer Doen Met Minder, daar ben ik grote fan van. Want nieuw is niet altijd beter.
In dit artikel heb ik 4 Facebookberichten gebundeld tot één blogartikel. Want niet iedereen zit op Facebook.

Op elk kanaal wil ik waardevolle informatie delen, daar stop ik tijd in. Geen flutberichten. Geen opvulsel. Geen zaken die niets met mij of mijn bedrijf te maken hebben. Dat kost uiteraard de nodige tijd. Door hier slim mee om te gaan bespaar ik ook weer tijd. Zoals dit artikel. Vooraf weet ik waar ik het voor doe. De tijd en energie die het mij kost krijgt hierdoor een geheel andere lading. Daarnaast is de verspreiding ook groter, het beperkt zich niet alleen meer tot Facebook. Dat sluit heel mooi aan bij het antwoord op de eerste vraag “Moet ik een website hebben”.

 

Wil jij weten hoe je meer met social media doet op je blog?

Wil jij weten wat je voor content moet maken? Weten waar, wanneer, waarom en hoe je de juiste content maakt voor jouw ideale klant? Wil je ook weten hoe je slim omgaat met alle content die je maakt? Waardoor je veel efficiënter werkt, meer tijd overhoudt en meer resultaat krijgt?
Daar help ik jou graag bij. Stuur mij een persoonlijk bericht via de mail of bel gerust eens: 06 41 38 74 86. Kijk ook eens bij het aanbod. Zit er niet bij wat je zoekt? Geen probleem, ik maak graag een voorstel voor jou die wel helemaal past.

Niemand is hetzelfde, elk persoon en bedrijf is uniek. Dat vraagt ook om een eigen aanpak. Door mijn jarenlange ervaring weet ik precies wat wel en niet werkt. Je leert dan ook de juiste stappen te zetten die voor jou noodzakelijk zijn.